واکنش‌ها به فرمان بسیج عمومی پوتین

صدور فرمان بسیج محدود نیروهای ذخیره روسیه از سوی رئیس جمهور این کشور، قیمت دلار را افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس‌جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «فرمان بسیج محدود نیروهای ذخیره» را امضا خواهد کرد. وی دراین‌باره خطاب به مردم روسیه گفت: در شرایط موجود، این تصمیم‌گیری‌ها بسیار ضروری است و کاملاً در چارچوب مواجهه با تهدیدهایی که با آنها روبرو هستیم اتخاذ شده‌اند؛ یعنی برای محافظت از میهن‌مان و حاکمیت و تمامیت ارضی اتخاذ شده‌اند تا امنیت شهروندان روسیه و مردم مناطقی که (در شرق اوکراین) آزاد شده‌اند، تضمین شود.

به گفته پوتین، اقدامات (اداری) مربوط به این بسیج عمومی محدود از از امروز آغاز شده و وی تأکید کرد که تنها نیروهای ذخیره مشمول سربازی اجباری هستند و کسانی که در نیروهای مسلح خدمت کرده‌اند و دارای تجربه مرتبط و نظامی هستند، در اولویت قرار دارند.

این فرمان پس از آن صادر شد که دنیس میروشنیچنکو سخنگوی شورای جمهوری خلق لوهانسک دیروز اعلام کرد که همه‌پرسی برای پیوستن این جمهوری به روسیه ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا پنجم مهر) برگزار خواهد شد. در ادامه، دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خلق دونتسک نیز اعلام کرد که رفراندوم در این جمهوری نیز در زمان مشابه برگزار می‌شود.

فرمان پوتین که پس از بیش از ۶ ماه از آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو در اوکراین صادر شده است، واکنش‌هایی را در سطح جهان به همراه داشت.

بسیج نسبی روسیه به تشدید جنگ اوکراین منجر می‌شود

در یکی از واکنش‌ها به فرمان پوتین، رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان گفت: بسیج نسبی نیروهای روسیه، به تشدید جنگ اوکراین می‌انجامد و دولت برلین واکنش خود به این فرمان را بررسی می‌کند.

وی افزود: این یکی دیگر از قدم‌های اشتباه و بدی بود که روسیه برداشت که البته برای پاسخ سیاسی به آن، بحث و مشورت خواهیم کرد.

بسیج ساختگی، نشانه شکست روسیه است

بریجیت برینک، سفیر آمریکا در اوکراین نیز، در واکنش به فرمان پوتین مدعی شد: همه پرسی و بسیج ساختگی، نشانه ضعف و شکست روسیه است. آمریکا هرگز ادعای روسیه در الحاق به اصطلاح قلمرو اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت و مادامی که نیاز باشد در کنار اوکراین خواهیم ایستاد.

دلار به بالاترین حد در ۲۰ سال اخیر رسید

پس از فرمان پوتین، شاخص دلار آمریکا در شروع فعالیت بازار ارز اروپا، به بالاترین حد ۲۰ سال اخیر رسید.

شاخص اسکناس سبز آمریکا برابر سبد ارزی متشکل از ۶ ارز معتبر جهانی، با ۰.۵ درصد افزایش به بالاترین سطح در دو دهه اخیر رسید.

فرمان پوتین ترسناک است

جیلین کیگان، معاون وزیر امور خارجه انگلیس درباره این دستور گفت: مشخصا این(فرمان) را باید خیلی جدی بگیریم زیرا، ما کنترل را در دست نداریم و علاوه بر این، مطمئن نیستم که (فرمان جنگ) دست او(پوتین) هم باشد. بدیهی است که به تشدید تنش می‌انجامد.

وی ادامه داد: (این تصمیم) ترسناک و تهدیدی جدی است اما تازه گرفته نشده است.

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 33268
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha