توزیع مرغ ۴۵ هزار تومانی آغاز شد/قیمتها می شکند؟

وزن مرغ‌های تنظیم بازاری ۱.۹ کیلوگرم اعلام شده که بر اساس توافق با سازمان تعاون روستایی با ماشین‌های یخچال‌دار درب منزل افراد تحویل داده می‌شود و در فروشگاه‌های اینترنتی به روز مارت و بازرگام در حال توزیع است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ایران؛مرغ منجمد تنظیم بازاری با قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان با ارسال رایگان درب منزل توسط فروشگاه‌های اینترنتی منتخب توزیع می‌شود. توزیع این محصول در تهران به صورت آزمایشی شروع شده و برنامه‌ریزی برای توزیع این محصول در سایر استان‌ها نیز انجام گرفته است.
وزن مرغ‌های تنظیم بازاری ۱.۹ کیلوگرم اعلام شده که بر اساس توافق با سازمان تعاون روستایی با ماشین‌های یخچال‌دار درب منزل افراد تحویل داده می‌شود و در فروشگاه‌های اینترنتی به روز مارت و بازرگام در حال توزیع است.
بعد از افزایش قیمت مرغ در بازار، دولت توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری را توسط سازمان تعاون روستایی آغاز کرده است به طوری که هر کیلوگرم مرغ منجمد تنظیم بازاری ۱۵ هزار تومان کمتر از قیمت مصوب مرغ گرم در حال توزیع است.
رضایی مدیرعامل سایت بازرگام در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: «توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری به قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان در تهران آغاز شده است و در صورتی که مرغ تنظیم بازاری در اختیار ما قرار گیرد آمادگی لازم برای توزیع این محصول در ۲۴ استان کشور وجود دارد.»
به گفته رضایی، بر اساس توافقی که با سازمان تعاون روستایی صورت گرفته است، محدودیتی برای خرید مرغ تنظیم بازاری برای مصرف خانوار وجود ندارد.
پیش از این هم شرکت پشتیبانی امور دام در شهریورماه به منظور تنظیم بازار مرغ ورود کرده بود تا قیمت گوشت مرغ در بازار به قیمت مصوب نزدیک شود. این شرکت مازاد گوشت مرغ کشور را برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خریداری کرده بود تا با توزیع آن جلوی افزایش قیمت مرغ را بگیرد.
گرچه برخی مرغداران با سوء‌استفاده از شرایط بازار اقدام به عرضه با نرخ‌های بالاتر می‌کنند، اما خریدن و فروختن با نرخ بالاتر از نرخ مصوب تخلف محسوب می‌شود.
دولت بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ قیمت هر کیلو مرغ را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرد که تا مدت‌ها بعد از اعلام این نرخ، مرغ زیر قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسید و کاهش تقاضا اجازه رشد قیمت را به آن نمی‌داد. در خرداد و تیرماه در میادین میوه وتره‌بار قیمت مرغ از ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان متغیر بود و تا مدت‌ها مرغ کامل کمتر از نرخ مصوب دولتی به فروش می‌رسید.
اگرچه اکنون حداکثر نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ ۶۰ هزار تومان تعیین شده اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در روزهای اخیر قیمت‌ها از نرخ مصوب عبور کرده است. در ماه‌های اخیر بارها تولیدکنندگان مرغ و طیور با بهانه اینکه قیمت مرغ باید بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسد، با اتخاذ سیاست کاهش جوجه‌ریزی تلاش کردند از افت بیشتر قیمت در بازار جلوگیری کنند تا به این واسطه تقاضا از عرضه پیشی بگیرد و قیمت مرغ افزایش پیدا کند.
دولت هم برای شکستن روند افزایشی قیمت این محصول پروتئینی مهم مورد استفاده خانوارها، اقدام به توزیع ذخایر مرغ منجمد برای تنظیم بازار کرده است تا جلوی زیاده‌خواهی بخشی از تولیدکنندگان گرفته شود.
مقابله با گرانفروشی
چندی پیش هم معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، افزایش قیمت مرغ را تخلف و گرانفروشی دانست و اعلام کرد مرغ باید کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش برسد. حسین دماوندی‌نژاد در این خصوص اظهار داشت: گزارش‌هایی درباره گرانفروشی مرغ و فروش هر کیلوگرم از این محصول تا ۶۵ هزار تومان وجود دارد اما باید توجه داشت که تعداد این تخلفات محدود است و با گرانفروشان برخورد می‌شود.
وی تأکید کرده بود با توجه به اینکه قیمت مرغ زنده ۴۲ هزار تومان است حداکثر قیمت این محصول نباید بیشتر از ۶۰ هزار تومان باشد.
صنعت مرغداری کشور ما برخلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته شامل تعداد بسیار زیادی از واحدهای مرغداری کوچک است درحالی‌که این حجم گسترده واحدهای مرغداری کوچک و پراکنده می‌تواند در قالب چند برند بزرگ و استاندارد تجمیع شود. ضمن اینکه با بومی‌سازی نهاده‌های دامی و کاهش وابستگی به واردات این محصولات، هزینه تمام‌شده تولید کاهش پیدا می‌کند و قیمت مرغ و طیور با تغییر در نرخ ارز، وابستگی زیادی نخواهد داشت.

۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 33627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha