وقتی نهادهایی مثل بانک مرکزی که برداشت درستی از حجاب ندارند وارد موضوعاتی از این دست می شوند باید منتظر تجارب بدی باشیم/نباید تعیین شاخص حجاب به دست مدیران غیر مرتبط سپرده شود

امان الله قرایی مقدم گفت: وقتی سازمان ها و نهادهایی مثل بانک مرکزی یا سایر مواردی که برداشت درستی از حجاب ندارند وارد موضوعاتی از این دست می شوند که هم به لحاظ دینی، فرهنگی و اجتماعی حساس است مشخصا باید منتظر تجارب بدی باشیم که به اعتراضاتی ختم می شود که چالش برانگیز است و برای کشور آسیب زا می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امان الله قرایی مقدم استاد شهید بهشتی و تحلیلگر خبره جامعه شناسی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص بروز چالش ها و آسیب های دخالت سازمانها و نهادهای غیر مرتبط با مساله تبیین حجاب و عفاف که لطمات جبران ناپذیری به کشور می زند، گفت: وقتی سازمان ها و نهادهایی مثل بانک مرکزی یا سایر مواردی که برداشت درستی از حجاب ندارند وارد موضوعاتی از این دست می شوند که هم به لحاظ دینی، فرهنگی و اجتماعی حساس است مشخصا باید منتظر تجارب بدی باشیم که به اعتراضاتی ختم می شود که چالش برانگیز است و برای کشور آسیب زا می شود.

وی در اینباره گفت: معلوم نیست وقتی آیت عظام و علمایی که تخصص آنها تبیین و تفسیر دین است حضور دارند و می توانند درموضوع حدود حجاب و دستور خدا در این موضوع راهنمای مردم باشند چرا و با چه انگیزه ای سایر مدیران به این موارد می پردازند و به زعم خود برای حجاب و افراد با حجاب و بی حجاب یا بد حجاب حد و حدودی تعیین می کنند که مورد اعتراض مردم واقع می شود.

وی در اعتراض به موضوع عدم ارائه خدمات بانکی به بدحجابان که چندی پیش از سوی بانک مرکزی مطرح شد، گفت: این دست فرمایشات مدیران نه تنها به محجبه شدن مردم کمک نمی کند، بلکه منجر به بروز نوعی آنارشیسم فکری در جامعه می شود. دخالت در چنین مسائلی توسط این دست از مدیران به توسعه حجاب و عفاف منتهی نمی شود، بلکه جامعه را به سمت هرج و مرج فکری و رفتاری پیش می برد بنابراین هر کسی به زعم خود حدودی برای حجاب قائل می شود و گمان می کند به این دلیل حق برخورد با مردم را دارد و مثلا به عنوان کارمند بانک می تواند به مردمی که از نظر وی بدحجاب هستند خدماتی ارائه ندهد.

امان الله قرایی مقدم استاد دانشگاه و جامعه شناس در این باره تصریح کرد: حجاب یک مسئله دینی است که نه تنها در دین اسلام، بلکه مورد قبول همه ادیان از مسیح و یهود است. بنده به عنوان جامعه شناس نمی توانم حد و حدودی برای حجاب تعریف کنم، چرا که این موضوع در تخصص من نیست، پس سایر مدیران هم نباید در این موضوع اظهار نظر کنند چرا که آنها فقط زمینه را برای ایجاد آنارشیسم فکری و اینکه هرکس بنا بر قضاوت و دید خود حجاب را توجیه کند باز می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عملکرد این دست از مدیران منجر به ایجاد تضاد درون گروهی بین مردم و چند دستگی جامعه و از بین رفتن وحدت می شود که بسیار خطرناک است و ما را به سمت لبه پرتگاه خطرناکی سوق می دهد. به عنوان مثال چرا خانمی در اتوبوس باید حدودی برای حجاب قائل شود و زن دیگری را تهدید کند که در نهایت به دستگیری یک زن جوان منتهی شود؟! هیچگاه مدیران نباید به مردم اجازه بدهند که آنها حدود حجاب را درکوچه و خیابان تعیین کنند، بلکه علما و متخصصان امر در نظام به صورتی فرهنگی باید این امر را تبیین کنند.

امان الله قرایی مقدم گفت: وقتی مشخص نیست تعریف ما از حجاب چیست، اینکه آیا شاخص محجبه بودن چادراست، روبند است؟ یا مانتو و روسری است نباید تعیین این شاخص به دست مردم و مدیران غیر مرتبط با این موضوع سپرده شود. باز گذاشتن فضا برای ورود مردم و مدیران و آمران غیر متخصص در نهایت منجر به وقوع مرگ دختر جوانی می شود که قلب ایران را به درد می آورد.

استاد جامعه شناسی گفت: وقتی مسوولین به امر برخورد با حجاب توسط مردم و تعیین تکلیف مدیران غیر مرتبط وارد می شوند و اجازه می دهند هر کسی برای این موضوع به زعم خود و تفکری که درباره میزان حجاب دارد ورود کنند به این معناست که به همه مردم برای صدورحکم درباره بد حجابی یا بی حجابی اجازه داده شده است. در ایران تعریف واحدی از حجاب نداریم، پس جز خودرایی در این موضوع و وقوع تضادهای درون گروهی بین مردم، بدبینی سیاسی و تحمیل هزینه های مختلفی به نظام که بسیار مضر است عایدی نخواهیم داشت.

وی با انتقاد از عملکرد گشت ارشاد به مسوولان هشدار داد: گشت ارشاد بنا به اسمش باید با زبان و رفتار خوب افراد را به سمت ارشاد و مهر انگیزی و علاقمندی به سمت آموزه های اسلامی مثل رعایت حجاب هدایت کند، نه اینکه با رفتارهای نامانوس برخی از ماموران کشور را به سمت شکاف عمیق فرهنگی پیش ببرد. نه اینکه بین مردم و حکومت شکاف معنا داری ایجاد کند. کسانی که در گشت ارشاد به دنبال ارشاد واقعی و اسلامی براساس رحمت اسلامی هستند باید متخصصانی آموزش دیده به لحاظ روانشناسی و جامعه شناسی و آسیب شناسی باشند. در موضوع تبیین حجاب و عفاف با اولویت مهرافزایی نسبت به آموزه های دینی باید آموزش دیده و امتحان پس داده در عمل و در نظر مردم باشند.

امان الله قرایی مقدم با اخطار به مسوولین گفت: وقتی رفتارهای تند و غیر انسانی و اسلامی با دختران و زنان مردم به اسم ارشاد اسلامی می شود مردم آن را تصمیم نظام می دانند نه تصمیم نیروی انتظامی یا گشت ارشاد! این موضوع بسیار مهم است و مسوولین باید ناظر به این امر درباره گشت ارشاد تصمیم بگیرند چرا که بی اعتمادی بین مردم و نظام را افزایش می دهد.

قرایی مقدم خاطر نشان کرد: مسوولین نباید به ماموران گشت ارشاد اجازه بدهند تصمیم آنی بگیرند که به لحاظ سیاسی، اجتماعی، روحی و روانی همه چیز کشور را تحت الشعاع خود قرار دهد. به همین خاطر باز هم تاکید می کنم اگر گشت ارشادی قرار است باشد باید روانشناسان جامعه شناس و آسیب شناس در آن به مردم برای بهتر بودن خدمت بدهند. یعنی باید از آنچه از مردم به اسم رعایت حجاب و عفاف می خواهند آگاه باشند به صورت ادراکی نه احساسی.

وی در این باره تصریح کرد: کارشناسان روانشناسی، آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناس می دانند تصمیمی که در برابر مردم می گیرند چه عواقبی دارد. سنجش این موضوع مانع از ایجاد آشوب های اینچنینی می شود که امروز به دلیل درگذشت یک خانم جوان در کشور به وقوع پیوسته است.

۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 33226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha