علت پرواز دوباره قیمت مرغ چیست؟/مشکل اصلی مرغداران، نهاده است

قیمت مرغ در بازارهای کشور بین ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد، این در حالی است که در روزهای آتی با کمبود نهاده های دامی نباید انتظار ارزانی در این بازار را داشت.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - امین محمودی- این روزها قیمت مرغ کشتار روز در سراسر کشور در خرده فروشی ها بین ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد این در حالی است که قیمت این محصول در ابتدای فصل پاییز نزدیک به ۱۸ هزار تومان بود.

تولیدکنندگان علت گرانی سرسام آور مرغ را گرانی و کمبود نهاده های دامی و افزایش هزینه های تولید می دانند و مسئولین امر همچنان بی خبر از سطح بازار قیمت مصوب این محصول اساسی را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می دانند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد ۵ برابر و ذرت ۲ تا ۳ برابر نرخ مصوب است که این امر در قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

همین چند وقت پیش بود که برای حل مشکل مرغداران شرکت پشتیبانی امور دام از تامین ۵۰۰ هزارتن کنجاله سویا برای سه ماهه آینده خبر داد و وزارت جهاد کشاورزی نیز از اصلاح سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی و تخصیص سیستماتیک نهاده‌های دامی به واحدهای تولیدی خبر داد، اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان همچنان در تامین نهاده‌های مورد نیاز خود دچار مشکل هستند.

حال به سراغ مرغداران و فعالان صنفی این صنعت رفته ایم تا علت گرانی مرغ در سطح بازار را از آنها جویا شویم:

قیمت مصوب هر کیلو مرغ کشتار روز در بازار ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است

محمد یوسفی، رئیس انجمن هیئت مدیره پروش دهندگان مرغ گوشتی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص قیمت مرغ در سطح بازار گفت: مرغ افزایش چندانی در بازار نداشته است.

وی افزود: قیمت مصوب هر کیلو مرغ کشتار روز در بازار ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و در میادین نیز به صورت عمده ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد هر چند در نقطه نقطه تهران قیمت ها متفاوت است و بعضا از ۱۸ هزار تومان تا ۲۱ هزار تومان به فروش می رسد.

رئیس انجمن هیئت مدیره پروش دهندگان مرغ گوشتی استان تهران اظهار نمود: حتی اگر در بالاترین حد ممکن قیمت مرغ ۲۱ هزار تومان به فروش برسد این قیمت نسبت به هزینه های تمام شده و قیمت نهادها مناسب است هر چند بنده معتقدم که قیمت مرغ باید بالاتر از این میزان نیز باشد.

یوسفی در ادامه با بیان این که بازار کشش قیمت بالای ۲۱ هزار تومان مرغ را ندارد، تصریح کرد: مردم قدرت خرید خود را از دست داده اند و امیدواریم مسئولین نیز به فکر این موضوع باشند که مرغداران همیشه نمی توانند با زیان محصول خود را به بازار عرضه کنند.

وی افزود: سوال این است که کدام کالا در بازار عرضه می شود که تمام خواص مرغ را هم داشته باشد بعد هم با قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش برسد؟ ولی باید عرض کنم که قیمت مرغ امروز هیچ ارتباطی به معدوم سازی جوجه ها در گذشته ندارد چون در هر ماه حدود ۱۱۰ میلیون جوجه تولید و به واحدهای پرورش دهنده رفته و تبدیل به گوشت می شود.

رئیس انجمن هیئت مدیره پروش دهندگان مرغ گوشتی استان تهران در ادامه یادآور شد: جوجه ها پس از ۳۸ الی ۴۵ روز پرورش برای بسته بندی به کشتارگاه می روند، بنابراین قیمت امروز مرغ در بازار کشور متاثر از قیمت نهادهای دامی است.

140831_995.jpg

یوسفی در خصوص گرانی نهاده های دامی نیز گفت: متاسفانه این محصولات هر روز دچار نوسان قیمت و گرانی می شود به طوری که اگر کنجاله سویا امروز ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش برسد قطعا قیمتش فردا متفاوت خواهد بود همان طوری که قیمت ذرت به یکباره از ۱۵۰۰ تومان به ۴ هزار تومان رسید.

وی در پایان اظهار نمود: امسال نسبت به سال گذشته همه هزینه های یک واحد مرغداری از هزینه های پرسنلی، سوخت گرفته تا هزینه های حمل و نقل آن افزایش پیدا کرده است.

نهاده تامین شود، قیمت مرغ به ۱۴ هزار تومان خواهد رسید

در همین خصوص کریم نوید، پرورش دهنده نمونه مرغ مادر گوشتی در سال ۹۸ نیز در گفتگویی اختصاصی با رادار اقتصاد گفت: دان و نهاده های دامی به ما پرورش دهندگان نمی رسد و مرغداران گوشتی به همین دلیل راغب به جوجه ریزی نیستند.

وی افزود: در سال جاری همه واحدهای مرغداری با زیان هنگفتی روبرو شدند و نهادهای تولیدی بسیار گران شده است از طرف دیگر هزینه هر جوجه حدود ۳۵۰۰ برای مرغدار تمام می شود ولی باید آن را به قیمت ۱۳۰۰ بفروشد.

این پرورش دهنده نمونه مرغ مادر گوشتی اظهار کرد: تقریبا ۷ ماهی هست که مرغداران زیان زیادی دیده اند و حتی قیمت جوجه یک روز چند صباحی است که از ۵۰۰ به ۱۳۰۰ رسیده است، البته از زمانی که سامانه بازرگاه ذرت و سویا مرغداران را تامین می کند وضع اندکی بهتر شده است.

نوید تصریح کرد: بیشتر مشکل مرغداران با تامین به موقع نهاده های دامی حل می شود، تولید جوجه یک روز به صورت انبوه صورت می گیرد به طوری که مقداری از این جوجه ها معدوم سازی می شود.

وی افزود: گرانی مرغ در بازار داخلی ارتباط بسیار مستقیمی با تامین نهاده های دامی و قیمت آن دارد، به طوری که اگر نهاده وجود داشته باشد بدون هیچ شکی ایران به یکی از صادرکنندگان مرغ تبدیل می شود چون تولیدکنندگان هم اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت واقعی خود کار می کنند.

این پرورش دهنده نمونه مرغ مادر گوشتی یادآور شد: در دو ماه اخیر قیمت نهاده های دامی ۸۰ درصد گرانتر شده است، سویا ۳۴۰۰ تومانی را با نرخ ۱۳ هزار تومان و ذرت ۱۵۰۰ تومانی را با نرخ ۳۵۰۰ خریداری می کنیم.

لاین-1.jpg

نوید اضافه کرد: اگر نهاده ها تامین شوند بدون هیچ شکی بازار مرغ تا ۳۰ روز دیگر به حالت عادی و طبیعی خود برگشته و مرغ زیر قیمت به فروش می رسد به طوری که قیمت آنان تا ۱۴ هزار تومان خواهد رسید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر دولت دلار ۴۲۰۰ را آزدسازی کند، رانت ها و دلال بازی از این صنعت رخت بربسته و بهتر است این پول مابه التفاوت را به صورت سوبسید به مصرف کنندگان بدهد، این کار هم قیمت دلار را و هم قیمت مرغ را پایین می آورد.

مشکل اصلی مرغداران، نهاده است

حبیب اسدالله نژاد نیز با اشاره به افزایش قیمت مرغ به کیلویی ۲۵ هزار تومان، گفت: افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان دلیل اصلی این مساله است.

وی درباره اینکه چه پیش بینی برای روزهای آینده در این زمینه دارید؟،افزود: اگر تأمین نهاده‌ها تسریع شود و این محصولات با سرعت بیشتر و قیمت کمتری به دست تولیدکنندگان برسد، سهمیه اختصاصی مرغداران افزایش یابد می‌توان به کاهش قیمت در بازار امیدوار بود در غیر این صورت شاهد افزایش مجدد نرخ خواهیم بود.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: ظاهراً نرخ مصوب جدید مرغ هم در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسیده و احتمالاً تا آخر هفته جاری رسماً ابلاغ می‌شود.

مرغ ارزان نمی شود

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت نهاده‌های دامی کماکان بالاست، کاهش قیمت مرغ در بازار، پیش بینی نمی شود.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۴ هزار تومان و کنجاله سویا را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با وجود نوسان نرخ نهاده‌های دامی، جوجه ریزی کاهش یافته است.

وی در واکنش به تصویب نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده با احتساب ۱۰ درصد افزایش یا کاهش در اختیار مرغداران بیان کرد: مسئولان امر در این جامعه زندگی ‌نمی کنند و تصوراتشان دور از واقعیت است چرا که همه مسئولان اذعان می‌کنند که نتوانستند نهاده به میزان کافی با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهند که با این وجود قیمت ۱۳ هزار تومانی به ازای هر کیلو مرغ زنده با هزینه تولید سازگار نیست.

مرغ.jpg

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر صد درصد ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار بگیرد و قیمت ریز مغذی، دارو و واکسن که ۵ تا ۶ برابر رشد داشته است، با اتخاذ تدابیری به نرخ منطقی در اختیار مرغدار قرار گیرد، تصویب نرخ ۱۳ هزار تومانی به ازای هر کیلو مرغ زنده تا حدودی منطقی است.

وی با تاکید بر نگاه واقع بینانه مسئولان ستاد تنظیم بازار بر بازار مرغ گفت: با وجود کاهش قدرت خرید خانوار، دولت باید تدابیری برای جبران آن بیندیشد چرا که امکان تامین آن از جیب مرغدار وجود ندارد.

کمالی سروستانی از کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۵۰ تومان است.

این مقام مسئول در پایان درباره تاثیر تامین نهاده‌های دامی بر بازار مرغ تصریح کرد: اگر مرغدار اطمینانی از تامین نهاده نداشته باشد یا کمبود ذرت و کنجاله سویا در بازار همچنان محسوس باشد، مرغدار رغبتی به تولید ندارد که در نهایت تعداد زیادی از گردونه تولید خارج می‌شوند یا وزن مرغ‌های تولیدی در سالن‌ها کاهش می‌یابد که این عوامل ، عرضه مرغ به بازار را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 3332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha