بدنه سازمان بورس تمایلی به رشد بازار ندارد/ اصلاح بازار به اتمام رسیده و پیش بینی می شود از آبان ماه بازار رشد کند/طی دو روز آینده  به ریورس تایم خوبی می‌رسیم

کارشناس بازار سرمایه گفت: هرچند که این اصلاح باب پسند عام مردم نیست اما منطقی است. البته امکان گذر از این سیکل به نحوه بهتری وجود داشت، یعنی می‌توانستیم به نحویی از این سیکل اصلاحی عبور می کردیم که هم منافع دولت تامین میشد و هم سهامداران راضی نگه داشته می‌شدند اما متاسفانه جدیت و اهتمام کافی برای این مهم وجود نداشت. گمان می کنم علاوه بر ریسک‌هایی همچون برجام و بلاتکلیفی ناشی از آن، بدنه سازمان بورس نیز تمایلی به رشد بازار ندارد.

گروه بورس پایگاه خبری تلحیلی رادار اقتصاد؛ رکود بورس عمیق‌تر شده و در دو روز اخیر شاهد ادامه روند نزولی بورس تهران بودیم و این موضوع باعث شده که سهامداران نگران افت بیشتر بازار باشد. در چند هفته اخیر وضعیت بورس، بسیار وخیم شده است. ارزش معاملات کاهش و صف‌های فروش افزایش یافته است. روند معاملات چند هفته گذشته خبر از وضعیت وخیم و رکود بورس می‌دهد. تقربیا نقدینگی وارد بازار نمی‌شود و صندوق‌های درآمد ثابت نیز شاهد خروج نقدینگی هستند. هر روز شاهد عمیق‌تر شدن ریسک‌های بازار هستیم. دخالت‌های مسولان، عدم قطعیت در مذاکرات برجام، قیمت دلار و دیگر عوامل باعث شده که وضعیت بورس هر روز بدتر از گذشته شود.

اردوان منتخب کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد درمورد وضعیت بازار سهام اظهار کرد: علت ریزش های کنونی بازار سهام مربوط به رشد بورس از انتهای سال ۹۶ الی ۹۹ است. در حقیقت اکنون در فاز اصلاحی پس از صعود این سال‌ها بسر می‌بریم و اغلب مردم به این موضوع توجهی ندارند؛ روند اصلاحی بازار پیش بینی شده بود و کاملا توجیه پذیر است.

منتخب تشریح کرد: البته گمان می کنم که عمده این اصلاح به اتمام رسیده است و پیش بینی می شود از آبان ماه به بعد مجددا با رشدی مشابه صعود بازار از اسفند ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ رو به رو باشیم اما در حال حاضر بازار کماکان در فاز اصلاحی قرار دارد و این روند ادامه‌دار است.

کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: شاخص کل بورس در زمان صعود ابتدای سال ۹۷ در سطح ۶۹ هزار بود و طی رشد در سال‌های مذکور، از این سطح به محدوده دو میلیون و صد هزار واحد رسید؛ بنابراین عقب گرد آن طبیعی است. ‌

وی درمورد پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به شرایط تورمی کشور و صرف شدن زمان طی این سال‌ها، اصلاح ناشی از آن رشد جبران نشده است؟ پاسخ داد: ذاتا دو نوع اصلاح داریم که شامل اصلاح قیمتی و دیگری اصلاح زمانی (نوسان بازار در محدوده و کف و سقف مشخص) می‌شود و اگر بازار متناسب با رشدی که در گذشته داشته، قصد اصلاح داشته باشد، قطعا شاخص ما باید به محدوده ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار واحد باز می‌گشت اما اکنون در کانال یک میلیون و چهارصد هزار واحدی قرار داریم و این عدم ریزش پس از آن رشد به علت گذشت زمان است یعنی در عوض اینکه اصلاح قیمتی قابل توجهی را پشت سر بگذارد، در فاز اصلاح زمانی فرو رفته است و به این واسطه محدوده ۱.۴ میلیون واحدی توانسته آن رشد را کاور کند.

منتخب مطرح کرد: اگر سابقه بورس تهران را بررسی کنیم، خواهیم یافت که عمدتا اصلاح هایی با محدوده زمانی ۵ ساله تجربه کردیم که از جمله نیز می توان به رشد بازار طی سال ۸۸ الی ۹۲ اشاره کرد و پس از آن نیز با سیکل رشد بازار از انتهای سال ۹۶ الی ۹۹ مواجه بودیم و در حال حاضر نیز می توان اصلاح بازار را مطابق شکل گیری سیکلی و بازه زمانی نزدیک به همین محدوده متصور بود. فکر می کنم سیکل اصلاح کنونی به پنج سال نرسد و بازه زمانی سه الی سه و نیم ساله را طی کند چراکه مقایسه کامل این سیکل با گذشته اشتباه بوده و پارامترهای زیادی تغییر کرده است، بنابراین قیاس این بازه با سیکل‌های قبلی صحیح نیست.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: هرچند که این اصلاح باب پسند عام مردم نیست اما منطقی است. البته امکان گذر از این سیکل به نحوه بهتری وجود داشت، یعنی می‌توانستیم به نحوی از این سیکل اصلاحی عبور می کردیم که هم منافع دولت تامین میشد و هم سهامداران راضی نگه داشته می‌شدند اما متاسفانه جدیت و اهتمام کافی برای این مهم وجود نداشت. گمان می کنم علاوه بر ریسک‌هایی همچون برجام و بلاتکلیفی ناشی از آن، بدنه سازمان بورس نیز تمایلی به رشد بازار ندارد.

منتخب در جمع بندی وضعیت بازار و پیش بینی از روند بورس طی روزهای آینده گفت: اکنون شاخص کل در سطح حساس و مهمی قرار دارد و طی دو روز آینده نیز به ریورس تایم (Reversal time) خوبی می‌رسیم. اگر عامل زمانی مانع از تداوم نزول بیشتر شاخص بشود، می‌توان کماکان به اصلاحی از جنس زمانی امید داشت و در غیر این صورت نزول بازار ادامه‌دار خواهد بود.

۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 33178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha