رشد قیمت نفت در سایه کاهش تولید اوپک پلاس

قیمت نفت در نخستین ساعات معاملات روز دوشنبه حدود ۳ درصد افزایش یافت؛ افزایش قیمت نفت را می‌توان متاثر از احتمال کاهش بیش‌ از یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس برای حمایت از بازار دانست. در صورت عملیاتی شدن این تصمیم، این اقدام بزرگ‌ترین کاهش تولید این گروه از آغاز همه‌گیری کرونا خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در آغاز معاملات امروز، دوشنبه، با ۲ دلار و ۱۹ سنت معادل ۲.۵۷ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۳۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ دلار و ۱۱ سنت معادل ۲.۶۵ درصد افزایش ۸۱ دلار و ۶۰ سنت معامله شد

این در حالی است که قرنطینه‌های کرونایی در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی دنیا، افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی و بالا رفتن ارزش دلار آمریکا بازارهای مالی سراسر دنیا را تحت فشار گذاشته و باعث کاهش قیمت نفت در ماه سپتامبر برای چهارمین ماه پیاپی شده‌ است.

از سوی دیگر، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس قصد دارند برای حمایت از قیمت نفت در اجلاس روز چهارشنبه درباره کاهش تولید به بیش‌ از یک میلیون بشکه در روز توافق کنند.

اگر این تصمیم تایید شود، دومین کاهش ماهانه تولید اوپک پلاس رقم خواهد خورد. این ائتلاف در ماه گذشته تولید خود را ۱۰۰ هزار بشکه در روز پایین آورد.

این در حالی است که ائتلاف اوپک پلاس حدود ۳ میلیون بشکه در روز با هدف تولید خود فاصله دارد. تحریم برخی اعضای این ائتلاف و کمبود سرمایه‌گذاری در برخی دیگر توانایی این گروه برای افزایش تولید را تحت تاثیر قرار داده‌است.

به باور تحلیلگران حوزه نفت، در شرایطی که احتمال بالا رفتن قیمت نفت در میان‌مدت وجود دارد، نگرانی درباره رکود اقتصاد دنیا روند افزایش قیمت آن را محدود خواهد کرد.

چین روز جمعه بیشترین سهمیه صادرات محصولات نفتی را در سال جاری میلادی اعلام کرد و سهمیه واردات نفت خام پالایشگاه‌های مستقل را هم افزایش داد.

پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی چین می‌توانند ۱۵ میلیون تن بنزین، دیزل، سوخت هواپیما و نفت کم سولفور صادر کنند. به‌ این‌ ترتیب این محصولات می‌توانند جایگزین صادرات روسیه شوند که از ماه فوریه تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌است.

به گفته تحلیلگران و تاجران نفت، افزایش صادرات چین احتمالاً تا اوایل ۲۰۲۳ طول می‌کشد، چون پالایشگاه‌ها برای بالا بردن تولید خود به زمان نیاز دارند.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

بنا به گزارش سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، دوشنبه، ۳ اکتبر، در ساعت ۹:۵۴ به وقت تهران، با افزایش ۲.۸۵ درصدی در هر بشکه، ۸۷ دلار و ۵۷ معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۲.۹۸ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۸۱ دلار و ۸۶ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۲۵ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۶۷۶ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با کاهش ۲.۳۲ درصدی، ۱۹ هزار و ۴۸ دلار معامله شد.

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
کد خبر: 33686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha