دولت دائما دست در جیب مردم و شرکت های بورسی می برد/شرکتهای بورســی چوب دو ســر طلا هستند در زمستــان گـاز ندارند و در تابستـان بـــرق/بانک مرکزی تعمدا نرخ سود را بالا می برد

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: مسوولین این دولت شبیه دولت قبلی بر این باورند بازار سرمایه را با حرف و شعار می توانند مدیریت کنند و گمان می کنند مردم هزار بار به وعده های بی اعتبار مسوولین اعتماد می کنند در حالی که واقعیت چیز دیگری است. دائما دست در جیب مردم و شرکت های بورسی می برد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علیرضا باغانی کاشناس بازار سرمایه و بورس در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص چرایی عدم تحقق و اجرای وعده های دولت در مورد رشد بورس گفت: مهم ترین عاملی که مانع تحقق وعده های آقای رئیسی در بورس شد نگاه ساده انگارانه و ساده لوحانه مسوولین و دولتمردان به بازار سرمایه است. متاسفانه مسوولین این دولت شبیه دولت قبلی بر این باورند بازار سرمایه را با حرف و شعار می توانند مدیریت کنند و گمان می کنند مردم هزار بار به وعده های بی اعتبار مسوولین اعتماد می کنند در حالی که واقعیت چیز دیگری است. سهامدار سهم مورد نظر خود را براساس تحلیل های واقعی خریداری می کند نه وعده های دولتمردان.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: از بین بردن اعتماد در اقتصاد و بورس سم مهلکی است. به صورت یک شبه و با دستوری عمل کردن نمی توان حال اقتصاد و بازار سرمایه را خوب کرد. مسولین باید از تجارب گذشته درس بگیرند. دیدن منفعت همه ی مردم یعنی منفعت کل کشور نه منفعت دولت و برخی شرکت های دولتی و شبه دولتی. اینگونه سنگ روی سنگ بند نمی شود.

باغانی در ادامه خاطر نشان شد: دولت به راحتی قیمت نفت و رسیدن به فلان عدد برای سال آینده و مسائلی از این دست را در وضعیت بدکنونی پیش بینی می کند در حالی که قبل از شروع بحران اوکراین و زمانی که دنیا در آرامش بود اقتصاد ما به دلیل مشکلات ناشی از عدم تعامل با دنیا پیشبینی پذیر نبود، در چنین شرایطی دولتمردان چگونه می توانند پیش بینی های درستی داشته باشند؟

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: وضعیت اقتصادی و سیاسی و عدم امضای برجام، نبود برق و گاز و محدودیت های مختلفی که همگی از عدم سرمایه گذاری دولتها در بخش های مختلف است مثل تولید برق و استخراج گاز، شرکت های بورسی را تحت فشار قرار داده است. به بیان بهتر، شرکت های بورسی چوب دو سر طلا هستند در زمستان گاز ندارند و در تابستان برق.

وی در این باره تصریح کرد: در حال حاضر صنعت سیمان، پتروشیمی، فولاد وضعیت خوبی ندارند. تداوم این وضعیت به معنای از دست رفتن تولید و توقف کامل خط تولید است. در این میان دولتی روی کار است با کسری بودجه شدید. دولتی که برای تامین کسری بودجه خود، دائم بهای تمام شده خوراک شرکت ها و نرخ سوخت را افزایش می دهد.

علیرضا باغانی توضیح داد: دولت مخارج زیادی دارد و درآمد نفتی بسیارکم، بنابراین چون دستش به جایی بند نیست دائما دست در جیب مردم و شرکت های بورسی می برد. دست برد زدن به شرکت های بورسی عملا تفاوتی با دست بردن در جیب مردم ندارد، چرا که دولت شرکتهایش را قبلا به مردم واگذار کرده و پول آنها را گرفته است.

کارشناس بورس در این باره روشنگری کرد و گفت: به عنوان مثال، دولت شرکتی مثل پتروشیمی خلیج فارس یا فولاد مبارکه را به سهامداران عدالت واگذار کرده است. وجود ۶۰ میلیون نفر در این شرکت ها به عنوان سهامدار یعنی حدود دو سوم جمعیت کشور، سهام دار این شرکت ها به شمار می روند. وقتی دولت فضای کسب و کار این شرکت ها را دست کاری می کند درواقع دست در جیب ۶۰ میلیون نفر می کند.

کارشناس بورس افزود: چند سال است دولتها، مردم و فعالان اقتصادی و اهالی بازار سرمایه را در برزخ نگاه داشته اند. مادامی که روند پیش روی اقتصاد ایران مشخص نباشد هیچ جایی برای رشد و ورق خوردن به نفع بازارهای مختلفی باقی نمی ماند. مسوولین نباید فکر کنند با نگه داشتن طولانی مدت فعالان اقتصادی در برزخ برجام، حال اقتصاد خوب می شود. هیچ مسوولی پاسخگوی مردم نیست و مشخص نمی کند برزخی که از سال ۹۷ شروع شده چه زمانی به پایان می رسد؟

وی در خصوص آثار مثبت توافق سیاسی روی اقتصاد و نرخ ارز گفت: بی شک امضای برجام و دست یافتن به توافق سیاسی اثر مستقیمی روی نرخ ارز می گذارد و به تبع آن نرخ تورم با افزایش فروش نفت و دسترسی به ارزهای بلوکه شده و ارزهایی که وارد کشور می شود کاهش می یابد. مساله این است که هیچکس نمی داند آینده این توافق چه می شود؟

باغانی توضیح داد: با اینکه سال گذشته می توانستیم آینده برجام را در راستای منافع اقتصادی کشور، مثبت کنیم اما متاسفانه با وارد شدن بازیگری مثل روسیه، ورق بر ضد منافع ما بازگشته، چرا که عدم امضای برجام به نفع روسیه است. اینجا دست روی دست نشسته اند ببینند که آیا روسیه با این توافق، موافق است یا خیر!

علیرضا باغانی کارشناس بورس و بازار سرمایه در پایان گفت و گو در خصوص عملکرد بانک مرکزی در افزایش نابسامانی بورس، خاطر نشان کرد: وقتی بانک مرکزی بازده بدون ریسک را با افزایش نرخ سود سپرده بالا می برد و نرخ سود را به رقم های ۲۲ ، ۲۳ درصدی می رساند پرواضح است سرمایه گذار مردد در اقتصاد پیش بینی ناپذیر متمایل به سپرده گذاری در بانک و خروج سرمایه از بورس می شود.

وی در پایان گفت و گو با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی افزود: رفتار بانک مرکزی در ماه های گذشته نشان می دهد به منظور تجمیع سرمایه و پول های مردم نزد نظام بانکی، به صورت تعمدی، دائما در حال بالا بردن نرخ سود بانکی هستند چرا که نگرانند مبادا پول از دسترسشان خارج شود!

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۳
کد خبر: 33658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha