اولویت دولت تامین کسری بودجه از بورس است نه رشد بورس/نگاه دولت به مدیریت اقتصاد کاملا تک بعدی است/ مسوولین بورس حریف دولتمردان نمی شوند!

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: نگاه دولت به مدیریت اقتصاد تک بعدی است، یعنی صرفا به خودش نگاه می کند و برآورده شدن خواسته هایش! به این خاطر همه بازارها را تحت فشار قرار می دهد منجمله بازار سرمایه را. نه تنها دولت سیزدهم از بورس حمایت نکرده و در راستای تقویت بورس، گام مثبتی برنداشته است بلکه با سیاست گذاری های خود ضرر و زیان بازار سرمایه را افزایش داده است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، احمد اشتیاقی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص روند حاکم بر مدیریت بورس و عدم تاثیر گذاری رویه ها و وعده های دولت در مدیریت و رشد بورس گفت: آنچه در موضوع مدیریت بازار سرمایه حائز اهمیت است اینکه به طور کلی و سنتی در چهل سال گذشته وقتی تصمیم اقتصادی گرفته شده متاسفانه سیاستگذار و مسوول مربوطه، کمترین توجهی به عواقب تصمیمات اقتصادی روی بورس نداشته اند. شاید بازار سرمایه و بورس به این دلیل مورد بی مهری مسوولین قرار گرفته چرا که بورس در ذهنشان از درجه اهمیتی برخوردار نبوده و نیست.

وی در این باره افزود: از سوی دیگر اصولا با توجه به اینکه دولت گرفتار کسری بودجه است، دولتمردان درباره رشد بورس و حمایت از این بازار وعده می دهند بدون آنکه عمل کنند چرا که اولویت آنها تامین کسری بودجه از بورس است نه رشد بورس یا حمایت از سهامداران.

اشتیاقی در این باره تصریح کرد: وقتی دولت به صورت مستقیم از این بازار منفعت می برد، بازاری که محل تامین کسری بودجه می شود تحت الشعاع سیاست هایی قرار می گیرد که مربوط به تامین بودجه به هر شکل و از هر طریقی است که بخشی از آن در این بازار تامین می شود، لذا نمی توان انتظار داشت وعده های دولت در بورس محقق شود.

کارشناس بورس در خصوص برخی سیاست های اقتصادی دولت گفت: به عنوان مثال، یکی از سیاست های کلان دولت کنترل حجم نقدینگی است. به این خاطر که رشد نقدینگی منجر به تورم می شود. دولتی که به دنبال کنترل حجم نقدینگی و کاهش تورم است، سیاست های انقباضی در پیش می گیرد به عنوان مثال مطالبات صندوق های بازنشستگی را پرداخت نمی کند. وقتی مطالبات صندوق های بازنشستگی را نمی دهد سهام دار عمده بازار سرمایه یعنی صندوق بازنشستگی از این محل ضربه می خورد.

وی در این باره توضیح داد: این سهامداران به صورت سنتی همیشه ۲۰ درصد از سودی که از شرکت های سرمایه پذیر می گیرند را وارد بازار می کنند ، اما در شش ماه اول سال جاری، نه تنها آن پول وارد بازار نشده، بلکه مبادرت به فروش سهام خود کرده اند!

احمد اشتیاقی با انتقاد از سیاست هایی که بورس را تحت فشار قرار می دهد گفت: این سیاست ها منجر به خروج سرمایه از بورس می شود. وقتی دولت حقوق بازنشستگان را به موقع پرداخت نمی کند صندوق بازنشستگی که نقدینگی برایش اولویت دارد حاضر است با سود کم سهام خود را برای جذب نقدینگی، زیر قیمت عرضه کند، چرا که باید حقوق بازشستگان را پرداخت کند وقتی دولت پاسخگوی مطالباتشان نیست.

احمد اشتیاقی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: وقتی بحث نرخ سود می شود دولت باید اوراق منتشر کند تا به واسطه انتشار اوراق بتواند کسری بودجه را تامین کند. از سوی دیگر به تازگی به بانکها اجازه داده شده نرخ سود بالای ۲۰ درصد به سپرده گذاران بدهند. سیاست هایی که در راستای کنترل حجم نقدینگی به کار گرفته شده بورس را تحت الشعاع قرار می دهد پس وعده یعنی حرف زدن بدون عملی که به رشد بورس منتهی نمی شود.

احمد اشتیاقی تعریف خود از نگاه دولت به عرصه اقتصاد را توضیح داد و گفت: نگاه دولت به مدیریت اقتصاد تک بعدی است، یعنی صرفا به خودش نگاه می کند و برآورده شدن خواسته هایش! به این خاطر همه بازارها را تحت فشار قرار می دهد منجمله بازار سرمایه را.

وی با اشاره به عدم تحقق برخی وعده های دولت فعلی درباره تقویت بورس گفت: وعده های داده شده از سوی دولت محقق نشده است مثل بسته پیشنهادی دولت که تصمیم داشت صندوق تثبیت ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر کند ولی این اتفاق نیفتاده است. دولت معتقد است انتشار اوراق بر بازار سرمایه اولویت دارد!چنین رویکردهایی از سوی دولت ضرباتی سخت به بورس وارد می کند. عملا شاهد هستیم بازار سرمایه بدون حمایت دولت به کار خودش ادامه می دهد.

اشتیاقی با رد ادعای حمایت دولت از بورس گفت: نه تنها دولت سیزدهم از بورس حمایت نکرده و در راستای تقویت بورس، گام مثبتی برنداشته است بلکه با سیاست گذاری های خود ضرر و زیان بازار سرمایه را افزایش داده است.

احمد اشتیاقی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی و دولت که به تضعیف بورس منتهی شده، گفت: چراغ سبز نشان دادن به افزایش نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی و قیمت گذاری های دستوری دولت در بورس، یک به یک آسیب هایی است که بورس را نشانه رفته اند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: با اینکه گفته شد قیمت گذاری دستوری از صنعت خودروسازی حذف می شود اما در شش ماهه اول سال قیمت گذاری خودرو به قوت خود باقی بود و هست. با اینکه از حذف توزیع رانت ارزی سخن گفتند اما همچنان مانع رشد دلار نیمایی هستند و اجازه نمی دهند نرخ دلار نیمایی در حاشیه بازار به تدریج بالا برود. متاسفانه مسوولین بورس حریف دولتمردان نمی شوند چرا که دولتمردان ثابت کرده اند به طور سنتی سیاست هایی مبنی بر حمایت از بورس اتخاذ نمی کنند.

۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 33702

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      بعد انتظار دارن تورم و تولید و مشکلات اقتصاد حل شود تا بازار سرمایه و بورس حرکت نکند هیچ حرکت اقتصادیه منطقی صورت نخواهد گرفت حضرات نگران پول دارشدن سهام داران هستن چون لی فکر و با اغماض به سهام داران نگاه می کنن تمام