تهدید اتمی پوتین را جدی بگیرید؛ نبرد آخرالزمانی در اوکراین

از آنجایی که جنگ متعارف پوتین در اوکراین با چالش جدی روبرو شده است، انتظار می‌رود روس‌ها به شکلی جدی به جنگ غیرمتعارف روی بیاورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکو ایران، هم‌زمان با عقب‌نشینی نیروهای روسیه در اوکراین در میانه نگرانی‌های بین‌المللی و خشم شهروندانی که از بسیج عمومی فرار می‌کنند، پوتین غرب را با سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند تا آخرالزمانی اتمی را برای این گروه از بازیگران زنده کند.

پوتین هفته گذشته در سخنرانی‌اش گفت که تمامیت ارضی، استقلال و آزادی ما تضمین خواهد شد آن هم با توسل به تمامی امکاناتی که در اختیار داریم. پس کسانی که می‌خواهند با توسل به سلاح هسته‌ای از روسیه باج بگیرند، باید بدانند که بادهای غالب می‌توانند آنها را درگیر کنند. پس از این سخنرانی تنها یک سوال جهان را درگیر کرد. سوال این است: در شرایط کنونی، جهان تا چه میزان باید نگران تهدید هسته‌ای روسیه باشد.

در این شرایط، خبرگزاری سی‌ان‌ان با استناد به تحلیل همیش دی برتون گوردون، افسر پیشین بریتانیا به بررسی تفاوت‌های اساسی میان سلاح‌های تاکتیکی و استراتژیکی پرداخته و تاکید دارد که جنگ هسته‌ای به این زودی‌ها رخ نخواهد داد.

جهان درگیر تخریب تضمین شده متقابل

گوردون در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان در باب تفاوت میان سلاح هسته‌ای استراتژیک و تاکتیکی پاسخ داد: همه چیز در این باب مرتبط با مقیاس است. سلاح هسته‌ای استراتژیک، اساسا آرماگدون (نبرد نهایی در جهان) هستند. به گفته فدراسیون دانشمندان هسته ای، روسیه و غرب (از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه) تقریبا دارای ۶ هزار کلاهک هستند؛ ۶ هزار کلاهکی که تقریبا برای تغییر سیاره آنطور که ما می‌شناسیم کافی است. این تخریب تضمین شده متقابل با نام اختصاری و در عین حال کنایه آمیز « دیوانه» خوانده می‌شود.

این تحلیلگر اعتقاد دارد: این کلاهک ها بر روی موشک های بالستیک قاره پیما( ICBM) سوار می شوند و قادرند هزاران مایل را طی کرده و مکان ها و شهرهای کلیدی در ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و روسیه را هدف قرار دهند. اما سلاح هسته ای تاکتیکی، کلاهک های بسیار کوچک تری اند با قدرت بازده یا قدرت انفجاری تا ۱۰۰ کیلوتن دینامیت که قادرند خسارت های زیادی را تحمیل کنند و اگر به یک نیروگاه شلیک شوند- به عنوان نمونه نیروگاه زاپروژیا در جنوب اوکراین - یک واکنش زنجیره ای و آلودگی در مقیاس با حمله هسته ای را ایجاد خواهند کرد.

وضعیت سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روس‌ها

گورودون درباره سلاح‌های هسته ای روسیه و چگونگی‌شان نیز با تکیه بر فرضیه خود گفت: تسلیحات راهبردی روسیه و موشک‌های ICBM احتمالا در شرایط خوبی هستند و آماده پرتاب. به باور او این‌ها تنها تسلیحات هسته‌ای استراتژیک روسیه است که امروز از منظر نظامی با ایالات متحده و ناتو برابری می‌کند. پس مسکو به خوبی از آنها حراست خواهد کرد.

با این همه به باور این تحلیلگر این فرضیه در باب سلاح های تاکتیکی صدق نمی کند. کلاهک ها و موشک های تاکتیکی احتمالا در وضعیت معقولی قرار دارند اما ماشین هایی که باید بر آنها سوار شوند، در وضعیت مناسبی نیستند. پس این احتمال وجود دارد که این پرتابگرها می بایست برای هر گونه حمله ای صدها مایل را طی کنند تا در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند اوکراین را هدف قرار دهند، زیرا برد کلاهک ها ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) است. اما از منظر مکانیکی بعید است بیش از این توان مانور داشته باشند.گوردون در ادامه با اشاره به تحریم های اعمال شده غرب علیه روسیه گفت: احتمالا این سلاح ها به ریزپردازنده ها و سایر اجزا و فن آوری پیشرفته متکی هستند که روسیه با کمبود آن روبرو است.

پوتین به جنگ نامتعارف متوسل می‌شود

گوردون در پاسخ به سوال دیگر سی‌ان‌ان در باب حمله به ایستگاه‌های هسته‌ای اظهار کرد: از آنجایی که جنگ متعارف پوتین در اوکراین با چالش جدی روبر شده است، انتظار می‌رود روس‌ها به شکلی جدی به جنگ غیرمتعارف روی بیاورند.

به باور این تحلیلگر، قلب این حملات محل استقرار غیر نظامیان است تا نیروهای مخالف. هرچند در این سناریو حمله به زیرساخت‌های خطرناک مانند نیروگاه‌های هسته‌ای دور از ذهن نخواهد بود. با این همه روس‌ها امیدوارند که اوکراینی‌ها تسلیم شوند،فرضیه‌ای ناقض که بیشتر شبیه توهم است تا خیال.

رویارویی احتمالی ناتو روسیه

گوردون در ادامه گفت: روس‌ها بارها عامدانه کارخانه‌های شیمیایی را بمباران کردند تا آلودگی‌های سمی ایجاد کنند. به گفته او هر چند هنوز نیروگاه‌های هسته‌ای را به شکل مستقیم هدف قرار نداده‌اند اما حملات به اطراف برخی از این نیروگاه‌ها می‌تواند موجب پخش زباله‌های رادیواکتیو شده و منابع آب محلی را آلوده کند. طبیعتا در چنین شرایطی، آلودگی‌ها غرب را هم درگیر می‌کند و این برای ناتو به سان نوعی حمله است که بر مبنای ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی، این فرصت در اختیار این نهاد نظامی قرار خواهد داد تا روسیه را هدف حملات مستقیم قرار دهد.

گوردون در باب احتمال اجرایی شدن این سناریو هم گفت: استفاده از سلاح های هسته ای استراتژیک بسیار بعید است؛ چرا که در چنین شرایطی شاهد جنگی خواهیم بود که برنده ای ندارد؛ نبردی که سیاره زمین را برای چندین نسل نابود خواهد کرد. در باب سلاح هسته ای تاکتیکی نیز باید گفت که پوتین فاقد ظرفیت لازم برای استفاده از چنین سلاح هایی است.

سناریوی محتمل و البته هولناک

گوردون در ادامه به اظهارنظر ضمنی جیک سالیوان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که رایزنی‌هایی محرمانه میان بایدن و پوتین در جریان است. از همین رو این امید وجود دارد تا رئیس جمهوری آمریکا، همتای روس خود را قانع کند که در صورت توسل به سلاح هسته‌ای تاکتیکی چه هزینه سنگینی را متحمل خواهد شد.

گوردون بر این باور است که محتمل‌ترین سناریوی هسته‌ای، حمله روسیه به یک نیروگاه هسته‌ای در اوکراین است؛ حمله‌ای که می‌تواند به سان انفجار هسته‌ای تاکتیکی عمل کند. چرا که روسیه در این درگیری تنها بازیگری است که دارای سلاح هسته‌ای تاکتیکی است و از همین رو اگر بدان متوسل شود باید در برابر ناتو پاسخگو باشد، اما حمله به نیروگاه هسته‌ای، مقوله‌ای است که مسکو به راحتی می‌تواند مسئولیتش را به گردن اوکراین بیاندارد.

گوردون در ادامه با اشاره به این که پوتین فاقد اعتقاد به ارزش‌های اخلاقی و انسانی است، گفت که این چهره سیاسی برای تحقق اهدافش به هر اهرمی که شکستش ندهد، متوسل خواهد شد و برایش تفاوتی ندارد که اماکن غیرنظامیان را بمباران هسته‌ای یا شیمیایی کند.

بلوف پوتین را جدی بگیریم؟

گوردون با استناد به دکترین هسته‌ای شوروی گفت که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی تنها در زمانی مجاز است که تمامیت ارضی فدراسیون روسیه به خطر بیافتد. حالا با الحاق چهار منطقه اوکراین به خاک روسیه آن هم با توسل به رفراندوم ساختگی، احتمال استفاده تاکتیکی در صورت حمله به این چهار منطقه افزایش یافته است. اگرچه هنوز این امید وجود دارد که فرماندهان محلی پیش از فشردن دکمه قرمز، ابتدا با پوتین رایزنی داشته باشند.

گوردون در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان مبنی بر پاسخ غرب در صورتی که مسکو به سلاح هسته‌ای متوسل شود هم گفت: غرب باید به پوتین بفهماند که توسل به ماجراجویی هسته‌ای، شیمیایی یا بیولوژیکی یک خط قرمز جدی و واقعی است. با این همه به باور این تحلیلگر، جنگ هسته‌ای همه جانبه چندان محتمل نیست.

گوردون در ادامه تاکید کرد: ناتو باید تسلیحات هسته‌ای روسیه را به دقت رصد کند تا در صورتی که پوتین بخواهد با توسل به آنها، اوکراین را هدف قرار دهد، این تسلیحات را در دم نابود کند. ناتو همچنین باید به پوتین بگوید که هرگونه حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای هزینه‌ای سنگین به مسکو تحمیل خواهد کرد. اکنون زمانی است که باید بلوف پوتین را جدی بگیریم. او در موقعیتی هولناک قرار دارد؛ معلق میان زمین و هوا. پس نباید به رئیس جمهوری روسیه فرصت داد تا دوباره قدرتش را به دست بیاورد. نیروهای روسیه امروز در موضع ضعف قرار دارند و قدرتشان کاهش یافته و قادر به رویارویی با ناتو نخواهند بود. پس ناتو این فرصت و توان را دارد تا از موضع قدرت، روسیه را خطاب قرار دهد.

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 33664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha