دخالت‌های بانک مرکزی به تنش‌ها در اقتصاد دامن زده/ مدیران فعلی بانک مرکزی نتوانسته‌اند بهبودی در شرایط ایجاد کنند

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: عدم تغییرات مطلوب در تثبیت یا کاهش نرخ ارز نتیجه عملکرد بانک مرکزی را نشان می دهد به گونه ای که مشخص است مدیران فعلی بانک مرکزی نیز نتوانسته اند بهبودی در شرایط ایجاد کنند.هنگامی که کمترین اتفاقی در شاخص‌های کلان اقتصاد رخ نداده و وضعیت بدتر شده نشان می دهد مدیریت بانک مرکزی و سایر نهادها عملکرد مناسبی در تثبیت نرخ ارز و اصلاحات جدی در اقتصاد ایران ندارند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص زیان های وارده بر تجارت و تعاملات اقتصادی و بازرگانی ناشی از بی ثباتی نرخ ارز به دلایل این موضوع اشاره کرد و گفت: بی شک تجار و بازرگانان خواهان تثبیت نرخ ارز هستند، چرا که ثبات در نرخ ارز منجر به افزایش اطمینان خاطر نسبت به روند تجاری و فعالیت های اقتصادی و بازرگانی می شود.

وی در این باره افزود: علی رغم اینکه بانک مرکزی در تثبت نرخ ارز نقش ویژه ای برعهده دارد و در این زمینه باید ایفای نقش کند اما بحث عرضه و تقاضا در بازار ارز در تعیین و تثبیت نرخ ارز موثر است، هر چند بانک مرکزی در این موضوع هم با ابزارهای خاص خود باید موثر باشد.

بهرام شکوری در خصوص روند طبیعی عرضه و تقاضای ارز که با دخالت های بانک مرکزی از تعادل خارج شده، گفت: ارز حاصل از صادرات به صورت طبیعی باید در چرخه واردات مواد اولیه، ماشین آلات و کالای ساخته شده مورد نیاز کشور وارد شود. ضمن اینکه کشور دارای یکسری ذخایر ارزی است اما نوعا میزان عرضه و تقاضایی که در بازار برای ارز خارجی وجود دارد تعیین کننده قیمت است. هر گونه سرکوب قیمتی توسط بانک مرکزی زمینه را برای ایجاد محدودیت های بیشتر و در نتیجه بی ثباتی و افزایش نرخ ارز فراهم می کند.
بهرام شکوری نتیجه ایجاد محدویت و دخالت های دستوری دولت و بانک مرکزی در بازار ارز را توصیف کرد و گفت: یکی از بارزترین نتایج دخالت های دستوری در بازار ارز، افزایش نرخ ارز وگران شدن نرخ کالای وارداتی است، در نتیجه انگیزه واردات کاهش می یابد. هنگامی که بانک مرکزی صادر کنندگان را ملزوم به عرضه ارز خود با قیمت دولتی و نرخ نیمایی که معمولا ۶ هزار تومان ارزان تر از بیرون است می کند، بانک مرکزی ضمن به رسمیت شناختن اختلاف قیمت، دست وارد کنندگان را می بندد چرا که اینگونه وانمود می کند که نسبت به تشخیص تخصیص ارز برای واردات مطلع تر از وارد کننده است. در صورتی که عرضه و تقاضای واقعی در بازار می تواند منجر به افزایش ثبات قیمتی و عرضه متوازن ارز در بازار شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: متاسفانه دخالت های دولت و بانک مرکزی در مسائل تخصصی مثل واردات و صادرات و فرامینی که برای مسائل ارزی در این موضوع صادر می شود به تنش هر چه بیشتر دربازار ارز و دلسرد کردن تجار و سرمایه گذار، صادر کننده و وارد کننده از فضای حاکم بر تجارت ایران منتهی می شود.

شکوری افزود: آنچه در این موضوع حائز اهمیت است عدم برخوردهای دستوری دولت و بانک مرکزی است چرا که به غیر از این موارد، مسائل ناشی از تنش های خارجی و مسائل بین الملل نیز آتش بازار ارز را فروزان تر می کند، بنابراین تا جای ممکن باید از مسائل داخلی که منجر به بروز تنش هایی در بازار و نرخ ارز می شود جلوگیری کنیم، چرا که در حوزه سیاست خارجی این بهانه ها برای تنش زایی در اقتصاد و بازار ارز ایران بسیار زیاد است.

این فعال اقتصادی در ادامه بحث به رادار اقتصاد گفت: واقعیت این است که مسوولین با سیاستهای غلط و حاشیه هایی که ایجاد می کنند کشور را بسیار گران اداره می کنند به نوعی که سال هاست دخل و خرج کشور همخوانی چندانی با هم ندارد. مسوولان کشور به خوبی می دانند براساس سیاست های غلط اقتصادی درآمدهای مالیاتی و نفتی کشور کفاف هزینه‌های سنگین دولت را نمی دهد.

وی در این باره گفت: هشت و نیم میلیون نفر از دولت حقوق میگیرند و ارتزاق می‌کنند در صورتی که در کشورهای خارجی میزان کارمندان دولت بسیار کم است در نتیجه هزینه های دولت بسیار کم است. بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی کشورهای توسعه یافته صرف بهبود زیرساخت افزایش رفاه مردم می شود اما بخش عمده ای از درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی ایران صرف کسری بودجه می شود. کسری بودجه ای که از استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول تامین می شود، به این معناست که راه و رسم مدیریت اقتصاد در ایران موضوع غریبی است.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در بیست سال گذشته ۷۴ درصد بخش درآمدهای بودجه محقق شده در حالی که ۹۶ درصد هزینه ها به قوت خود باقی است، به این معنا که باید فاصله بین ۷۶ و ۹۴ درصد از پولی که نداریم جبران می شود! داستان پایان ناپذیری مشکلات کشور که به تنش های ارزی و بی ثباتی و نوسانات دائمی نرخ ارز که روی سایر بخش ها و هزینه ها تاثیر منفی می گذارد را باید در اداره اقتصاد کشور به این شکل جست و جو کرد.

بهرام شکوری در خصوص وظایف و مسوولیت های بانک مرکزی درباره ایجاد ثبات در بازار و نرخ ارز گفت: بانک مرکزی با توسل به اتخاذ سیاست های پولی و مالی درست با تنظیم درست شاخص‌های کلان اقتصادی می‌تواند تورم را کاهش دهد. متاسفانه عدم تغییرات مطلوب در تثبیت یا کاهش نرخ ارز نتیجه عملکرد بانک مرکزی را نشان می دهد به گونه ای که مشخص است مدیران فعلی بانک مرکزی نیز نتوانسته اند بهبودی در شرایط ایجاد کنند. هنگامی که کمترین اتفاقی در شاخص‌های کلان اقتصاد رخ نداده و وضعیت بدتر شده نشان می دهد مدیریت بانک مرکزی و سایر نهادها عملکرد مناسبی در تثبیت نرخ ارز و اصلاحات جدی در اقتصاد ایران ندارند.

۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 33355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha