برای خروج از وضعیت بد مدیریت اقتصاد و بازار سرمایه عزمی در مدیران شکل نگرفته/بیشترین بازدهی در فعالیت های سوداگری و سفته بازی است

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت:قتی اقتصاد به نوعی مدیریت می شود که بیشترین بازدهی در فعالیت های سوداگری و سفته بازی است و سرمایه گذاری و کار و فعالیت در تولید ریسک زا و بسیار پرهزینه است نمی توان انتظار داشت معجزه وار رشد دستخوش تحولات منفی نشود. مادامی که ریسک های تولید کاهش پیدا نکند سود فعالیت های تولیدی به مراتب بیشتر از فعالیت های سفته بازی و سوداگری نباشد، انتظار بهبود شاخص های بورس منطقی نیست.

گروه بورس و بازراهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و استاد اقتصاد در گفت و گو با راداراقتصاد با اشاره به عوامل دخیل در عدم تحقق وعده های بورسی دولت گفت: با اینکه دولتمردان سالهاست درباره رشد بورس و اقتصاد سخن می گویند طبیعتا این سخنان نه عملی می شود نه باور پذیراست به جهت اینکه این وعده ها مبتنی بر واقعیت نیست بلکه بیشتر تصمیماتی است که در هیجانات انتخابات گرفته شده و این سخنان به خاطر رای آوری بوده است.

وی در ادامه بحث توضیح داد: وعده های دولتمردان در شرایط بد اقتصادی و سوء مدیریت عملیاتی نمی شود، ضمن اینکه حتی اگر امکانی برای تحقق این وعده ها وجود داشته باشد به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها و بسترهای لازم، وعده های داده شده به خودی خود خنثی می شود.

حسین راغفر خاطر نشان شد: زمانی وعده های دولتمردان درباره بورس، اقتصاد، ارز، خودرو و مسکن و سایر بخش ها و عرصه های اقتصادی محقق می شود که شیوه مدیریت اقتصادی کشور تغییر کند و چارچوبی متفاوت از آنچه تا کنون اقتصاد ایران را مدیریت کرده، حاکم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا توضیح داد: مادامی که شرایط درست مدیریت اقتصاد فراهم نباشد، نه تنها شعارها محقق نمی شود بلکه مردم در برابر وعده ها یا موضع گیری می کنند یا نسبت به آن بی اعتنا می شوند به این خاطر که مشاهده می کنند دولت الزامات تحقق چنین شعارهایی را فراهم نکرده است، بنابراین ریزش بورس، عدم رشد اقتصادی کشور، بی اعتمادی به تصمیم گیری ها و ... بسیار طبیعی است.

حسین راغفر با اظهار نگرانی از این موضوع که هنوز برای خروج از وضعیت بد مدیریت اقتصاد و بازار سرمایه عزمی در مدیران شکل نگرفته، گفت: به نظر می رسد مسوولین هنوز به اهمیت مسائل تاثیر گذار بر اقتصاد پی نبرده اند که برای خروج از شرایط کنونی عزم خود را جزم کنند! مادامی که اصلاحات ساختاری در کشور و اصلاحات سیاسی به وجود نیاید عملا امکان تحقق وعده هایی که ارائه می شود، منتفی است.

راغفر دلایل ریزش بورس و تنش های دائمی بازار سرمایه در ایران را خاطر نشان کرد و گفت: وقتی در کشور فرصتی برای سرمایه گذاری اقتصادی مهیا نشده، به طور طبیعی بورس نمی تواند رشد کند چرا که بورس عملا آئینه تولید است.

وی در این باره افزود: دولتمردان نمی توانند بگویند تولید به صورت تصادفی شکل می گیرد یا به صورت تصادفی رشد می کند، به همین خاطر بورس هم به صورت تصاعدی فراز و فرود ندارد. بورس نماگر فعالیت های تولیدی کشور است اگر تولید موفق باشد بورس هم موفق است. اگر سیاست های بانک مرکزی در حمایت از تولید باشد می تواند بر روی شاخص های بورس اثر مثبت بگذارد در غیر این صورت همزمان تولید و بورس از دست می روند.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا خاطر نشان کرد: اگر بی حواسی مسوولین با سیاست گذاری های غلط باعث شود تمرکز بر روی فعالیت های سفته بازی و سوداگری قرار گیرد قطعا این موضوع روی شاخص های بورس نیز اثر می گذارد.

حسین راغفر خاطر نشان کرد: پس نباید فکر کنند وقایع بورسی سال های گذشته و آثار بد آن در اقتصاد دیگر تکرار نمی شود بلکه هر سیاست غلطی که منجر به ایجاد حباب بیشتری در بورس شود و فعالیت های تولیدی کشور را به چالش بکشد، آسیب جدی بر کل اقتصاد است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: وقتی اقتصاد به نوعی مدیریت می شود که بیشترین بازدهی در فعالیت های سوداگری و سفته بازی است و سرمایه گذاری و کار و فعالیت در تولید ریسک زا و بسیار پرهزینه است نمی توان انتظار داشت معجزه وار رشد دستخوش تحولات منفی نشود. مادامی که ریسک های تولید کاهش پیدا نکند سود فعالیت های تولیدی به مراتب بیشتر از فعالیت های سفته بازی و سوداگری نباشد، انتظار بهبود شاخص های بورس منطقی نیست.

۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 33742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha