ببینید | انتشار واضح‌ترین تصاویر از قمر اروپا

فضاپیمای جونو ناسا به تازگی تصاویر واضحی از قمر اروپا را به زمین ارسال کرد که دقیق‌ترین تصاویر ثبت شده در ۲۰ سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از rahnamato، صبح پنجشنبه گذشته، فضاپیمای جونو ناسا در فاصله ۲۱۹ مایلی سطح قمر اروپا (یکی از ۷۲ قمر سیاره مشتری) پرواز کرد. نزدیکترین نگاه بشر به این دنیای یخ زده در بیش از ۲۰ سال گذشته همین نگاه است. ماموریت جونو در سال ۲۰۱۱ و برای مطالعه مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی، آغاز شد.

پس از انجام موفقیت‌آمیز ماموریت‌های اولیه در سال ۲۰۲۱، تیم هدایتگر جونو از این کاوشگر برای بررسی قمرهای مهم مشتری از جمله اروپا، گانیمد و آیو استفاده کرد.

ببینید | انتشار واضح‌ترین تصاویر از قمر اروپا

در طول پرواز روز پنجشنبه، جونو مشاهدات مهمی از قمر اروپا، از جمله گرفتن تصاویر با وضوح بالا از سطح آن به ثبت رساند. این دومین تصاویر دقیق از قمر اروپا بود که پس از تصاویر فضاپیمای گالیله ناسا در سال ۲۰۰۰ به ثبت می‌رسید.

اولین تصاویر خام از نزدیک شدن جونو به اروپا در بعد از ظهر پنج‌شنبه به زمین ارسال شد. عکس‌های فوری جدید، همراه با عکس‌های قبلی که توسط فضاپیمای گالیله گرفته شده است، بینش‌های مهمی درباره این جهان یخ زده ارائه می‌دهد.

در ساعت ۵:۳۶ صبح به وقت شرقی، فضاپیمای جونو به نزدیکترین فاصله خود با اروپا، یعنی در ارتفاع ۲۱۹ مایلی با سطح آن قرار گرفت. جونو در سایه اروپا قرار داشت، اما نور خورشید که از مشتری منعکس می‌شد، نور کافی برای دوربین کاوشگر برای ثبت تصاویر فراهم می‌کرد.

مشتری

تصویر سمت چپ بالا که توسط گالیله در سال ۱۹۹۷ گرفته شده است، یک تصویر رنگی طبیعی تقریبی از اروپا است و تنوع خیره‌کننده زمین‌شناسی سطح اروپا را به نمایش می‌گذارد. بالا سمت راست تصویر خامی از کاوشگر جونو است که در ۲۹ سپتامبر گرفته شده است. هر دو تصویر شکاف‌های خطی طولانی و برآمدگی‌هایی را نشان می‌دهند که سطح این قمر را پوشانده است.

اروپا مشتری

محققان امیدوارند که پردازش تصاویر جدید و مقایسه آن‌ها با تصاویر ماموریت‌های قبلی، بتواند تغییرات رخ داده در سطح این قمر را در طی دو دهه گذشته نشان دهد. کندی هنسن، یکی از محققین جونو که برنامه‌ریزی برای JunoCam را رهبری می‌کند، می‌گوید: «تیم علمی مجموعه کامل تصاویر به دست آمده توسط جونو را با تصاویر ماموریت‌های قبلی مقایسه خواهد کرد تا ببیند آیا ویژگی‌های سطح اروپا در طول دو دهه گذشته تغییر کرده است یا خیر.»

اخترشناسان بر این باورند که اقیانوسی نمکی که عمق آن بین ۴۰ تا ۱۰۰ مایل تخمین زده می‌شود، در زیر سطح یخی ضخیم اروپا پنهان شده است. این موضوع در جستجوی ما برای حیات فراتر از زمین بسیار مهم است، زیرا آب مایع یکی از مواد ضروری برای شکل‌گیری حیات است.

به گفته ناسا، جونو به ابزارهای قدرتمندی مجهز شده است که می‌توانند به زیر پوسته یخی اروپا نگاه کنند و اطلاعات مربوط به ترکیب و دمای آن را جمع‌آوری کنند.

۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 33592
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha