شعله‌های جنگی دیگر در همسایگی روسیه

طی درگیری شدید مرزی میان قرقیزستان با تاجیکستان، دست کم ۲۴ نفر کشته شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری رویترز، قرقیزستان از «درگیری های شدید» روز جمعه با همسایه آسیای مرکزی خود، تاجیکستان خبر داد و اعلام کرد ۲۴ نفر در آخرین گسترش خشونت در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق کشته شده اند. هر دوی این کشورهای کوچک فقیر، محصور در خشکی، یکدیگر را به از سرگیری جنگ در منطقه مورد مناقشه، علیرغم توافق آتش بس متهم کرده اند.

سرویس مرزی قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهایش به دفع حملات تاجیکستان ادامه می دهند. بر اساس این بیانیه: «از طرف تاجیکستان، گلوله باران مواضع طرف قرقیزستان ادامه دارد و در برخی مناطق نبردهای شدیدی در جریان است».

کامچی بک تاشیف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان به خبرگزاری ریا روسیه گفت که تلفات نظامی زیاد بوده است. او گفت: »وضعیت دشوار است و در مورد اینکه فردا چه خواهد شد، هیچ کس نمی تواند تضمینی بدهد».

به گزارش اینترفاکس، وزارت شرایط اضطراری قرقیزستان گفت که بیش از ۱۳۶۰۰۰ غیرنظامی از منطقه درگیری تخلیه شده‌اند. دفتر جپاروف گفت که سادیر جپاروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان و امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، با دستور آتش‌بس و عقب‌نشینی نیروها در نشست منطقه‌ای در ازبکستان موافقت کردند.

قرقیزستان گزارش داد که درگیری در استان باتکن جنوبی این کشور که با منطقه سغد شمالی تاجیکستان هم مرز است و یک منطقه تاجیکستانی به نام وروخ در آن قرار دارد، گزارش داد. همین منطقه به دلیل جغرافیای سیاسی و قومی پیچیده خود مشهور است و سال گذشته محل خصومت‌های مشابهی شد که تقریباً به جنگ منجر شد. درگیری ها بر سر مرزی که مشخص نشده است، مکرر است، اما معمولاً به سرعت تنش زدایی می شود.

میراث شوروی

مسائل مرزی آسیای مرکزی عمدتاً از دوران اتحاد جماهیر شوروی سرچشمه می‌گیرد، زمانی که مسکو تلاش کرد منطقه را بین گروه‌هایی تقسیم کند که شهرهایشان اغلب در میان اقوام دیگر قرار داشتند.

هر دوی این کشورها میزبان پایگاه های نظامی روسیه هستند. اوایل روز جمعه، مسکو خواستار توقف درگیری ها شد. این درگیری ها در زمانی رخ می دهد که نیروهای روسی در اوکراین در حال نبرد هستند و به نظر می رسد آتش بس جدیدی بین ارمنستان و آذربایجان کشورهای شوروی سابق برقرار شده است.

قرقیزستان گفته که نیروهای تاجیکستان با استفاده از تانک، نفربر زرهی و خمپاره وارد حداقل یک روستای قرقیزستان شده و فرودگاه شهر باتکن قرقیزستان و مناطق مجاور آن را گلوله باران کردند. از سوی دیگر، تاجیکستان نیروهای قرقیزستان را به گلوله باران یک پاسگاه و هفت روستا با «سلاح های سنگین» متهم کرد.

تیمور عمروف، یکی از اعضای بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت که روستاهای دورافتاده در مرکز مناقشه از نظر اقتصادی مهم نیستند، اما هر دو طرف اهمیت سیاسی اغراق‌آمیزی به آن داده‌اند. به گفته، هر دو دولت به آنچه که او «لفاظی پوپولیستی و ملی گرایانه» می خواند تکیه کرده اند که تبادل قلمرو با هدف پایان دادن به درگیری را غیرممکن می کند.

یکی دیگر از تحلیلگران آسیای مرکزی، الکساندر کنیازف، گفت که طرفین هیچ اراده ای برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه نشان ندادند و ادعاهای ارضی متقابل باعث ایجاد نگرش های تهاجمی در همه سطوح شد. او گفت که تنها نیروهای حافظ صلح شخص ثالث می توانند با ایجاد یک منطقه غیرنظامی شده از درگیری های بیشتر جلوگیری کنند.

۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 33082
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha