مشکل بورس P/E و سودآوری شرکت‌ها نیست

مهدی کارنامه حقیقی گفت: به نظر می‌رسد با منتشر شدن صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها شرایط آن طور که باید تفاوتی نخواهد کرد، زیرا P/E بازار پایین است و دلیل افت بازار P/E بالای شرکت‌ها نیست؛ اما ریسک‌های دیگری در بازار وجود دارد که باید برطرف شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مهدی کارنامه حقیقی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فرارسیدن موعد انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها و صنایع بورسی به بورسان گفت: با توجه به اینکه قرار است صورت‌های مالی ۶ ماهه منتشر شود، این پرسش پیش می‌آید که گزارش‌ها و صورت‌های مالی تا چه اندازه می‌تواند مانع از ریزش‌های بیشتر شده و حداقل در کوتاه مدت بورس را نجات دهد؟

وی در این باره گفت: به نظر می‌رسد شرایط آن طور که باید تفاوتی نخواهد کرد، زیرا P/E بازار پایین است و دلیل افت بازار P/E بالای شرکت‌ها نیست؛ اما ریسک‌های دیگری در بازار وجود دارد که باید برطرف شوند.

کارنامه حقیقی در پاسخ به این پرسش که با گذشت ۶ ماه از سال، چه تحولاتی باید در بازار رخ دهد تا بورس شروع به حرکت کند؟، اظهار کرد: ایجاد امنیت و همچنین برخی سیاست‌گذاری‌ها از سوی تصمیم‌گیران، احتمال کاهش ریسک‌های موجود در بازار را به همراه دارد و تورم در اقتصاد کشور هم باید روند کاهشی به خود بگیرد.

رئیس هیئت مدیره سبدگردان امید نهایت‌نگر معتقد است به دلیل وجود برخی ابهامات موجود در مباحث مختلف، گزارشات ۶ ماهه نمی‌تواند اتفاق چشم‌گیری را رقم بزند اما برخی شرکت‌ها که جریان نقدی مناسبی دارند شرایط بهتری را در تابلوی معاملات خواهند داشت.

کارنامه حقیقی همچنین معتقد است که بورس تهران در میان مدت و بلندمدت در صورت احیای برجام یا عدم احیای آن، در دو مسیر متفاوت تورمی و بنیادی، روندی صعودی به خود خواهد گرفت.

وی درباره ارزندگی بازار گفت: ارزندگی بازار به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از عوامل موثر بر ارزندگی بازار، سودآوری شرکت‌ها است اما اینکه قرار است سودآوری با چه ریسکی به دست بیاید، از دیدگاه افراد مختلف متفاوت است و صرف اینکه عدد P/E ملاک ارزندگی بازار باشد، درست نیست.

رئیس هئیت مدیره سبدگردان امید نهایت‌نگر بر این موضوع تاکید می‌کند که افق سرمایه‌گذاری برای سهامداران بسیار مهم است. بنابراین، علاج بازار سرمایه کشور به گذشت زمان برمی‌گردد و سرمایه‌گذارانی که خواهان ورود به بازار هستند با دید بلندمدت می‌توانند به سودهای مورد نظر طی سال‌های آتی برسند.

۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 33478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha