امین تارخ درگذشت + زندگینامه

امین تارخ، بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون از دنیا رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فرارو- امین تاریخ - بازیگر سینما و تلویزیون - که از چند روز پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود؛ امروز ۲ مهر ماه از دنیا رفت.

تارخ متولد مرداد ماه سال ۱۳۳۲ بود و در دهه ۵۰ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد.

نقش‌آفرینی او در آثار سینمایی مرگ یزدگرد، پرنده کوچک خوشبختی، دلشدگان، سارا و پابرهنه در بهشت همچنین سریال‌هایی تلویزیونی سربداران، بوعلی سینا، معصومیت از دست رفته، اغما و جراحت او را به یکی از هنرمندان محبوب بسیاری از علاقه‌مندان به هنر هفتم تبدیل کرده است.

وی سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری را در تهران تأسیس کرد که حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، پوریا پورسرخ، بیتا بادران، غزل صارمی، شهرام قائدی و شبنم مقدمی از جمله هنرمندان فارغ التحصیل از این کارگاه بازیگری هستند که توسط او به عرصه سینما و تلویزیون معرفی شده‌اند.

تارخ در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی ماه و خورشید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و در دوره بیست‌وچهارم این جشنواره برای بازی در فیلم سینمایی پرونده‌های هاوانا نامزد دریافت جایزه شد.

همچنین این هنرمند برای نقش‌آفرینی در سریال به یاد ماندنی معصومیت از دست رفته برنده تندیس شبکه سوم سیما، تندیس حافظ و تندیس جشنواره عاشورائیان شد. وی در سال ۱۳۸۷ لوح افتخار «هنرمند ملی» را دریافت کرد.

تارخ

علت مرگ امین تارخ چه بود؟

فاطمه نوری مسئول روابط عمومی بیمارستان که مرحوم تارخ در آن بستری بود؛ به مهر گفت: این هنرمند در تاریخ ۲۸ شهریور و به دنبال ایست کامل قلبی و تنفسی توسط آمبولانس به اورژانس بیمارستان منتقل و بلافاصله تحت عملیات احیای قلبی و ریوی پیشرفته قرار گرفت.

وی افزود: پس از یک ساعت عملیات احیا، ضربان قلب فعال شد و احتمالاً به علت طولانی بودن مدت ایست قلبی تنفسی، تنفس بیمار با دستگاه صورت گرفت و هوشیاری بیمار بسیار پایین بود.

نوری گفت: در بررسی‌های انجام شده، سکته قلبی وسیع عامل ایست قلبی تنفسی بیمار بوده است.

۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 33369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha