مساله حجاب و عفاف بصورت شعاری دنبال می شود/نمونه آن بخشنامه حجاب نظام بانکی است/مدیران ارگانهای غیر مرتبط هرگز نباید در این حوزه بخشنامه ای صادر کنند

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی آسیب شناس دینی گفت: متاسفانه سیاست های غلط واشتباهاتی که از سوی برخی مدیران به عنوان دخالت ها و فعالیت های فردی در حوزه رعایت حجاب و عفاف سر می زند نه تنها منجر به رعایت حجاب اسلامی نمی شود، بلکه مردم را درگیر مسائلی تنش زا می کند که کمترین آن رو در روی هم قرار دادن مردم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی مسائلی استاد اخلاق حوزه و کارشناس و آسیب شناس دینی در گفت وگو با رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که در موضوع درگذشت خانم مهسا امینی یکی از مسائل مهم، ورود افراد غیر متخصص به حوزه حجاب و عفاف و برخورد با بد حجابی است.وقتی نظام بانکی به صراحت اعلام می کند که از ارائه خدمات بانکی به زنان بد حجاب جلوگیری می شود و مشابه این موضع گیری ها در بین برخی از ارگان ها و نهادهای غیر متخصص در این حوزه دیده می شود طبیعتا موضوع حجاب و عفاف از مجرای طبیعی و درست خارج می شود، این مساله را چطور ارزیابی می کنید، گفت: متاسفانه ورود ارگان ها و نهادهای غیر تخصصی در موضوع حجاب و مثال همانند نمونه اشاره شما و ورود یک نهاد سیاست گذار پولی و بانکی در این موضوع به این معناست که تبیین صحیح مساله حجاب و عفاف در کشور به صورت شعاری دنبال می شود در حالی که این موضوع باید به صورت عمقی و با قوه مهر نه با قوه قهریه دنبال شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: وقتی ارگان ها و نهادهای غیر فرهنگی و بی ربط به موضوع عفاف و حجاب ورود می کنند و به صورت فردی تلاش می کنند در این حوزه حرفی بزنند یا مثلا تاثیر گذار باشند، نه تنها اثرات دعوت مردم به مقوله رعایت حجاب و عفاف در جامعه بی رنگ می شود، بلکه نتیجه ای عکس می دهد به طوری که می توان گفت این قبیل فعالیت ها مردم را به مساله رعایت حجاب و عفاف حساس می کند و به نوعی جلوه گر می شود که حتی رعایت حجاب به عنوان یک نماد ضدیت با مردم جلوه گر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی استاد حوزه و دانشگاه در این زمینه توضیح داد: کارکردن در مساله حجاب و عفاف فقط باید به اهل این موضوع سپرده شود تا مردم به سمت و سویی هدایت شوند که عفاف و حجاب را به عنوان موضوع دلخواه خود قبول کنند یعنی از روی اختیار محجبه وارد بانک شوند نه اینکه چون به آنها خدماتی داده نمی شود برای چند دقیقه مجبور به رعایت حجابی ظاهری شوند.

استاد حوزه و آسیب شناسی دینی خاطر نشان کرد: وقتی نهادهای غیر متخصص جامعه را نسبت به این مسائل حساس می کنند به این معناست که چنین مدیرانی با فعالیت های فردی خود در حوزه ای غیر تخصصی، جامعه را به سمت دو قطبی شدن هدایت می کنند. متاسفانه سیاست های غلط واشتباهاتی که از سوی برخی مدیران به عنوان دخالت ها و فعالیت های فردی در حوزه رعایت حجاب و عفاف سر می زند نه تنها منجر به رعایت حجاب اسلامی نمی شود، بلکه مردم را درگیر مسائلی تنش زا می کند که کمترین آن رو در روی هم قرار دادن مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی افزود: تبیین مسائلی مثل حجاب و عفاف باید توسط خبرگان این حوزه و نیروهای متخصص دنبال شود. قطعا با بخشنامه های عمومی نمی توان انتظار داشت مردم تابع مسوولین شوند و حجاب وعفاف مورد نظر آنها را رعایت کنند، بلکه این موضوع زمانی محقق می شود که افراد متصدی با توجه به الزامات تبیین حجاب آن را به درستی در جامعه اجرا کنند نه اینکه به جای انجام یک معروف در جامعه، وضعیت را به شکلی کنند که جامعه با مساله حجاب زاویه پیدا کند، چرا که رویکردها و برخوردهای خشن هیچگاه نمی تواند منجر به رعایت حجاب و عفاف در جامعه شود.

کارشناس آسیبهای اجتماعی و دینی و استاد حوزه در ادامه بحث خاطر نشان کرد: مدیران نهادها و ارگانهای غیر مرتبط با مساله حجاب و عفاف هرگز نباید در این حوزه بیانیه یا بخشنامه ای صادر کنند، چرا که این بیانیه ها به هیچ وجه موثر واقع نمی شود و نتیجه عکس می دهد، بلکه فعالیت های اقناعی باید توسط کارشناسان فرهنگی در جامعه انجام شود.

حجت الاسلام مهدی مسائلی تصریح کرد: هنگامی که تا کنون در موضوع تبیین درست حجاب به صورت حداقلی کار نشده، نمی توان انتظار داشت با یک بخشنامه و بیانیه خشن یا تهدید مردم به عدم ارائه خدمات بانکی و اداری، نقاط حداکثری از حجاب و عفاف در جامعه رعایت شود. متخصصان این حوزه باید روی محورهایی که در همه مردم در موضوع رعایت و مقوله حجاب و عفاف عمومیت دارند، کار کنند. به این معنا که در این مساله باید به مردم به یک نقطه مشخص رسید. نقطه ای که مردم روی آن توافق داشته باشند لذا از جامعه خواسته شود این حد رعایت شود.

وی در خصوص فشار روانی که با موضع گیری های غلط نهادهای غیر متخصص و ترویج بیشتر بد حجابی در جامعه ایجاد می شود، گفت: به طور قطع باید از بخشنامه و صدور بیانیه های مختلف در این موضوع عبور کنیم، بلکه در بحث حجاب و عفاف باید سیستم سنتی مورد بازنگری قرار داده شود. از سوی دیگر مساله حقوقی وجود گشت ارشاد باید بازبینی شود. به این دلیل که ممکن است سیستم گشت ارشاد از نظر حقوقی مشکلات زیادی داشته باشد. تبیین وظایف حقوقی گشت ارشاد و حقوق شهروندی مولفه مهمی در جلوگیری از اتفاقاتی است که برای کشور هزینه درست می کند. اگر به لحاظ حقوقی مشخص شود وظیفه و حد و حدود ضابطان رعایت حجاب چیست و آنها در چه حدی حق دخالت دارند که چه البته تذکر لسانی کارآمد است بخشی از مسائلی که منجر به نگرانی مردم شده از بین می رود.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی آسیب شناس دینی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در مقوله مجریان و نحوه برخورد آنها با زنان و دختران باید بازنگری صورت داده شود همانطور که نباید به ارگان ها و نهادهای غیر متخصص اجازه دخالت در حوزه های دیگر داده شود.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: به نظر می رسد نمایندگان مجلس باید تکلیف این موضوع را روشن کنند و مساله تبیین و بررسی حجاب و عفاف را ازیک ارگان نظامی گرفته به یک ارگان فرهنگی بسپارند چرا که تبیین مقوله حجاب نباید به ارگان نظامی سپرده شود. ارگان نظامی نمی تواند خواسته های دین در مقوله حجاب را به درستی برای جامعه تبیین کند هر چند در این موضوع آموزشی دیده باشد اما به دلیل روحیه بازداشت که روحیه خشنی است تبیین و رعایت حجاب به دست این ارگان نه تنها اتفاق نمی افتد، بلکه نتیجه عکس می دهد.

۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 33136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha