علائم حیاتی اقتصاد جهانی در وضعیت هشدار

اقتصاد جهانی درحال پراکندگی است و بازارهای مالی به رنگ قرمز چشمک می‌زنند، مساله‌ای که منعکس‌کننده این احساس در وال‌استریت است که کاهش شدیدتر در فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان احتمالا اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، مقصران، تورم فزاینده، واکنش قوی بانک مرکزی، سرمایه‌گذاران مضطرب و تاثیر تجاوز روسیه به اوکراین هستند. اقتصاد ایالات‌متحده تا حد زیادی از بدترین این بیماری‌ها رهایی یافته است، اما افزایش قیمت دلار در زمانی که افزایش قیمت‌ها در بسیاری از نقاط از درآمدها پیشی‌ گرفته، بقیه جهان را مجازات می‌کند. علائم فشار گسترده است. آمارها نشان می‌دهد که فعالیت اقتصادی در اروپا در ماه سپتامبر به‌شدت کاهش‌یافته است و خطر رکود اقتصادی را افزایش می‌دهد زیرا دولت‌ها با اختلالات مربوط به جنگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در بریتانیا، پس از پیشنهاد دولت برای کاهش مالیات در تلاش برای ازسرگیری رشد، پوند به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۸۵ سقوط و نگرانی‌ها درباره تورم را تشدید کرد. ین ژاپن درست یک روز پس از مداخله این کشور برای افزایش ارزش آن برای نخستین بار از سال ۱۹۹۸ کاهش خود را در برابر دلار ازسر گرفت.
در سراسر جهان، حجم تجارت درحال فروپاشی است و تورم، اعتماد خانوارها و کسب‌وکارها را درهم می‌کوبد. بازار مسکن چین درحال شکست است، درحالی‌که بحران انرژی اروپا به تولید کارخانه‌ها ضربه می‌زند. عدم پشتیبانی بازار از طرح کاهش مالیات بریتانیا، گزینه‌های محدودی را که دولت‌ها در تلاش برای ایجاد تعادل در مواجهه با رشد ملایم و تورم بالا با آن مواجه هستند، برجسته می‌کند. بانک‌های مرکزی به رهبری فدرال‌رزرو، تنها دو سال پس از ارائه بسته‌های بزرگ محرک اقتصادی، مبارزه با تورم را در اولویت قرار داده‌اند و نرخ‌های بهره را با سرعتی که در دهه‌های گذشته مشاهده نشده است، افزایش می‌دهند. نتیجه، تضعیف شدید فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از مناطق است که با نوسانات بازار تقویت می‌شود و در برخی از موارد به سطوحی که آخرین بار در بحران مالی دیده شده است، بازمی‌گردد. در روز جمعه، شاخص‌های صنعتی داو به زیر ۳۰ هزار واحد سقوط کردند و به پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ رسیدند و شاخص‌های اصلی سهام را به چهارمین کاهش هفتگی ۳درصدی یا بیشتر در پنج هفته گذشته رساندند. معاملات آتی نفت خام ایالات متحده با ۶ درصد کاهش برای اولین بار از ۱۱ژانویه به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه رسید. بازده اوراق قرضه دولتی به بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته در ایالات‌متحده و بریتانیا رسید. ینس مگنوسون اقتصاددان ارشد SEB بانک مستقر در سوئد، گفت: «این به‌نوعی آزمایش است، اینکه چقدر سریع و سخت می‌توانید [نرخ‌های بهره را] بدون ازبین بردن اقتصاد واقعی افزایش دهید.»
سیگنال‌هایی مبنی بر اینکه پایان یک چرخه اقتصادی غیرعادی نزدیک است، با صدای بلند و آشکار توسط بانکداران و اقتصاددانان دریافت می‌شد. گروه گلدمن‌ساکس این‌هفته هدف اس‌اندپی۵۰۰ پایان سال ۲۰۲۲ را ۱۶ درصد کاهش داد و به ۳۶۰۰ واحد رساند، این شاخص روز جمعه در سطح ۳۶۶۳ واحدی معامله شد. دیوید کاستین از گلدمن عنوان کرد که نرخ‌ها «به‌طرز چشمگیری تغییر کرده‌اند» در نتیجه، چشم‌انداز بازارها «به‌طور غیرمعمولی تیره» است. بانک آمریکا روز جمعه اعلام کرد که انتظار دارد تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات‌متحده در چهار فصل منتهی به سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ به میزان ۱ درصد کاهش یابد و نرخ بیکاری ایالات‌متحده به ۵.۶ درصد در دسامبر ۲۰۲۳ افزایش یابد. این پیش‌بینی‌ها بر معمای اصلی این چرخه تاکید می‌کنند: اخبار اقتصادی پس از اینکه بسته‌های تاریخی به جلوگیری از فاجعه اقتصادی در طول کووید – ۱۹ کمک کرد، چقدر بد خواهد شد؟
درحال حاضر، برخی از تنگناهای عرضه درحال کاهش هستند و بیکاری در اقتصادهای پیشرفته کم است. به گفته تحلیل‌گرانِ «جی‌پی‌مورگان‌چیس»، خانوارهای این کشورها، پس‌اندازهای جمع‌آوری‌شده در طول همه‌گیری را بیرون‌کشیده و هزینه‌های آنها در شش‌ماهه منتهی به ژوئن به‌صورت سالانه ۲.۴درصد افزایش یافته است. به گفته تحلیل‌گران، اشتغال جهانی نیز به بیش از دو برابر سرعت پیش از همه‌گیری در این دوره افزایش یافته است.
ایالات‌متحده تاکنون بهتر از سایر نقاط جهان، تورم بالا، کاهش تولید اقتصادی و تاثیر جنگ اوکراین را پشت‌سر گذاشته است. مخارج مصرف‌کننده و رشد شغلی همچنان قوی است و برخی از تولیدکنندگان درحال تغییر تولید از خارج از کشور هستند و سرمایه‌گذاری را تقویت می‌کنند. براساس نظرسنجی‌های شرکت داده‌ای اس‌اندپی‌گلوبال از مدیران خرید، فعالیت‌های قراردادی کسب‌وکارهای ایالات‌متحده در ماه سپتامبر تعدیل شد. شاخص مدیران خرید ترکیبی ایالات متحده– که فعالیت را در هر دو بخش تولید و خدمات اندازه‌گیری می‌کند – در سپتامبر ۴۹.۳ بود که نسبت به ۴۴.۶ در آگوست بهبود یافته است. عدد زیر ۵۰ نشان‌دهنده انقباض و اعداد بالاتر از آن، نشان‌دهنده رشد است.
روز چهارشنبه جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو گفت که کاهش تورم در ایالات‌متحده احتمالا به نرخ بیکاری بیشتر و یک دوره پایدار رشد کمتر نیاز دارد. آقای پاول عنوان کرد: «ما تا زمانی که مطمئن شویم کار انجام شده، به این روند ادامه خواهیم داد.» با این‌حال، بازار مسکن که اغلب شاخص اصلی ضعف اقتصادی است، با افزایش نرخ وام مسکن درحال بهبود است. روز چهارشنبه مقامات فدرال‌رزرو میانه انتظارات خود برای رشد اقتصادی را از ۱.۷ درصد به ۰.۲ درصد در سال جاری کاهش دادند. در منطقه یورو، خرده‌فروشی در هفته‌های اخیر کاهش یافت؛ چراکه احساسات مصرف‌کننده به پایین‌ترین سطح از زمان شروع رکوردها در سال ۱۹۸۵ رسید. تولید صنعتی منطقه در جولای ۲.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش ‌یافت؛ چراکه هزینه‌های ناچیز انرژی، تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داد. دویچه بانک تخمین می‌زند که اقتصاد منطقه ممکن است در سال آینده ۲.۲ درصد کوچک شود که در نتیجه انقباض ۳.۵ درصدی در آلمان اتفاق می‌افتد.

۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 33491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha