آیا گرگ‌ها مثل سگ‌ها اهلی می‌شوند؟

تعداد کمی از حیوانات به اندازه‌ی سگ‌ها از خودشان علاقه و وفاداری نشان می‌دهند، اما محققان در مطالعات جدید دریافته‌اند که همان وابستگی مشابه انسان به حیوان می‌تواند در گرگ‌ها هم به وجود بیاید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تعداد کمی از حیوانات به اندازه‌ی سگ‌ها از خودشان علاقه و وفاداری نشان می‌دهند، اما محققان در مطالعات جدید دریافته‌اند که وابستگیِ مشابهِ انسان به حیوان می‌تواند در گرگ‌ها هم به وجود بیاید. در حالی که مطالعات پیشین درباره این موضوع نتایج مشابهی داشته است، اما در خصوص وابستگیِ میان گرگ و انسان در گذشته تحقیقاتِ کاملی انجام نشده است. در مطالعه‌ی اخیر محققان رویکرد استانداردی اتخاذ کردند که در آن یک گروه سگ و گرگ از آغاز تولد در شرایط برابر پرورش یابند.

سگ‌ها بین ۴۰۰۰۰ و ۱۵۰۰۰ سال پیش از نژاد گرگ‌هایی اهلی شدند که امروزه منقرض شده‌اند. محققان عقیده دارند یافته‌هایشان نشان می‌دهد کدام خصلت‌ها از راه اهلی شدن شکل گرفته‌اند و کدام خصلت‌ها از آغاز وجود داشتند. کریستینا هانسِن ویت اخلاق‌شناس و نویسنده‌ی اصلی این پژوهش از دانشگاه استکهلم در سوئد می‌گوید: «گرگ‌هایی که وابستگیِ انسان‌-محور از خودشان نشان می‌دهند، احتمالا در مراحل اولیه‌ی اهلی شدنِ سگ، مزیت انتخابی داشته اند.»

در این پژوهش، واکنش‌ها و رفتارهای ۱۲ سگ هاسکی آلاسکایی و ۱۰ گرگ خاکستری اروپایی در آزمون موقعیت عجیب بررسی شد. آزمون موقعیت عجیب یک آزمون استاندارد علمی است که در اصل در مورد کودکان به کار می‌رود تا وابستگی آن‌ها را به مراقبان‌شان بررسی کند. از این آزمون ۲۰ سال پیش برای سگ‌ها و در این مورد برای گرگ‌ها هم استفاده شده است. سگ‌ها و گرگ‌هایی که از ۱۰ روزه‌گی تا ۲۳ هفتگی توسط مراقبانِ آموزش‌دیده پرورش یافته‌اند یک آزمایش ۱۵ دقیقه‌ای را پشت سر گذاشتند. در این آزمایش، مراقبِ زنِ اصلیِ گرگ‌ها و سگ‌ها جایش را با زن غریبه‌ای عوض می‌کرد که به اتاق آمد و رفت داشت و سعی میکرد با حیوانات از طریق بازی‌های پرهیجان یا نوازش کردن ارتباط برقرار کند.

آیا گرگ‌ها همچون سگ‌ها اهلی می‌شوند؟

گرگ‌ها نیز مانند سگ‌ها به فرد آشنا علاقه‌ی بیشتری نشان دادند و وقت بیشتری را صرف استقبال از او و تماس فیزیکی کردند، حتی او را تا نزدیک در همراهی کردند. هانسن ویت می‌گوید: «بسیار واضحه که گرگ‌ها هم مثل سگ‌ها فرد آشنا رو به فرد غریبه ترجیح دادن، اما چیزی که شاید جالت‌ترم باشه اینه که این موقعیت تاثیر خاصی روی سگ‌ها نذاشت، اما روی گرگ‌ها گذاشت.»

در رفتارِ گرگ‌ها در قیاس با سگ‌ها استرس و ترس بیشتری در مواجهه با غریبه‌ها وجود داشت، از جمله قدم زدن، قوز کردن و پایین آوردن و جمع کردن دم بین پاها. این رفتارها هم‌زمان بود با ورود غریبه به اتاق و زمانی که غریبه و گرگ بدون حضور فرد آشنا در اتاق بودند. زمانی که فرد آشنا به اتاق بازمی‌گشت، از شدت این رفتارها کاسته میشد. به عبارت دیگر، اینطور به نظر می‌رسید که فرد آشنا به عنوان محافظ اجتماعی برای گرگ‌ها عمل می‌کند.

آیا گرگ‌ها همچون سگ‌ها اهلی می‌شوند؟

دانشمندان در تلاش برای بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های سگ‌ها و گرگ‌ها هستند تا پیشینه‌ی تکاملی آن‌ها را درک کنند، اما اینطور به نظر می‌رسد که در خصوص پیوند با مردم، شباهت‌های مهمی وجود دارد. هانسن ویت می‌افزاید: «فکر کنم حالا وقت مناسبی واسه فکر کردن به این ایده باشه که اگر در وابستگی انسان-محورِ موجود در رفتار گرگ‌ها دگرگونی وجود داره، این رفتار می‌تونه هدف بالقوه‌ای باشه برای فشارهای گزینشی اولیه که در طول اهلی شدنِ سگ‌ها اعمال شده است.»

۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 33752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha