۳ تهدید پیش‌روی بازار سهام/تصمیمات بانک مرکزی از  مهمترین ریسک‌های فعلی بازار است/گزارش‌ عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها چه گُلی به سر بازار سهام می‌زند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیمات بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره و دلار نیمایی از جمله مهمترین ریسک‌های فعلی بازار محسوب می‌شود و این عامل می‌تواند از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام بکاهد.در حال حاضر بازار سهام با خروج پول ممتد و کمبود شدید نقدینگی روبه‌روست، از این‌رو سهامداران خرد باید این عامل را رصد و در صدر اولویت‌های تحلیلی خود قرار بدهند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بورس تهران در چند هفته اخیر بازدهی منفی را ثبت کرد. این بازدهی منفی باعث شده که امید سهامداران نسبت به بازار سرمایه کاهش یابد و در نهایت تصمیم به خروج بگیرند. این تصمیم خروج،به معنای کاهش نقدینگی در بازار و افت بیشتر شاخص است.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌ و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام طی ماه‌های گذشته روند نزولی را به ثبت رسانده و کماکان وضعیت رکودی باقی خواهد ماند.

وی افزود: در حال حاضر ارزش معاملات کاهش چشم‌گیری داشته است و فکر می‌کنم در همین محدوده باقی بماند. البته اگر بازار طی هفته آینده شرایط متعادلی را داشته باشد، ارزش معاملات نیز رشد خواهد کرد و صعود مجدد بازار سهام با توجه به ارزندگی آن، محتمل می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حقیقت شرط پایان روند نزولی فعلی، رشد حجم و ارزش معاملات و همچنین معاملات متعادل در هفته پیش‌رو است.

* ۳ تهدید پیش‌روی بازار سهام

میرزایی ابراز کرد: مهمترین تهدید بازار مربوط به ریسک‌های سیاسی داخلی است که البته به نظر می‌رسد پیک آن را پشت سر گذاشته‌ایم و در حال حاضر اثری کمتری بر بازار دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از ریسک‌ها می‌تواند بازار سرمایه را از نظر بنیادی تحت‌الشعاع قرار بدهد، گفت: تصمیمات بانک مرکزی در خصوص نرخ بهره و دلار نیمایی از جمله مهمترین ریسک‌های فعلی بازار محسوب می‌شود و این عامل می‌تواند از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام بکاهد.

*نکات حیاتی برای سهامداران

کارشناس بازار سرمایه متعقد است؛ در حال حاضر بازار سهام با خروج پول ممتد و کمبود شدید نقدینگی روبه‌روست، از این‌رو سهامداران خرد باید این عامل را رصد و در صدر اولویت‌های تحلیلی خود قرار بدهند.

میرزایی ادامه داد: در این روزها رصد جهت پول محدودی که در بازار وجود دارد و مسیر حرکت و ورود آن به صنایع مختلف می‌تواند تا حد زیادی سردرگمی سرمایه گذاران را کاهش بدهد.

وی با بیان اینکه با توجه به بی‌رغبتی در معاملات، گروه‌های بزرگ شانس کمتری در صعود دارند، اضافه کرد: در هفته‌های اخیر نمادهای کوچک بازار مورد توجه قرار داشتند و به‌نظر می‌رسد در شرایط رکودی فعلی همچنان این نمادها جذابیت بیشتری را برای سرمایه‌گذاران داشته باشند؛ در نتیجه تشخیص جریان نقدینگی و همچنین توجه به روند کلی بازار می‌تواند بزرگ‌ترین فاکتور تصمیم‌گیری در معاملات باشد.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود جریان پول از گروه‌های دلاری به صنایع ریالی تغییر جهت بدهد و در روزهای آینده نمادهای ریالی کوچک بازار بازدهی بیشتری را حاصل کنند.

*گزارش‌ عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها چه گُلی به سر بازار سهام می‌زند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طی روزهای اخیر با گزارش عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها رو به رو بودیم و به‌نظر می‌رسد که این گزارش‌ها نا امیدکننده و یا بالعکس شگفتی آور نیست و اغلب نمادها از گزارش‌های مورد انتظار و متعادلی برخوردار بودند. این گزارش‌ها می‌تواند در حداقل‌ها و یا اصطلاحا کف‌های قیمت برای سهامداران تعیین کننده باشد؛ به بیان دیگر با این گزارش‌ها امکان ریزش بیشتر p/e را از بین می‌برد و یا از سرعت ریزش آن می‌کاهد که همین موضوع بر کاهش ریسک نمادها تاثیر بسزایی دارد.

میرزایی گفت: برآیند گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها مثبت بود اما این موضوع نمی‌تواند به عنوان محرک قوی در بازار عمل کند. این عامل را در کنار دیگر موارد تاثیر گذار دیگری همچون اصلاح شدید نمادها و ارزندگی آنها، می‌تواند تاثیر مثبت بر بازار سهام بگذارد.

۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲
کد خبر: 33564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha