تورم سالانه در شهریور ۴۲.۱ درصد شد/تورم خوراکی ها ۷۵ درصد-غیرخوراکی ها ۳۵ درصد/تورم روستاها از شهرها پیشی گرفت!

نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٢,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.هم چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤١,٥ درصد و ٤٥.٣ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٠.٦ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در شهریورماه ١٤٠١ به عدد ٤٩,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٩.٧ درصد بیشتر از شهریور ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٢,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنیها و دخانیات» با کاهش ٥.٠ واحد درصدی به ٧٥.٤ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ١.٥ واحد درصدی به ٣٥.٤ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٨,٤ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٦.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه شهریور ١٤٠١ به ٢,٢ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.١ درصد و ٢.٢ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٢,١ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤١,٥ درصد و ٤٥.٣ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٠.٦ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

چرخش تورم در پایان تابستان

در همین زمینه دنیای‌اقتصاد هم در تحلیلی نوشت : آمارها نشان می‏دهد نرخ تورم ماهانه در آخرین ماه تابستان ۲/۲درصد بوده که به نسبت مردادماه افزایش ۲ /۰واحد درصدی داشته و روند کاهشی این شاخص را که از خردادماه شروع شده بود، شکسته است. پیش‏تر، آمار پولی و بانکی نشان می‏داد که در مردادماه پایه پولی رشد داشته است که این امر پیش‏بینی تورم کاهشی در ماه‏های آتی را با تردید مواجه می‏کند.

Untitled-1 copy

شاخص تورم در شهریور ماه به عدد ۴/ ۵۲۵ واحد رسید که نشان می‌دهد به نسبت مردادماه ۲/ ۲درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه در آخرین ماه تابستان ۶/ ۴۹درصد ثبت شد. نگاهی به روند این دو شاخص نشان می‌دهد اگرچه نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان ۶ماه نخست سال به نسبت دو ماه قبل‌تر کمتر بوده است، اما تورم ماهانه به نسبت تیرماه ۲دهم واحد درصد افزایش داشته است. به این ترتیب درباره ادامه‌دار بودن روند کاهشی تورم نقطه‌ای تردید وجود دارد و درصورتی‌که موتور چاپ پول به حرکت درآمده باشد، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده شاهد رشد تورم نقطه‌ای خواهیم بود.

تورم ۲درصدی در شهریور

مرکز آمار کشور طبق تقویم رسمی خود، تورم مصرف‌کننده را در اولین روز مهرماه منتشر کرد. براساس آمار منتشرشده، شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهریورماه۱۴۰۱ به رقم ۴/ ۵۲۵ واحد رسیده است که به نسبت تیرماه رشد ۲/ ۲درصدی را نشان می‌دهد. از ابتدای سال جاری رشد ماهانه تورم روندی صعودی داشت؛ به‌طوری‌که در فروردین و اردیبهشت ماه حدود ۵/ ۳درصد گزارش شد. اما در خرداد ماه با افزایش چشمگیر تورم ماهانه روبه‌رو بودیم؛ به‌طوری‌که تورم ماهانه در آخرین ماه بهار ۲/ ۱۲درصد ثبت شد که یک رکورد تاریخی به حساب می‌آید. البته افزایش میانگین قیمت در خردادماه به‌دلیل حذف ارز ۴۲۰۰تومانی از کالاهای خوراکی بود که فشار زیادی بر قیمت کالاهای خوراکی تحمیل کرد.

اما در ماه‌های بعدی یعنی تیر و مرداد تورم ماهانه حدود ۶/ ۴درصد و ۲درصد گزارش شد. بنابراین رقم تورم ماهانه در شهریور نشان می‌دهد که با افزایش ۲دهم واحد درصد، روند نزولی که از خردادماه شروع شده بود، شکسته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۱/ ۲درصد و ۲/ ۲درصد بوده است. از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۲/ ۲درصد است که نسبت به ماه قبل ۲/ ۰واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲/ ۲درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۵/ ۰واحد درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر، همچنان فشار تورمی بر خانوارهای روستایی بیشتر از شهری است.

علاوه بر این، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه قرمز و گوشت ماکیان به‌طور خاص مرغ ماشینی بوده است. تورم این گروه در شهریور ماه ۳/ ۵درصد بوده است. از سوی دیگر، گروه سبزیجات نیز تورم ماهانه ۳/ ۴درصد را ثبت کرده که به‌دلیل افزایش قیمت در کاهو، خیار و بادمجان بوده است. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه هتل و رستوران نیز تورم ماهانه ۹/ ۴درصد را ثبت کرده است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در گروه خدمات هتل‌ها و تالارهای پذیرایی اجاره‌بها بیشترین افزایش قیمت را به نسبت مرداد ماه ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر، در آخرین ماه تابستان، در گروه روغن‌ها و چربی‌ها، روغن نباتی جامد و روغن مایع نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. آمارها نشان می‌دهد تنها تورم منفی در شهریور ماه به این گروه تعلق داشته است. تورم ماهانه این گروه منفی ۸/ ۲درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در گروه حمل‌ونقل نیز قیمت‌ها به نسبت ماه قبل تغییری نداشته است.

سبقت تورم خدمات از تورم کالاها

آمارها نشان می‌دهد در آخرین ماه تابستان، تورم ماهانه کالاها ۹/ ۱درصد و تورم خدمات ۸/ ۲درصد بوده است. به عبارت دیگر تورم در شهریورماه تورم گروه خدمات بیش از کالاها بوده است. در گروه کالاها نیز گالاهای بادوام تورم در حدود صفر (منفی یک دهم درصد) و تورم ماهانه کالاهای بی دوام ۲/ ۲درصد بوده است. کالاهای کم‌دوام نیز تورم ماهانه ۳/ ۲درصدی را ثبت کرده‌اند. از سوی دیگر، در طبقه بندی دیگری که در این گزارش ارائه‌شده، تورم خوراکی‌ها ۱/ ۲درصد و تورم کالا و خدمات ۱/ ۱درصد بوده است. در گروه خوراکی‌ها نیز خوراکی‌های تازه تورم ماهانه ۹/ ۳درصد و تورم سایر خوراکی‌ها ۳دهم درصد بوده است.

کاهش ۵/ ۲ واحد درصدی تورم نقطه‌ای

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در ششمین ماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه به ۶/ ۴۹درصد رسید. روند رشد نقطه‌ای تورم نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری، روند تورم نقطه‌ای صعودی بود که در فروردین ۶/ ۳۵درصد بوده و در اردیبهشت ماه با افزایش ۷/ ۳واحد درصدی به ۳/ ۳۹درصد رسید. اما در خرداد روند صعودی ادامه پیدا کرد و به ۵/ ۵۲درصد رسید. در اولین ماه تابستان تورم به قله تاریخی رسید و رقم ۵۴درصد را ثبت کرد. بعد از آن در مرداد ماه روند صعودی تغییر کرد و به رقم ۲/ ۵۲درصد رسید. به این ترتیب تورم نقطه به نقطه در آخرین ماه تابستان، کاهش حدود ۵/ ۲واحد درصدی به نسبت مرداد ماه داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۵واحد درصدی به ۴/ ۷۵درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ۵/ ۱واحد درصدی به ۴/ ۳۵درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۴/ ۴۸درصد است که نسبت به ماه قبل ۷/ ۲واحد درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳/ ۵۶درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱/ ۲واحد درصد کاهش داشته است. با وجود اینکه تورم نقطه‌ای در شهریور ماه کاهشی بوده است، اما درباره ادامه‌دار بودن روند کاهشی تردید وجود دارد. به نظر می رسد تداوم روند کاهشی نیازمند کاهشی بودن روند رشد پایه پولی و نقدینگی است.

۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۲
کد خبر: 33327

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
      0 0
      رسما احمق اند...