تحریم قدرتمندترین زن روس توسط امریکا

از الویرا نابیولینا به عنوان قهرمان اقتصاد روسیه نام برده می‌شود. زنی که نام او پیش از این در میان ۱۰۰ فرد قدرتمند جهان دیده شده بود. نابیولینا از سال ۲۰۱۳ میلادی ریاست بانک مرکزی روسیه را برعهده گرفته است. ظرف ۵ سال ابتدایی فعالیت خود با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شد و توانست روند فزاینده تورم را متوقف کند و رشد اقتصادی نیز در یک سطح مشخصی به ثبات رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بلومبرگ، روز جمعه همزمان با الحاق بخش‌هایی از شرق اوکراین به روسیه توسط پوتین؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا، الویرا نابیولینا رییس بانک مرکزی روسیه و الکساندر نواک معاون نخست وزیر این کشور را به همراه صدهاتن از بازرگانان و افراد سرشناس روسی تحریم کرد.

تحریم‌های اعمال شده در روز جمعه یکی از گسترده‌ترین تحریم‌ها از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه است.

جانت یلن در بیانیه‌ای در روز جمعه اعلام کرد که آمریکا نظاره‌گر اقدامات پوتین برای الحاق بخش‌هایی از اوکراین به خاک روسیه نخواهد بود و تحریم‌های جدید مقامات کلیدی روسیه در بخش مالی را هدف گرفته تا مقاومت اقتصادی روسیه را آسیب‌پذیر کند.

حتی با وجود عقب راندن نیروهای روسی توسط اوکراین، پویتن عهد کرد که بخش‌های اشغال شده را به خاک روسیه به طور رسمی الحاق کند و این اقدام بزرگترین تصرف خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است.

نابیولینای ۵۸ ساله پیش از این مشاور اقتصادی پوتین بوده که از سال ۲۰۱۳ به سمت ریاست بانک مرکزی منصوب شد.

ریاست او بر بانک مرکزی روسیه در ماه مارس برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید شد، او که به عنوان صد چهره قدرتمند جهان شناخته شده است توانسته پیامدهای اقتصادی تحریم را به خوبی مدیریت کند و پس از سقوط سی درصدی روبل پس از آغاز جنگ، سیاست‌های اقتصادی سازمان زیر نظر خود را با جنگ تطبیق دهد.

در ماه مارس، نابیولینا پس از جنگ به دنبال استعفاء بوده ولی به خواست پوتین بر صندلی ریاست باقی مانده است. او پس از جنگ، نرخ بهره کلیدی را بیش از دو برابر کرد و سخت‌گیری‌های بیشتری را برای خروج سرمایه اعمال کرد.

نواک ۵۱ ساله نیز از سال ۲۰۱۶ در مذاکرات با کشورهای صادرکننده نفت حضور داشته و به ایجاد توافقنامه همکاری تاریخی بین اوپک و کشورهای خارج از این گروه برای هماهنگی تولید و جلوگیری از مازاد عرضه، از جمله توافق کاهش تاریخی در سال ۲۰۲۰ در بحبوحه بحران پاندمی کرونا کمک کرده است.

وزارت خزانه‌داری امریکا همچنین اولگا اسکوروبوگاتووا، معاون اول بانک مرکزی، ۱۴ تامین‌کننده بین‌المللی به دلیل حمایت از زنجیره تامین نظامی روسیه، ۱۰۹ عضو دومای دولتی و ۱۶۹ عضو شورای فدراسیون مجمع فدرال فدراسیون روسیه را تحریم کرد.

افراد تحریم شده از مقاماتی که نقش‌های مهمی در سیستم مالی روسیه دارند مانند نابیولینا، اسکوروبوگاتووا و نواک تا افرادی که عمیقا در مجموعه دفاعی صنعتی این کشور جا افتاده‌اند، از جمله مقامات امنیتی و اعضای خانواده آنها و همچنین شرکت‌ها را شامل می‌شود که تسلیحات و فناوری نظامی کشور را تامین می‌کنند.

۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 33604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha