مدیریت صالح آبادی بر بانک مرکزی فاجعه است/ اولین عاملی که بورس را دچار مشکل کرده بانک مرکزی است/در بورس با ابتذال مدیریتی مواجهیم

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: درطی چند دهه گذشته، شاهد بدترین مدیریت دربانک مرکزی کشور هستیم که متاسفانه در دولت آقای رئیسی و مدیر فعلی بانک مرکزی رخ داده است. به طوری که با جرات و صراحت می توان گفت مدیریت آقای صالح آبادی بربانک مرکزی فاجعه است و اثرات مدیریت فاجعه بار را در بخش ها و حوزه های مختلف اقتصاد مثل بورس و بازار سرمایه شاهد هستیم.سخنان آقای صالح آبادی در مباحث مختلف نشان ازعدم آگاهی وی در حوزه کاری بانک مرکزی است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عطا بهرامی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی درگفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص گفت: برای بررسی هر چه بهتر چرایی عدم کارآیی بورس، باید به سراغ عوامل ناکارآمدی بورس و بازار سرمایه برویم. بنده بر این باورم اولین عاملی که بورس و بازار سرمایه ما را دچار مشکل کرده بانک مرکزی است.

وی در این باره توضیح داد: به بیان بهتر می توان گفت درطی چند دهه گذشته، شاهد بدترین مدیریت دربانک مرکزی کشور هستیم که متاسفانه در دولت آقای رئیسی و مدیر فعلی بانک مرکزی رخ داده است. به طوری که با جرات و صراحت می توان گفت مدیریت آقای صالح آبادی بربانک مرکزی فاجعه است و اثرات مدیریت فاجعه بار را در بخش ها و حوزه های مختلف اقتصاد مثل بورس و بازار سرمایه شاهد هستیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: وقتی ادعا می کنیم دولت آقای روحانی اقتصاد کشور را ویران کرد، هنگام روی کار آمدن دولت جدید باید یک آدم بسیار مدیرسوپر استراتژیست، متخصص و آگاه به همه پیچ وخم ها ومسائل اقتصادی و مدیریت بانک مرکزی در راس بانک مرکزی، قرار دهید نه آقای صالح آبادی که اصلا چنین ویژگی هایی ندارد.

عطا بهرامی با اعتقاد به اینکه انتخاب مدیر اشتباه برای بانک مرکزی بورس را نیز به چالش کشیده گفت: سخنان آقای صالح آبادی در مباحث مختلف نشان ازعدم آگاهی وی در حوزه کاری بانک مرکزی است. به عنوان مثال وقتی ادعا می کنند ذخایر بانکی زیادی داریم تقاضا کمتر از عرضه است و از این حرف های بی خاصیت در طول یک سال گذشته زده است. این سخنان در حالی از سوی رئیس بانک مرکزی عنوان می شود چرا که وی خود را بیشتر مدیون بانکدارهای خصوصی می داند بنابراین در حال سرویس دادن به آنهاست.

وی در این باره افزود: عملکرد آقای صالح آبادی باعث شده بازار پول کشور دچار هرج و مرج شود. بازار هرج و مرج زده سفته بازانه، جایی برای سرمایه گذاری بلند مدت نیست، بلکه کسانی که وارد این بازار می شوند به دنبال نوسان گیری های ۵ و ۱۰ درصدی و کسب سودهای آنی هستند. این افراد به دنبال خریدن سهام شرکتی برای کار کردن و گرفتن صندلی های هیات مدیره و رشد تولید و اقتصاد و افزایش سرمایه و توسعه تولید نیستند بلکه فقط به فکر سودآوری کوتاه مدت هستند که در میان مدت و دراز مدت به نفع اقتصاد نیست.

عطا بهرامی در خصوص تبعات مدیریت غلط بورس گفت: مدیریت غلط بورس و بانک مرکزی دست به دست هم داده تا نوسانات دلار و عددهایی که به عنوان قیمت دلار ارائه می شود من درآوردی است و منجر به خروج بازار از تعادل شده است. لذا نه تنها وضعیت بورس بهبود نیافته، بلکه شاهد تداوم وضعیتی هستیم که در چهار سال گذشته شاهد آن بودیم، حتی به مراتب بدتر از چند سال اخیر.

وی در این باره توضیح داد: به این دلیل وضعیت نسبت به مدیریت های قبلی بورس و بانک مرکزی بدتر است چرا که هدفی دنبال نمی شود در حالی که مدیران قبلی هر چند غلط اهدافی داشتند اما الان هدف گذاری خاصی که به نفع اقتصاد، بورس و مردم باشد دیده نمی شود.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: نکته بعد در مورد بازار سهام این است که وزن اصلی بازار بر دوش خصولتی ها و صنایع رانتی است. این ها اگر خوب اداره شوند موضوع حل می شودیعنی نباید اصلا انتظار داشته باشیم نرخ بهره بین بانکی پایین بیاید تا بازار بورس رونق بگیرد، بلکه باید شرکت های بورسی سود ده شوند تا بازار سهام رونق بگیرد، بنابراین این راهکار پایداری است. شرکت های سود ده باشند که زمینه سوددهی با این نرخ دلار گران برای آنها فراهم است. بنابراین با فساد و بسیار بد مدیریت می شوند در غیر این صورت باید سود ده باشند.

عطا بهرامی تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: در این دوره ای که انرژی ایران به اسم پتروشیمی، فولاد، کاشی و سرامیک، لوله و اتصالات و ... در حال صادر شدن است شرکت های خصولتی و دولتی در این زمینه ها زیان ده هستند در حالی که نباید اینگونه باشد، پس به این موضوع مهم پی می بریم که دولت صاحب ندارد و مشخص نیست دولت چه می کند. چرا باید کاشی سازی ایران با این همه کیفیت زیان ده باشد؟ بازار مصالح روسیه و عراق را خیلی راحت می توان گرفت و به بازارهای بزرگی برای صادرات خود دست یافت نه تنها این کشورها بلکه بازار بیشترکشورهای همسایه یا آفریقای، قطر وسوریه ما دارای مزیت داریم بنابراین زیان ده بودن این شرکت ها اصلا پذیرفتنی نیست.

عطا بهرامی با انتقاد از وضعیتی که آن را ابتذال مدیریتی می داند گفت: در حالی که عنوان می شود این شرکت ها زیان ده هستند اما به هیات مدیره شرکتهای زیان ده پاداش پرداخت می شود. این ابتذال مدیریتی شرم آور است و منجر به نابودی سرمایه اجتماعی شده است. این ابتذال توسط دولت باید جمع شود. اگر این شرکت ها سود ده شوند p بر e پایین می آید و سهم ها ارزنده می شوند خیلی ها برای خرید سهام وارد بازر می شوند و با ارزنده شدن سهام ها زیان مردم جبران می شود.

وی با انتقاد از تداوم سیاست های غلطی که به منظور رشد دستوری بورس به کار گرفته می شود، گفت: اینکه از صندوق توسعه ملی به بورس به صورت دستوری پول تزریق کنیم یا نرخ بهره بین بانکی را پایین بیاوریم کارهای بی معنی است. نباید برای جبران زیان سهامداران به صورت دستوری به آنها پول داد. اگر این دسته سود می کردند حاضر بودند به سایر زیان دیدگان پولی بدهند؟ راهکار رشد بورس پول چاپ کردن و افزایش نرخ تورم نیست، بلکه تداوم ( کثافت کاری مالی) است. اصطلاحی که در تمام دنیا برای اینگونه سیاست های غلط عنوان می شود.

استاد اقتصاد در خصوص راهکار سود آوری بورس گفت: راهکار رشد بورس سود آوری با کاهش P بر e و ارزنده شدن سهام ها برای ورود پول تازه و خرید سهم در بازار است. یک الزام کلی هم این است که اتمسفر اقتصاد کلان باید آرام باشد دلاری که دائما بین قیمت های مختلف از ۳۳ تومان به ۲۸ هزار تومان می رسد و دائما در حال نوسان است مانع ایجاد تعادل و آرامش در بازار می شود. وقتی وضعیت اینگونه است بازارهای جذاب تر از سهام اولویت دارند مثل طلا و ارز، مردم بیشتر به این سمت می روند. هر چند خرید دلار در اشتباه است به غیر از کسانی که نوسان گیران بازار و وارد به این بازی ها هستند. کسانی که دلار می خرند فکر می کنند راه درست را می روند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: راهکار رشد بورس در تثبیت بازار ارز و کاهش نرخ تورم است بعد از این باید روی سود آوری شرکت ها کار کرد. اینکه شرکت ها و بازار ارز به حال خود رها شود قطعا مانع رشد بورس می شود.

استاد اقتصاد در پایان گفت و گو با ارائه راهکار گفت: با تزریق پول از صندوق توسعه ملی نمی توان به بورس کمکی کرد اینها راهکار نیست. اگر بازار ارز تثبیت شود و روی سود آوری شرکت ها کار شود در یک سال آینده شرکت ها روند رشد خواهند داشت، ضمن اینکه قیمت های خوبی دارند اما چون کسی به دولت اعتماد ندارد کار خودشان را می کنند و بدترین خبر برای دولت سیزدهم این است که مدیران این دولت در یک سال گذشته در سیاستهای مختلف به گونه ای فعالیت کردند که بازار مطلقا به سخنان دولت اعتمادی ندارند به طوری که بی اعتمادی به این دولت به شکل بی سابقه ای حتی به مراتب بیشتر از بی اعتمادی به دولت آقای روحانی بالا گرفته است.

۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴
کد خبر: 33372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha