افزایش ۵ تا ۱۰ میلیونی قیمت خودرو

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو گفت: ایران خودرو فاکتور پژو ۲۰۶ را چند روزی متوقف کرد و همین مسئله تاثیر خود را در بازار گذاشت و شاهد افزایش نرخ آن در بازار بودیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو گفت: قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ تیرماه با ارز ۲۸ هزار تومانی حدود ۵۶۷ میلیون تومان بود این در حالیست که امروز همین خودرو با ارز ۳۳ هزار تومانی حدود ۴۷۸ میلیون تومان بفروش می‌رسد چراکه تعداد فاکتور کردن این خودرو توسط خودروساز بیشتر شده است.

به گزارش ایلنا، سعید موتمنی، از افزایش ۵ تا ۱۰ میلیونی قیمت خودرو داخلی نسبت به ۲ هفته پیش خبر داد و افزود: تولید خودرو پراید متوقف شده است و پرایدهای موجود در بازار تولید ۹۶ به بعد هستند؛ پراید ۱۳۱ حدود ۱۸۷ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۲۰۸ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود؛ همچنین ۲۰۶ تیپ دوم ۲ هفته پیش حدود ۲۹۸ میلیون تومان بود، اما قیمت این خودرو امروز در بازار به حدود ۳۰۹ میلیون تومان رسیده است.

به گفته این فعال صنفی؛ تیبا صندوق‌دار حدود ۲۰۰ میلیون تومان و تیبا هاچ بک ۲۰۸ میلیون تومان در بازار بفروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران خودرو خط تولید سمند و پژو ۴۰۵ را متوقف کرد این خودروها چند درصد سهم بازار را داشتند و آیا خودروهایی جایگزین آن‌ها خواهد شد؟ خاطر نشان کرد: کیفیت این خودروها قابل توجه نبود همچنین مشکل شماره‌گذاری نیز داشتند از این‌رو از رده تولید خارج شدند؛ تولیدکنندگان نیز خودروهای دیگر را جایگزین آن‌ها خواهند کرد. بدون تردید این خودروساز تدارک تولید خودرو جدید را دیده است که تولید ۲ خودرو را متوقف کرده است.

این فعال صنفی با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید خودرو، گفت: افرادی که نیاز فوری به خودرو دارند برای خرید مراجعه می‌کنند، اما در مجموع در این بازار شاهد جنب‌وجوش نیستیم.

وی با بیان اینکه حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو در بازار تاثیری نمی‌گذارد، افزود: محدودیت عرضه باعث ایجاد فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه شده است. به عبارت دیگر بین گرانی خودرو و میزان عرضه آن نسبت وجود دارد؛ به عنوان مثال فاصله قیمت از کارخانه تا بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۶۰ میلیون تومان است.

موتمنی ادامه داد: اگر اجازه واردات با تعرفه پایین داده می‌شد اثرات مثبت آن را در بازار خواهیم دید تا این تاریخ وزارت صمت جزئیاتی از نحوه واردات خودرو اعلام نکرده است؛ اگر جزییات آن مشخص شود می‌توانستم اظهارنظر کنم که خودرو ۱۰ هزار دلاری با چه نرخی به دست مصرف‌کننده نهایی در ایران می‌رسد.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا روند افزایش قیمت خودرو در هفته‌های آینده ادامه‌دار خواهد بود؟ گفت: بازار خودرو نیز تابع عرضه و تقاضاست اگر عرضه بیشتر شود اثر خود را در بازار می‌گذارد؛ اگر میزان عرضه جوابگوی تقاضا بود فاصله قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز از کارخانه تا بازار حداقل ۱۰ درصد بود نه ۱۰۰ درصد.

این فعال صنفی تصریح کرد: خودرو یک کالا مصرفی است که امروز تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است اگر محدودیت در عرضه نداشتیم قیمت این کالا با کوچکترین نوسان ارزی تغییر نمی‌کرد. ایران خودرو فاکتور پژو ۲۰۶ را چند روزی متوقف کرد و همین مسئله تاثیر خود را در بازار گذاشت و شاهد افزایش نرخ آن در بازار بودیم.

موتمنی با اشاره به ریزش نرخ خودروهایی که در ۲ ماه گذشته افزایش تولید داشتند، افزود: قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ تیرماه با ارز ۲۸ هزار تومانی حدود ۵۶۷ میلیون تومان بود این در حالیست که امروز همین خودرو با ارز ۳۳ هزار تومانی حدود ۴۷۸ میلیون تومان بفروش می‌رسد چراکه تعداد فاکتور کردن این خودرو توسط خودروساز بیشتر شده است.

۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 33756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha