زندگی منهای مدرسه/ افزایش ۳‌برابری ترک تحصیل در مناطق محروم به دلیل کاهش قدرت خرید

هزینه‌های صعودی و قدرت خرید نزولی، بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی را ناچار به ترک تحصیل کرده است؛ به‌طوری‌که آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که میزان ترک‌تحصیل دانش‌آموزان ایرانی حدود سه‌برابر شده است.‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از شرق: هزینه‌های صعودی و قدرت خرید نزولی، بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی را ناچار به ترک تحصیل کرده است؛ به‌طوری‌که آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که میزان ترک‌تحصیل دانش‌آموزان ایرانی حدود سه‌برابر شده است.‌ براساس اعلام احمدرضا پرنده، مدیرکل سابق دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، شمار دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی ۹۶- ۹۷ ترک تحصیل کرده‌اند، حدود ۳۲۵ هزار نفر بوده است که این رقم براساس گزارش مرکز آمار ایران به حدود ۹۷۰‌هزارو ۸۷۱ دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ رسیده است. به‌این‌ترتیب باید گفت‌ در یک بازه سه‌ساله شمار دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، حدود سه‌برابر شده است. در گزارش وزارت کار اشاره شده است که بیشترین ترک‌تحصیل در استان‌های محروم ایران رخ داده است.

هزینه خرید نوشت‌افزار معادل یک‌سوم حقوق کارگران

در شرایطی که درآمد سرانه ایرانی‌ها سال‌به‌سال کاهش دارد، هزینه آموزش کودکان شیب صعودی را در پیش گرفته است.

این روزها افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان از شهریه مدارس گرفته تا نوشت‌افزار مدام در رسانه‌های ایران منعکس می‌شود. به‌طوری‌که امسال هزینه خرید لوازم‌التحریر برای یک دانش‌آموز تقریبا به معادل یک‌سوم حقوق کارگران رسیده است.

گذری در بازار نوشت‌افزار نشان می‌دهد که درحال‌حاضر یک مجموعه ۲۹ عددی شامل مداد، پاک‌کن، تراش، جامدادی و خط‌کش برای یک دانش‌آموز ۹۵۰ هزار تومان تمام می‌شود یا یک مجموعه پنج‌تایی از یک برند ایرانی شامل دفتر یادداشت، دفتر، خودکار و جامدادی ۴۱۵ هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

در بازار امسال هر دفتر در کمترین حالت از ۱۸ هزار تومان و حدکثر حدود ۱۰۵ هزار تومان قیمت دارد. یک بسته پنج‌تایی مداد سیاه حداقل حدود ۷۵ هزار تومان است و قیمت خرید کیف مدرسه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومان است.

لباس فرم دانش‌آموزان هم از ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد و یک جفت کفش ساده ورزشی به‌طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. ‌با این نرخ‌ها هر خانواده باید حداقل حدود ۲.۵ میلیون تومان برای تهیه لوازم مدرسه هر دانش‌آموز کنار بگذارد که البته این رقم منهای شهریه مدارس است که از شهریه‌های حدود نیم میلیون تومانی تا شهریه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی را در برمی گیرد. به‌جز این هزینه سرویس رفت و برگشت و کتاب‌ها و کلاس‌های کمک‌آموزشی، گوشی یا تبلت و... جزء دیگر مخارج یک دانش‌آموز است که حالا با کاهش شدید قدرت خرید مردم ایران، بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت آن را ندارند.

یک‌سوم دانش‌آموزان تبلت ندارند

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که در دوران شیوع کرونا بسیاری از دانش‌آموزان ایرانی ناچار به حضور آنلاین در مدارس شدند؛ اما توان خرید خانواده‌های‌شان در بازار موبایل و گوشی‌های هوشمند بسیار پایین بود.

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران تعداد دانش‌آموزان ایران حدود ۱۵‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار نفر است که دراین‌میان و براساس اعلام منابع مختلف بین سه تا پنج میلیون دانش‌آموز ایران تبلت ندارند. جواد حسینی، رئیس سابق سازمان آموزش‌وپرورش اسثتنائی هفتم خرداد سال گذشته به تسنیم اعلام کرد که حدود پنج‌میلیون دانش‌آموز نیازمند تبلت هستند.

مهدی اسماعیلی، رئیس کمیته آموزش‌وپرورش کمیسیون آموزش مجلس، ۱۸ دی سال گذشته در گفت‌وگویی که با صداوسیما داشت، شمار دانش‌آموزانی را که به تبلت دسترسی ندارند، ۳.۵ میلیون نفر دانست و محمدرضا سیفی، مدیرکل وقت دفتر توسعه عدالت آموزشی مناطق محروم و عشایر، در ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۹ و در گفت‌وگو با برنا اعلام کرد که سه‌میلیون‌و ۲۵۵ هزار دانش‌آموز تبلت ندارند.

با این حساب باید گفت که بین یک‌سوم تا یک‌پنجم دانش‌آموزان ایرانی امکان دسترسی به تبلت و آموزش آنلاین ندارند. البته باید گفت که بخش زیادی از دانش‌آموزان ایرانی تبلت و موبایل والدین و سایر اعضای خانواده خود را استفاده می‌کنند و دراین‌میان تعداد دانش‌آموزانی که به تبلت و گوشی مستقل دسترسی دارند، اندک است. جواد حسینی، رئیس سابق سازمان آموزش‌وپرورش اسثتنائی و معاون سابق وزیر آموزش‌وپرورش، در ۱۹ بهمن سال ۱۳۹۹ به ایلنا گفته بود که فقط ۱۲ درصد دانش‌آموزان تبلت و گوشی مستقل دارند.

ترک تحصیل دانش‌آموزان ۳ برابر شد

رشد خیره‌کننده هزینه‌های تحصیل کودکان در ایران هم‌زمان با سقوط چشمگیر قدرت خرید خانواده ایرانی سبب شده است که ترک‌تحصیل کودکان ایران حدود سه‌برابر شود.

در سال ۹۷ احمدرضا پرنده، مدیرکل وقت دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه، در یک نشست خبری اعلام کرد که در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ حدود ۳۲۵ هزار نفر از واجدان شرایط که باید به مدرسه می‌رفتند؛ ولی نرفتند، شناسایی شده که ۹۶ هزار نفر از آنها در دوره ابتدایی اصلا ثبت‌نام نکردند و در مقطه سنی ۶ تا ۱۱ سال بودند.

او توضیح داده است که از ۹۶ هزار کودک بازمانده سال ۹۶-۹۷ استان‌های سیستان‌وبلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، فارس و آذربایجان غربی بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشته‌اند.

پرنده همچنین گفته بود که ۹۸‌هزارو ۸۶۱ کودک در سن ۱۱تا ۱۴ سال و ۱۵۷‌هزارو ۲۹۲ نفر در سن ۱۴ تا ۱۸سال ادامه تحصیل نداده‌اند.

اما آمار کودکان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به حدود یک میلیون دانش‌آموز رسیده است. براساس گزارش مرکز آمار ایران حدود ۹۷۰‌هزارو ۸۷۱ دانش‌آموز در سال تحصیلی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ از تحصیل در مدارس ایران جا ماندند. آماری که البته علیرضا کاظمی، سرپرست سابق وزارت آموزش‌وپرورش، تعداد دانش‌آموزان ترک‌ تحصیل کرده را حدود یک‌میلیون نفر اعلام کرده و گفته بود: «آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم».

۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 33149

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha