چشم پوشی ناظر از معاملات غیرطبیعی بورس/ برخی سهم ها ارزش یک خیار پیدا کرده است!

آلبرت بغزیان با اشاره به اینکه خبرهای اخیر در افت سهام تاثیری نداشته و شگرد نوسان گیران است گفت: اتفاقاتی که در بورس رخ می دهد نشانه چشم پوشی ناظران بر تخلفات است، زیرا در کف قیمت صف فروش منطقی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ درست یک روز پس از جلسه وزیر اقتصاد با حقوقی های بازار سرمایه، شاهد افت ارزش سهام شرکت های بورسی بودیم، آنهم در حالی که شاخص کل بورس کمتر از یک درصد افت داشت بیشتر نمادهای بازار در منفی های سه به بالا معامله می شدند و این عدم همخوانی وضعیت بازار با شاخص کل بورس حکایت از این دارد که یک جای کار می لنگد و شائبه دستکاری داده های شاخص کل بورس بار دیگر مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است. هرچند برخی مسئولان مدعی هستند که نوسانات شاخص کل بورس بیشتر تحت تاثیر معاملات ۵۰ شرکت بزرگ بزرگ بورسی قرار دارد و عملا معاملات نمادهای کوچک در منفی ۵ به اندازه معاملات مثبت نمادهای بزرگ در محدوده صدم درصدی خنثی می شود، با این حال شائبه های زیادی در بازار وجود دارد و هم اینکه یک روز بعد از حمایت وزیر اقتصاد از بورس، نمادهای وارد فرایندی ریزشی شده و جای تعجب دارد که دولت در بزنگاه ها چگونه از بازار حمایت می کند؟

یک استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در مقطع کنونی سیگنال مثبتی برای بازار وجود ندارد، گفت: تعجب می کنم که با وجود اینکه در همه بازارها مانند مسکن و خودرو با وجود اینکه رکود دارند، در قیمت های بالا هم معامله می شوند اما بازار سهام نزولی است و نمادها با کمترین قیمت در صف عرضه هستند، برای نمونه پفک هم در وضعیت بازار رکودی با قیمت پایین معامله نمی شود اما در بورس اینگونه نیست و شرکتی که با قیمت دلار پایین ساخته شده و امروز حاشیه سود بالایی هم دارد در روندی نزولی معامله می شود و این موضوع حکایت از این دارد که سهام هنوز قیمت خود را پیدا نکرده، هرچند در سال ۹۹ شاخص بورس متناسب با تغییر قیمت نفت و دلار و ... معامله می شد اما بعد از آن همه چیز تغییر کرد، در حالی که بورس کاملا منطقی معامله می شد.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه شرکت های که امروز با ارزش جایگزینی قیمت بالایی دارند سهام آن ها با قیمت یک عدد خیار معامله می شود، افزود: به طور قطع مسئولانی مانند وزیر اقتصاد و بانک مرکزی و ... باید پاسخ دهند چرا قیمت سیمان و ... کاهش پیدا نمی کند اما قیمت سهام افت دارد؟ این مساله نشان می دهد که مشکلات عمقی در بورس وجود دارد.

شیطنت ها در بازار سرمایه برای ایجاد صف فروش

او با تاکید بر اینکه به نظر می رسد برخی شیطنت ها در بازار سرمایه برای ایجاد صف فروش و ... به وجود می آید تصریح کرد: همواره برخی مدعی هستند نمادها قیمتشان واقعی نیست به همین دلیل روند نزولی ادامه دارد، در حالی که عده ای با کاهش قیمت به دنبال این هستند که تنها با نوسان گیری فقط خودشان سود ببرند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به شعارهای که قبلا برای حمایت از بازار سرمایه و تزریق پول از صندوق توسعه ملی داده می شد اثری نداشته است، تصریح کرد: استدلال های قبلی درباره اینکه تزریق نقدینگی به بورس منجر به معاملات مثبت بازار می شود خنده دار است ...

وی افزود: به طور قطع حرف هایی که درباره ورود و خروج پول حقیقی گفته می شود درست نیست، زیرا گفته می شود سرمایه در معامله با قیمت پایین خارج شد و در معامله با قیمت بالایی که انجام می شود وارد می شود در شرایطی که هر سهمی فروخته می شود فردی دیگر می خرد به همین دلیل همان سرمایه ای که در قیمت های بالای سهام در کارگزاری ها بلوکه می ماند در قیمت های پایین دوباره وارد معامله ای سهم می شود.

این استاد اقتصاد با اشاره به اینکه برخی اخبار بهانه ای برای روند نوسانی بازار است، گفت: خبر رشد نرخ ارز برای بورسی ها یکبار خوب و یکبار بد است و این موضوع به بهانه ای برای نوسان گیرها تبدیل شده، برای نمونه می گویند که نرخ ارز رشد کرد و حاشیه سود شرکت های صادراتی بالا می رود و از همان خبر نوسان می گیرند و بعد در یک دوره با همین رشد قیمت ارز برای نوسان در شرکت های واردکننده مواد اولیه استفاده می کنند.

بازار سرمایه نیازمند اصلاحات اساسی است

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که دامنه نوسان محدود است و حجم مبنا اصلاح نشود وضعیت همچنان باقی می ماند، اظهار کرد: در دنیا وضعیت معاملات هیچگاه با منفی ها صف فروش نیستند و این مساله نشان می دهد که معاملات منطقی انجام می شود، اما در ایران این رفتار غیر طبیعی است و ناظران بر بازار سرمایه کنترل لازم را ندارند.

البرت بغزیان با تاکید بر اینکه برخی افراد در بازار سرمایه اطلاعات رانتی دارند و مطلع هستند در روزهای حتی منفی کدام نمادها مثبت هستند اما دستگاه های نظارتی این افراد را شناسایی نمی کنند، تصریح کرد: عده ای دست های در بازار دارند و در معاملات خود همیشه سود می برند اما گویا اراده ای برای شناسایی این افراد وجود ندارد و این موضوع باعث افزایش بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه شده است.

او با اشاره به اینکه دولت نقشی در نوسان گیری بازار ندارد، اظهار کرد: دولت از سال ۹۹ بازار سرمایه را رها کرده است و در آن زمان با تشویق مردم برای خرید سهام به دنبال این بود که بخشی از سهام خود را عرضه کند و این اتفاق هم افتاد، اما بعد از آن دیگر در بورس نقشی نداشت. هرچند در یک سال گذشته وعده های زیادی درباره حمایت از بازار سرمایه مطرح شده اما روند بازار چیز دیگری را نشان می دهد.

۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 33949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha