وقتی سازمان بورس جای غیر متخصصان می شود زمینه برای فرار سرمایه باز می شود/وزارت اقتصاد و سازمان بورس باید به تعهدات داده شده به مردم عمل کنند

بهروز محبی گفت: وقتی سازمان بورس به جای استفاده از مدیران کارشناس و افراد متخصص جای غیر متخصصان می شود زمینه برای فرار سرمایه باز می شود در حالی که با مدیریت درست باید سرمایه های مردم در پروژه های تولیدی به کار گرفته شود.علی رغم اینکه در مقطع کوتاهی بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بازار شاهد ثبات کوتاه مدتی بود اما ریزش شاخص ها دوباره به وضعیت گذشته برگشته است. بی تدبیری در بورس به نفع کشور و اقتصاد نیست، چرا که منجر به خروج سرمایه های مردم از بورس می شود.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بهروز محبی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت حفظ بازار سرمایه با مدیریت درست و تاثیرات این بازار روی کلیت اقتصاد ایران، گفت: بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که منجر به افزایش شفافیت در اقتصاد کشور می شود. این بازار علاوه بر تامین مالی بخش های مختلف تولیدی به عنوان حلقه اتصال دهنده بین سرمایه های خرد مردم و تولیدکنندگان ایفای نقش می کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: مدیریت درست بازار سرمایه از این جهت حائز اهمیت است چرا که در نهایت منجر به تامین منابع مالی برای ایجاد زنجیره ارزش و تامین منابع مالی برای تولید و حمایت از تولید می شود که به مساله مطلوب اشتغالزایی در کشور منتهی می شود پس به دلیل اهمیت برآیندهای مهمی از که نتیجه کار بازار سرمایه حاصل می شود مدیریت قوی این بازار بسیار مهم و الزامی است.

محبی در خصوص مدیریت قوی بازار سرمایه که مانع خروج سرمایه ها از بورس می شوند توضیحاتی داد و به نمونه های موفق دنیا اشاره کرد و گفت: مدیران مسلط و آشنا به بازار سرمایه و کارکردهای آن، باید دراین سازمان به کار گرفته شوند. وقتی سازمان بورس به جای استفاده از مدیران کارشناس و افراد متخصص جای غیر متخصصان می شود زمینه برای فرار سرمایه باز می شود در حالی که با مدیریت درست باید سرمایه های مردم در پروژه های تولیدی به کار گرفته شود.

وی در این باره توضیح داد: اگر بناست از سرمایه مردم استفاده کنیم آن ها را باید در صندوق پروژه هایی مورد استفاده قرار دهیم که ریسک پذیری کمتری داشته باشند. در دنیا اصولا سهام دسته بندی می شود به عنوان سهام پر ریسک، کم ریسک و ریسک متوسط. این دسته بندی برای افرادی است که به صورت غیر حرفه ای وارد بازار می شوند ، اگر در بورس ما نیز این دسته بندی مشخص باشد و مانع رشدهای حبابی شوند و به مردم هشدار داده شود که این سهم ها رشدی حبابی دارد و بازار به صورت شفاف مدیریت شود قطعا سرمایه ها از بورس فرار نمی کنند.

بهروز محبی خاطر نشان کرد: به دلیل عدم شفافیت و بی توجهی مدیریت به این مباحث مهم که اعتماد ساز است شاهد هستیم نزدیک به ۴۰ میلیون کد بورسی در بازار سرمایه زیان های بسیار بزرگی متحمل شدند.دولت ادعا کرده بود مانع بروز دوباره و تکرار چنین وقایعی در بورس می شود که متاسفانه این وعده عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: عملکرد دولت قبلی در بورس به هیچ وجه دفاع نیست، چرا که دولت آقای روحانی سرمایه مردم را در بازار سرمایه جمع کرد. برخی ها معتقدند دولت برای جبران کسری بودجه خود به سرمایه مردم دست برد و سودهای آنچنانی حبابی پشت شاخص های بدون مبنا و بدون هیچ نگاه کارشناسی قرار گرفت که به نفع عده ای اندک اما زیان جمع بزرگی از سهامداران حقیقی تمام شد.

بهروز محبی در خصوص وعده های داده شده از سوی دولت به مردم گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور دولت به مردم وعده داده که براساس اجرای برنامه هایی با استفاده از ابزارآلات تضمینی از سرمایه های خرد مردم در بورس حمایت کند. اگر این وعده عملی شود تا مقداری می توان مانع رشدهای حبابی در بورس و بازگشت آرامش به بورس شد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در خصوص عدم مدیریت دولت وسازمان بورس و بازگشت به فصل ریزش ها گفت: علی رغم اینکه در مقطع کوتاهی بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بازار شاهد ثبات کوتاه مدتی بود اما ریزش شاخص ها دوباره به وضعیت گذشته برگشته است. بی تدبیری در بورس به نفع کشور و اقتصاد نیست، چرا که منجر به خروج سرمایه های مردم از بورس می شود.

وی درباره زیان های ناشی از خروج سرمایه از بورس گفت: خروج سرمایه از بورس به معنای حرکت سیل وار به سمت بازارهای موازی مثل سکه، ارز و مسکن و افزایش آشفتگی های اقتصادی و تورمی در بخش های مختلف اقتصاد. انتظار می رود نمایندگان مجلس به این موضوع ورود کنند و برای روشن شدن این موضوع جلساتی در کمیسیون های تخصصی برگزار شود.

بهروز محبی نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در عین اینکه مجلس باید برنامه های ارائه داده شده اما روی زمین مانده وزارت اقتصاد و سازمان بورس را برای روشن شدن عملکرد این دو نهاد و چرایی عدم اجرای این برنامه ها را در دستور کار خود قرار دهد چرا که معتقدیم وزارت اقتصاد و سازمان بورس باید به تعهدات داده شده به مردم عمل کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که به نظر شما زمان استعفا و عزل رئیس سازمان بورس نرسیده،؛ گفت: در وهله اول باید ساختارهای غلط اصلاح شود. در صورت وجود ساختارهای غلط تجربه نشان داده جا به جایی افراد منجر به تغییر وضعیت و بهتر شدن کارکردها و عملکردها نمی شود.

۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 33354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha