نشانه‌هایی از فروش سنگین میان خریداران سال ۲۰۲۱ بیت کوین

داده‌های درون‌زنجیره‌ای (On-chain) نشان می‌دهند بخش زیادی از کسانی که بین ۶ تا ۱۸ ماه گذشته اقدام به خرید بیت کوین کرده بودند، دارایی خود را با ضرر قابل‌توجهی به فروش رسانده‌اند. با وجود این، همچنان دلایلی برای جذب و خرید بیت کوین‌های این دست از هولدرها وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد و به نقل از کوین تلگراف،‌ با ادامه پیدا کردن معاملات بیت کوین زیر سطح ۲۰٬۰۰۰ دلار، بازار شاهد فروش هماهنگ و تازه بخشی از هولدرهای این ارز دیجیتال است و نقش سرمایه‌گذاران یک‌ساله بیت کوین در این جریان نیز پررنگ به نظر می‌رسد.

یکی از تحلیلگران پلتفرم کریپتو کوانت (CryptoQuant) به‌تازگی در مطلبی به تشدید فشار فروش میان بخشی از هولدرهای یک سال اخیر بیت کوین اشاره کرده است.

بیت کوین اکنون با قیمت‌هایی معامله می‌شود که از سال ۲۰۲۰ به این طرف به‌ندرت دیده شده است. ادریس (Edris)، تحلیلگر کریپتو کوانت، با بررسی «سن خروجی‌های خرج‌شده‌ای که به صرافی‌ها واریز شده‌اند»، این مسئله را به تصویر کشیده است که کسانی که بین آوریل ۲۰۲۱ و آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱‍۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱) اقدام به خرید بیت کوین کرده‌ بودند، به‌صورت انبوه دست به فروش زده‌اند؛ آن هم با قیمتی کمتر از قیمتی که در آن اقدام به خرید کرده بودند.

ادریس می‌گوید: از نمودار زیر پیداست که سکه‌های خریداری‌شده بین ۶ تا ۱۸ ماه گذشته اخیراً به‌شکلی گسترده فروخته شده‌اند. این سکه‌های بین آوریل ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ و با قیمتی بیشتر از ۳۰٬۰۰۰ دلار خریداری شده‌اند. این یعنی کسانی که در طول بازار صعودی سال ۲۰۲۱ و بالای ۳۰٬۰۰۰ دلار اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با ضرری تقریباً ۵۰درصدی از بازار خارج شده‌اند.

تحلیل آنچین: نشانه‌هایی از فروش سنگین میان خریداران سال ۲۰۲۱ بیت کوین

نمودار قیمت بیت کوین و خروجی‌های خرج‌شده‌ای که پس از ۶ تا ۱۸ ماه به صرافی‌های ارز دیجیتال واریز شده‌اند.

نباید از کنار چنین اتفاقاتی به‌سادگی رد شد، چراکه مشابه این فروش‌های دسته‌جمعی معمولاً در نزدیکی کف‌های قیمتی بازارهای نزولی رخ می‌دهد. اکنون اصلی‌ترین سؤال این است که آیا کف ۱۷٬۶۰۰ دلاری ماه ژوئن (خرداد) کف بازار نزولی کنونی بیت کوین خواهد بود یا خیر؟

ادریس در این رابطه گفته است: چنین فروش‌های هماهنگی معمولاً در ماه‌های پایانی بازارهای نزولی رخ می‌دهند و نشانه‌ای برای احتمال تشکیل کف قیمتی یک چرخه در آینده نزدیک هستند.

کوئه الیویرا (Caue Oliveira)، یکی دیگر از تحلیلگران کریپتو کوانت، با بررسی شاخص «نسبت سود خروجی‌های خرج‌شده»، به یکی دیگر از جریان‌های تاریخی بازارهای نزولی بیت کوین اشاره کرده که اکنون در حال تکرارشدن است.

این شاخص در واقع قیمت فروش مقدار مشخصی بیت کوین را بر قیمت پرداختی برای خرید آن تقسیم می‌کند. نتیجه این تقسیم معمولاً عددی در نزدیکی یک است و اگر حاصل کمتر از یک باشد، یعنی سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به‌ناچار با ضرر خالص به فروش می‌رسانند و نشان‌دهنده نزولی‌بودن بازار است.

داده‌های پلتفرم تحلیلی گلسنود (Glassnode) نیز نشان می‌دهد که روز ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) نسبت سود «تعدیل‌شده» خروجی‌های خرج‌شده بیت کوین برابر با ۰.۹۵ بوده است. این شاخص پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح خود در ماه ژوئن (خرداد) اکنون در حال بازگشت به سمت سطح یک است و این یعنی ممکن است فرصت اصلی برای خرید واحدهای جدید را پشت سر گذاشته باشیم.

تحلیل آنچین: نشانه‌هایی از فروش سنگین میان خریداران سال ۲۰۲۱ بیت کوین

شاخص نسبت سود تعدیل‌شده خروجی‌های خرج‌شده بیت کوین.

الیویرا می‌گوید: با نگاه به الگوی فروش‌های درون‌زنجیره‌ای هولدرهای بلندمدت که از طریق همین شاخص نسبت سود خروجی‌های خرج‌شده اندازه‌گیری می‌شود، می‌توانیم بزرگترین نقاطی را که در آنها فروش با ضرر اتفاق افتاده است، کشف کنیم. سوابق این شاخص نشان می‌دهد این نقاط بهترین فرصت برای ورود به بازار از نظر میزان ریسک در کف‌های دو بازار نزولی قبلی بیت کوین بوده‌اند.

الیویرا ضمن اشاره به کاهش فشار فروش در بازار هم‌زمان با افزایش جزئی شاخص نسبت سود خروجی‌های خرج‌شده، افزود که با نگاه به آینده گزینه رسیدن به «نقطه فشار حداکثری» همچنان برای هولدرهای بلندمدت بیت کوین مطرح است.

۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 33598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha