تا زمانی که بورس دستکاری می شود امیدی به اصلاح نیست/ناامیدی بر بازار بورس مستولی شده است/مشخص نیست بازیگران بورسی چه کسانی هستند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: دولت و هیچ مسوولی نمی تواند وضعیت بورس را به سمت رشد مثبت تغییر دهد تا زمانی که بورس دستکاری می شود. تا زمانی که برای سودبری عده ای مشخص همه چیز سفارشی است. بازار با وعده ها در مسیر درست قرار نمی گیرد چرا که مسیری که اقتصاد در آن قرار دارد مسیر درستی نیست.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت و گو با رادار اقتصاد به نقش دولت و سیاست گذاری های غلط در خصوص بورس پرداخت و در این باره گفت: وعده دادن های کاندیداهای ریاست جمهوری در دوران کارزار انتخابات گاهی آنقدر زیاد می شود که تعداد آن از دستشان در می رود یا فراموش می کنند که در آن زمان به مردم چه وعده هایی دادند، وعده هایی مثل خوب کردن حال بورس و اقتصاد و معیشت مردم.

وی در این باره افزود: اصولا کاندیداها و حتی دولت درباره مسائل اقتصادی که بازار باید آن را مدیریت کند نباید به مردم وعده ای بدهند، آن هم در اقتصاد ایران با این حال و روز خراب. حتی در مورد بازار ارز که دولت بزرگترین دارنده ارز به شمار می رود نیز وعده کاهش قیمت دادن درست نیست، چه برسد به دادن وعده رشد بورس. بانک مرکزی با داشتن ابزارها و به کار گرفتن سیاست های ارزی نمی تواند دال بر کاهش و تثبیت نرخ ارز به مردم وعده ای بدهد، چطور مسوولین دولتی در حالی که می دانند اقتصاد ایران درگیر معضلات بزرگی است برای رشد بورس به مردم وعده می دهند آن هم رشدی به صورت دستوری.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: درباره وضعیت بورس، متخصصان امر و سیاست گذاران این حوزه باید اظهار نظر کنند و راهکاری درست برای جلوگیری از نوسانات دائمی بورس ارائه دهند نه اینکه رئیس جمهور به شخصه وارد این میدان شود و در این موضوع سخن بگوید. برای تعیین قیمت گوشت رئیس انجمن دامداران باید پاسخگو باشد.اگر وی در این موضوع نتوانست مردم را راضی کند آن زمان به سراغ وزیر بازرگانی و وزیر کشاورزی برای پاسخگویی می روند و در نهایت به سراغ رئیس جمهور می روند اما در بورس رئیس جمهور مستقیم وارد عمل می شود و به مردم وعده رشد و جلوگیری از نوسان بورس می دهد.

آلبرت بغزیان گفت: رئیس جمهور نباید به رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد برای اصلاحات و مدیریت درست بورس دستور دهد، اصلا آنها برای انجام چنین وظیفه ای عهده دار این مسوولیت ها شده اند و نباید منتظر دستور از بالا باشند. جالب تر اینکه حتی با دستور از بالا نیز نمی توانند بازار را سامان دهند چرا که بازار دستور پذیر نیست.

بغزیان در این باره توضیح داد: به این دلیل بازار دستور پذیر نیست چرا که بازارها رقیب یکدیگر به شمار می روند. بازاری پر سودی که منفعت زاست محلی برای سرمایه گذاری به شمار می رود. قطع به یقین سرمایه گذار در بازار مطمئن تر و کم ریسک تر سرمایه گذاری می کند مثل بازار خودرو، مسکن، ارز، طلا و بورس، اما برای سرمایه گذاری در این بازارها وضعیت فعلی اقتصاد و هر گونه احتمالی درباره آینده اقتصاد را نیز پیش بینی می کند بنابراین سرمایه گذاری در هر بازاری مثل بورس، وابسته به پیش بینی ها و نتایج پیش بینی است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: وقتی امروز یک بازار سود ده است همه سرمایه ها به این سمت کوچ می کنند. با اشباع این بازار، سرمایه ها به سمت بازار دیگری می روند چون بورس مدیریت نشده و تولید رشد نمی کند. به این دلیل که بورس غیر شفاف است و پیش بینی پذیر نیست، لذا نگرانی ها باعث فرار سرمایه ها از بورس می شود.

وی در خصوص بورس و نگرانی مردم برای سرمایه گذاری در این بازار گفت: به دلیل عملکرد منفی مسوولین متاسفانه بورس جزء بازارهایی شده که عموم روند منفی داشته تا سیر صعودی. فراز و فرودهای بورس از این ماجرا حکایت می کند که بورس درست نمی شود علی رغم اینکه از رئیس جمهور تا وزیر اقتصاد و سایر مسوولین مربوطه از مدیریت و ساختن بورس سخن گفته اند اما عملا ناامیدی بر این بازار مستولی شده است، البته کسانی ناامید هستند که از این بازار اطلاعات کافی ندارند و به اطلاعات دسترسی ندارند!

آلبرت بغزیان در این باره خاطر نشان کرد: با اینکه مدیران بورسی و دولتی مدعی شفافیت دربورس کشور هستند اما همچنان مشخص نیست بازیگران بورسی چه کسانی هستند؟ چه کسانی این بازار را کنترل می کنند؟ چه کسانی نفوذیان این بازار نامیده می شوند؟ بورسی با ده ها چالش، علی رغم اینکه قابلیت مدیریت کردن دارد، رو به روست، اما صف خرید و فروش درست می کنند. در این بازار نمی توان پرسید بانکی که هفته پیش 3 روز مثبت بوده، چرا به یکباره اینچنین منفی می شود ودر این چرخه فردا نوبت بانک دیگری است. بعد دارو سازی منفی می خورد و ... این مسائل نشان می دهد چنین تصمیماتی یک شبه توسط دارنده های سهام گرفته نشده، بلکه مسائل دیگری در میان است.

وی درخصوص تبعات عدم شفافیت و مدیریت مطلوب بورس گفـت: به همین دلایل دو سه سال است مردم قید سرمایه گذاری در بورس را زده اند. به همین دلیل، نمی توان گفت ریزش های اخیر بورس تماما هیجانی است و صف های خرید و فروشی که ایجاد می شود ناشی از رفتار هیجانی مردم است. در حالی که به مردم وعده داده می شود که اگر سهم خود را بفروشید زیان می کنید چرا که بورس درست می شود، اما مردم دائم در این بازار در حال لطمه خوردن هستند. سفارش ها مصنوعی است. سفارش هایی برای ایجاد صف فروش در حالی که همین ها فردا صف خرید را برای همان سهم تشکیل می دهند و با سرمایه مردم بازی می کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در انتهای بحث خاطر نشان کرد: دولت و هیچ مسوولی نمی تواند وضعیت بورس را به سمت رشد مثبت تغییر دهد تا زمانی که بورس دستکاری می شود. تا زمانی که برای سودبری عده ای مشخص همه چیز سفارشی است بازار با وعده ها در مسیر درست قرار نمی گیرد چرا که مسیری که اقتصاد در آن قرار دارد مسیر درستی نیست.

۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۰
کد خبر: 33475

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha