وعده وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس تا کنون پوچ و تهی از واقعیت عملیاتی بوده/بورس ایران مثل اقتصاد کشور به شــدت نیازمند اصــلاح ساختــاری جدی است

علی جدی گفت: وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس هم در دولت قبلی و دولت فعلی بارها به کمیسیون های مرتبط دعوت شده و از آنها بابت وضعیت موجود و چرایی تداوم ریزش ها پرس و جو شده است. آنچه در مجموع محقق شده دادن قول و وعده به ما از سوی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس بوده که متاسفانه این وعده ها و قول ها رسما تا کنون پوچ و تهی از واقعیت عملیاتی بوده است.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تایید افت های بورس و عدم مدیریت درست دولت در بازار سرمایه گفت: علی رغم وعده های داده شده توسط دولت در خصوص ساماندهی بازار سرمایه و ایجاد تغییرات مطلوب و مناسب شاهد عدم تحقق این موضوع هستیم. به این معنا که متاسفانه دولت کنونی نیز موفق به کسب اعتماد عمومی برای سرمایه گذاری مردم و هدایت سرمایه ها به بورس نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که مجلس برای احقاق حق مردم و جلوگیری از ریزش ها و نوسان های پرتکرار بورس آیا نسبت به ارائه چرایی تداوم ریزش ها و شفاف سازی هر چه بیشتر، پاسخی از مسولین دولتی بالاخص وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس دریافت کرده، گفت: وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس هم دردولت قبلی و دولت فعلی بارها به کمیسیون های مرتبط دعوت شده و از آنها بابت وضعیت موجود و چرایی تداوم ریزش ها پرس و جو شده است. آنچه در مجموع محقق شده دادن قول و وعده به ما از سوی وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس بوده که متاسفانه این وعده ها و قول ها رسما تا کنون پوچ و تهی از واقعیت عملیاتی بوده است.

علی جدی در این باره خاطر نشان کرد: مساله مهمی که مجلس باید به طور دقیقی بدان ورود کند بررسی ساختارهای بورس است چرا که به غیر از تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های غلطی که در بورس اتفاق می افتاد ساختارهای غلط حاکم بر بورس، عاملی برای خراب تر کردن وضعیت و عدم اعتماد به بورس ایران است.

وی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال، وقتی یک شرکت دولتی به خاطر سهام بورسی خود در پایان سال مالی، چند ده هزار میلیارد سود کسب می کند و به خاطر اینکه این شرکت دولتی است برایش کف و سوت می زنیم و تشویق و احسنت باریکلا بارش می کنیم مشخص است که بورس دچار آفت های بسیاری می شود.در حالی که باید ببینیم این سودهای کلان چگونه کسب شده و آیا اقتصاد در این حد رشد یافته و سود ده است که این شرکت های چنین سودآوری و کاسبی هایی دارند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره تصریج کرد: متاسفانه به جای ریشه یابی موضوع و کشف این حقیقت که سودهای کلان حاصل شده از عملکرد واقعی شرکت ها بوده یا حاصل بورس بازی و سوبسید های پنهان است خود را فریب می دهیم و بر حقایق چشم می بندیم به همین خاطر بورس در سراشیبی قرار گرفته در حالی که یک مدیر مسوول باید درمسائل ریزبین باشد.

علی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بدون شک دولت نباید لحظه ای درنگ کند چرا که بورس ایران مثل اقتصاد کشور به شدت نیازمند اصلاح ساختاری جدی است. اگر دولت در این موضوع هر چه زودتر ورود نکند شاهد اتفاقات بدتری در بازار سرمیه خواهیم بود. امیدواریم دولت به عنوان مدعی به این موضوع ورود کند نه به عنوان اینکه فقط پاسخگو باشد به عنوان مدعی که برای اصلاح ساختار بورس در صحنه حاضر شود. بعد از این موضوع یعنی اصلاح ساختار در وهله بعدی دولت باید اجازه تاسیس بورسی موازی بدون دخالت خود یا نهادهای زیر مجموعه خود را صادر کند. مجلس امروز به دنبال تحقق این موضوع است به این خاطر که نباید بورسی تک بازاری داشته باشیم بلکه باید بورسی موازی بورس فعلی برای ایجاد رقابت داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که عملکرد رئیس سازمان بورس را چگونه ارزیابی می کنید و آیا زمان استعفا و برکناری رئیس فعلی بورس به دلیل عدم عملکرد مطلوب در این بخش فرا نرسیده گفت: در کمیت کار می توان نسبت به عملکرد رئیس سازمان بورس مطالبی بیان کرد و در این حوزه وی را مسوول دانست. اما باید به این موضوع توجه داشت چون ساختارها غلط است و دولت در این بازار نقشی اساسی برای خود قائل است به دلیل دستوری عمل کردن دولت حتی اگر مدیر و رئیس دیگری روی کار بیاید او نیز موفق به مدیریت مطلوب بورس نمی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره خاطر نشان کرد: به همین دلیل باید موضوع را ریشه ای تر مورد بررسی و موشکافی قرار داد. جا به جایی افراد به عنوان مدیران بورس در حال حاضر نباید بحث اصلی ما باشد بلکه تغییر ساختارها به سمت مطلوب و در نظر گرفتن منافع عمومی با تغییر ساختارها باید موضوع مهم ما برای بررسی باشد. وقتی ساختارها درست نشده، فراز و فرودهای اقتصادی و سیاسی منافع برخی شرکت ها را تامین می کند در حالی که عده زیادی از مردم زیان می بینند،پس اصلاح ساختار مهم است. اگر مدیری در ساختار اصلاح شده نتوانست درست مدیریت کند آن زمان بلافاصله و بدون اندک تاملی باید حذف شود.

علی جدی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: قطعا دعوت مجدد از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس جزء اولین فعالیت های مجلس خواهد بود چرا که بحران زایی های بورس کلیت اقتصاد و منافع ده ها میلیون نفر را تحت الشعاع قرار می دهد.

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 33261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha