نا آرامی‌های اخیر بر فضای اقتصادی اثر منفی داشته است/ با مشوق‌های مالیاتی از آنها حمایت می‌کنیم

خاندوزی تصریح کرد: متاسفانه نا آرامی‌های اخیر بر فضای اقتصادی و محیط کسب و کارها اثر منفی داشته است دولت اهتمام دارد که شرایط هرچه سریع‌تر رو به بهبود رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت صبح امروز ( دوشنبه ۱۱ مهر) در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: اگرچه وضعیت رشد اقتصادی کشاورزی منفی است اما نسبت به آن عدد بزرگی که در گذشته وجود داشت در وضعیت بهتری قرار داریم. تورم ماهانه این بخش هم در وضعیت بهتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر روند نامناسبی در حوزه رشد تولید صنایع بزرگ کشور وجود داشت، که هم اکنون این حوزه وضعیت بهتری پیدا کرده و به مثبت ۶.۷ درصد رسیده است. بیشترین افزایش تولید هم به صنایع خودروسازی و قطعات مربوط می‌شود.

خاندوزی اضافه کرد: یکی از دلایل رشد تولید در بخش ماشین آلات کشور، به بهبود بحث سرمایه گذاری اقتصادی مربوط است. کاهش قطعی برق هم به رشد تولید در صنایع بزرگ کشور کمک کرده است.

* در شش ماهه نخست سال جاری کمتر از ده هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کرده ایم

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت در بحث انضباط مالی، افزود: در شش ماهه نخست سال جاری کمتر از ده هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کرده ایم که این عدد در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

خاندوزی تاکید کرد: ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را پرداخت کرده ایم و انتشار اوراق هم کاهش پیدا کرده است.

* توافقاتی با چین برای فروش نفت صورت گرفته است

وی ادامه داد: در مورد فروش نفت توافقاتی با چین صورت گرفته است که پس‌ از محقق شدن گزارش آن به مردم خواهد رسید.

وی ادامه داد: دولت مصمم است تعامل خود را با شرکای راهبردی همانند چین ادامه بدهد.

خاندوزی درباره کمیته رصد تورم تاکید کرد: کنترل تورم اولویت دولت برای کشور است چراکه ۴ سال تورمی را داشتیم و به همین دلیل وجود این کمیته مساله درستی بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: بنا شد به صورت هفتگی متغیرهایی که موجب تورم می شود رصد و گزارش آن به رئیس جمهور و وزرا ارائه شود.

وی گفت: ثبات و چشم انداز بازار سرمایه برای دولت همواره مهم بوده است، متاسفانه از خرداد ماه اتفاقی رخ داد که علاوه بر کل جهان بر ما هم اثر گذاشت، ناآرامی ‌های اخیر هم چشم انداز منفی را بیشتر می‌کند.

* اعطای ٧٩٣ هزار وام خرد و بدون ضامن تا ١٥ شهریور ١٤٠١

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بعد از بخشنامه انتهای دی ماه سال گذشته تا تاریخ ١٥ شهریور ماه سال جاری قریب به ٧٩٣ هزار وام خرد بدون ضامن ٥٠ تا ١٠٠ ملیون تومانی اعطا شده است.

* دولت سیزدهم ترمز زیان بانک ملی را کشید

خاندوزی گفت: در بهبود ترازنامه بانک ها بانک ملی از نمونه های موفق است، ترازنامه بانک ملی از ۶/۷ همت زیان در سال ۱۳۹۹ به ۲/۵ همت زیان در سال جاری رسیده است.

* وزارت اقتصاد آمادگی دارد از مشوق های مالیاتی استفاده کند تا کسب و کار های آسیب دیده ترمیم شوند

خاندوزی تصریح کرد: متاسفانه نا آرامی های اخیر بر فضای اقتصادی و محیط کسب و کارها اثر منفی داشته است دولت اهتمام دارد که شرایط هرچه سریع تر رو به بهبود رود.

وی گفت: وزارت اقتصاد آمادگی دارد از مشوق های مالیاتی استفاده کند تا کسب و کار های آسیب دیده ترمیم شوند.

* رشد اقتصادی کشور به ۳.۸ درصد رسید

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در بهار امسال رشد اقتصادی کشور به ۳.۸ و بدون احتساب نفت ۴.۳ درصد رسید و تورم بهای تولیدکننده نیز از ۷۳ درصد به ۴۹ درصد رسیده اما این عدد هنوز رضایت‌بخش نیست.

وی در مورد سیاست‌های خصوصی‌سازی گفت: سیاست دولت سیزدهم این است تا آسیب شناسی نسبت به روند معیوب گذشته نداشته باشیم نمی‌توانیم برای مسیر جدیدی ریل‌گذاری کنیم. به عنوان نتیجه عملی این آسیب‌شناسی‌ها قانون خصوصی‌سازی اصل ۴۴ مورد بازبینی قرار گرفته است، پس از ۱۴ سال گام مهمی به شمار می‌آید برای تصحیح روند آینده در حوزه مقرارت هم نیازمند اصلاح‌هایی بودیم که برای آن هم تدابیری اندیشیده شد.

وزیر اقتصاد در مورد واگذاری پتروشیمی کرمانشاه نیز گفت: بخش اعظمی از سهام این شرکت فروخته شده بود که هیات داوری حکم به بازگشت ۲۰ درصد از آن داده بود.

وی برای تامین ۳۰ هزار میلیارد تومان برای برای ساخت مسکن افزود: در شش ماهه اول امسال بخشی از واریزی‌ها که سهم دولت بوده است تقریبا تامین شده است، بخشی از واریزی به صندوق که ناشی از فروش اموال مازاد است متاسفانه سرعت خوبی ندارد و ما هم راضی نیستیم.

وی در مورد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: عضویت در سازمان‌ها و پیمان‌های بین‌المللی حتما ظرفیتی را برای رشد اقتصادی ایجاد می‌کند ولی باید بهترین استفاده را از این فرصت فراهم کنیم و این دست پیمان های بین المللی را دست خوش بحث های سیاسی نکنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد اختصاص کالابرگ به جای یارانه نقدی گفت: این طرح لغو نشده و همچنان در دستورکار قرار دارد اما بنا بود گزارش عملکرد دوره آزمایشی به دولت ارائه شود که خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت. دوستان حوزه اجرایی و فنی در حوزه وزارت کار که مسئولیت کالابرگ بر دوش آنان قرارداده شده است پیشنهاد دادند تا در ماه مهر بار دیگر طرحی آزمایشی را در این خصوص داشته باشند که پس از تعمیم آن به کل کشور برای مردم مشکلی پیش نیاید و مردم همچنان مراجعه نکنند و شکایت نکنند که دستگاه‌های خرید همچنان متصل نیست یا در فروشگاه‌ها امکان خدمات‌دهی وجود ندارد بنابراین قدری به تاخیر افتاد تا وزارت کار بتواند مرحله جدید آزمایشی را انجام دهد و امیدوارم زودتر از پایان سال عملی شود.

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 33679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سرامد IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      2 0
      نه اینکه بدون اعتراضات خیلی گل و بلبل بود!!!
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
      0 0
      آقای به اصطلاح دکتر خاندوزی پر رو و وقیح الان هم میخوایید این وضعیت نابسامان و فشل اقتصادتون رو بندازید گردن اعتراضات