تعیین تکلیف بازارها با برجام / تاثیر بورس بین‌الملل روی اقتصاد چیست؟

اخبار راه‌اندازی بورس بین‌الملل همچنان پر رنگ است و به گفته برخی از مسولان قرار است این بورس به زودی راه‌اندازی شود. اما کارشناسان عقیده دارند که بورس بین‌الملل هزینه اضافی به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ چند سالی می‌شود که بحث راه‌اندازی بورس بین‌الملل در کشور مطرح شده؛ اما امسال شورای عالی بورس در تصمیمی مجوز راه انداری این بورس را صادر کرد. بورس بین‌الملل چیست و چه کاربردی در اقتصاد کشور دارد؟

در نخستین روز شهریورماه امسال مجید عشقی، رئیس سازمان بورس از موافقت اصولی شورای عالی بورس برای راه‌اندازی بورس بین‌الملل خبر داد.

قرار است بورس بین‌الملل مناطق آزاد، پنجمین بورس کشور با سرمایه اولیه ۳۰ میلیون یورویی باشد. هدف از تاسیس این بورس تامین مالی ارزی پروژه‌های صنعتی و عمرانی است. در ترکیب سهامداران این بورس افزون بر سهامداران داخلی، لازم است سهامداران خارجی نیز حضور داشته باشند.

در اینجا یک سوال مطرح می‌شود که با وضعیت فعلی کشور و کسری بودجه در تمامی حوزه‌ها این سرمایه ۳۰ میلیون یورویی از کجا تامین می‌شود؟ فرض بگیریم که سرمایه اولیه بدون هیچ ضربه‌ای به بخش‌های دیگر کشور تامین شد، با وجود تحریم‌ها چگونه می‌توانیم میزبان خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی باشیم؟

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه عقیده دارند که بورس بین‌الملل ماهیت خوب و درستی دارد اما در شرایط فعلی می‌تواند برای اقتصاد کشور هزینه‌ساز باشد.

نباید تصور ورود چند میلیونی سرمایه‌گذاران خارجی را داشت. چرا که ایران تحریم است و به واسطه تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول احتمالا سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در ایران استقبال نکند. این موضوع را نباید فراموش کرد که بورس‌های ایران توسط مسولان دخالت و کنترل می‌شوند و این موضوع خود مانع سرمایه‌گذاری در بورس‌های ایران به حساب می‌آید.

بورس بین‌الملل در انتظار برجام

در چند ماه اخیر خبرهای مختلفی از مذاکرات برجام رسیده که برخی ازآنها مثبت و برخی دیگر منفی بوده‌اند. با وجود این اخبار می‌توان گفت که هنوز تکلیف مذاکرات برجام مشخص نیست و بلاتکلیفی تاثیر منفی روی اقتصاد کشور دارد. بنابراین در شرایط فعلی افتتاح بورس بین‌الملل یک تناقض به شمار می‌آید.

کارشناسان می‌گویند که مذاکرات در حالت بلاتکلیف قرار گرفته و این موضوع تاثیر منفی روی اقتصاد کشور دارد. برخی از تحلیلگران عقیده دارند با وجود تحریم‌ها افتتاح بازاری با عنوان بورس بین‌الملل هزینه اضافه به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم‎‌ها افزایش یابد، افتتاح یک بازار بین‌الملل تنها زیان درپی دارد.

از سوی دیگر اگر تحریم‌ها کاهش یابد یا توافقی صورت بگیرد. این بازار می‌تواند صرفه اقتصادی بسیار زیادی برای کشور داشته باشد.

۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 33155

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha