دوپینگ با ترامادول / این یک هشدار جدی است

هرچند وادا، مصرف ترامادول را توسط ورزشکاران در حین مسابقات ممنوع می داند اما ممنوعیت مصرف این ماده مخدر از ابتدای سال ۲۰۲۴، اعمال می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بر اساس تصمیم سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) مصرف ترامادول در حین مسابقات ممنوع است و کمیته اجرایی وادا پس از بررسی های لازم مصرف این ماده مخدر را توسط ورزشکاران در حین مسابقات ممنوع می‌داند اما ممنوعیت مصرف این ماده مخدر از اول سال ۲۰۲۴ اجرا خواهد شد.

بر اساس اعلام فرزاد شارکی، قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) ، کمیته اجرایی وادا اعلام کرده است: این تاخیر یک ساله برای ورود ماده مخدر ترامادول در لیست ممنوعه دوپینگ، فرصتی برای جامعه ورزش به ویژه ورزشکاران و پزشکان فعال در حوزه ورزش است تا در زمینه آموزش عدم مصرف این ماده مخدر اقدامات لازم را به عمل آورند.

ترامادول چیست؟

ترامادول که یک داروی اپیویید است با نام‌های تجاری پیرالژین، بایومادول، ترامادل، ترامد و ترامال به بازار عرضه شده و یک داروی ضد درد است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود.

این دارو توسط شرکت آلمانی گروننتال Grünenthal در دهه ۱۹۷۰ با نام تجاری ترامال Tramal ساخته شد. گروننتال در سال‌های بعد حق تولید ترامادول را به شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا واگذار کرد.

ترامادول مانند مورفین عمل می‌کند، در مغز به گیرنده‌های اپیوئیدی متصل و باعث ایجاد تسکین می‌شود، ولی برخلاف ماده مورفین باعث هوشیاری و در نتیجه فعالیت بیشتر می‌شود. به احتمال زیاد یکی از دلایل گرایش مصرف‌کنندگان به مصرف این مخدر همین ویژگی است. بسیاری همین سرخوشی و هوشیاری دلیل مصرف خود اعلام کردند. ترامادول را باید با دقت زیاد و در کوتاه مدت مصرف کرد؛ بسیاری از دانشمندان معتقدند مصرف طولانی مدت این دارو باعث عفونت‌های شدید معده و یا حتی سرطان دستگاه گوارش می‌شود.

شکل‌های مختلف ترامادول

این دارو بیشتر به شکل نمک هیدروکلراید تولید و به شکل‌های کپسول و قرص و آمپول به بازار عرضه می‌شود. مقدار جذب و تأثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی است. ترکیب این مخدر و استامینوفن نیز در بازار موجود است که البته در ایران عرضه نمی‌شود، همچنین در خارج از ایران به صورت قرص‌، آمپول، کپسول و قطره وجود دارد که مصرف قطره خوراکی آن رایج‌تر است.

مرکز ترک اعتیاد

دلایل مصرف ترامادول چیست؟

افرادی فعالیت و کار سنگین دارند و مجبور به شب کاری هستند، برای رفع خستگی و سرحال بودن از این دارو استفاده می‌کنند.

مردانی که در روابط جنسی خود از زودانزالی رنج می‌برند برای رفع این عارضه ترامادول مصرف می‌کنند.

بیمارانی که برای تسکین دردشان به تجویز پزشک از این دارو استفاده کرده اند اما بعد از مدتی خودسرانه مصرف را ادامه دادند.

افرادی که به دیگر مواد اعتیاد آور معتاد هستند و برای کاهش علائم ترک و یا جایگزین کردن ماده مصرفی خود از این شبه مخدر استفاده می‌کنند.

همه این گروه‌ها با عوارض شدید مصرف این مخدر دست به گریبانند. درصد بالایی از افراد که به دلیل اعتیاد به ترامادول مراجعه می‌کنند از همین چهار دسته هستند مخصوصا افرادی که برای ترک اعتیاد خودسرانه مصرف ترامادول را شروع می‌کنند.

۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 33572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha