بالن مخابراتی مرز مهران برای ارایه اینترنت رایگان چه مشخصاتی دارد؟

بالن مخابراتی پژوهشگاه فضایی، با هدف پوشش اینترنتی مناسب برای زائرین مراسم اربعین در محدود مرز مهران استقرار پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با آغاز موج حرکت زائرین اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به سمت مرز عراق، اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تقویت زیرساخت‌های ارتباطی شتاب دو چندانی گرفته است.

از جمله اقدامات انجام گرفته برای تقویت شبکه ارتباطی و تامین اینترنت مورد نیاز زائرین، استقرار بالن مخابراتی در مرز مهران بود. پس از استقرار این بالن محموله مخابراتی LTE-4G با هدف ارایه سرویس وای فای رایگان به ۳ هزار نفر راه‌اندازی شده است.

سامانه بالن مخابراتی که در حال حاضر در مرز مهران در حال ارایه سرویس به زائرین است قابلیت حمل محموله مخابراتی و محموله پایشی (تصویربرداری) روی آن وجود دارد. این بالن قابلیت استقرار محموله مخابراتی تا ارتفاع ۱۰۰ متری با توجه به مجوزهای کسب شده را دارد.

همچنین سامانه مذکور دارای چهار جز اصلی پاکت، سکوی پرواز، محموله مخابراتی یا محموله پایشی و سکوی زیستی است که شامل اتاق استراحت و اتاق کنترل است.

پاکت این سامانه دو جداره بوده و قابلیت نگهداری گاز هلیوم برای پرواز در آسمان را دارد. سکوی پرواز آن نیز که روی یک کفی متحرک نصب شده است و امکان برخاست و فرود پاکت روی آن وجود دارد و به گونه‌ای طراحی شده که قابل جابه‌جایی با یک تریلی را دارد و در صورت نیاز قابل حمل به مکان‌هایی است که دچار بحران می‌شوند (مثل زلزله، سیل...).

محموله مخابراتی آن نیز امکان سرویس LTE-4G را دارد و در صورت بروز حادثه و قطع ارتباط از طریق زیرساخت فیبرنوری، فرکانس رادیویی از فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از محل حادثه تا پای سکو را ارسال می‌کند و این محموله با دریافت این فرکانس می‌تواند آن را به شعاع ۲۰ کیلومتری از سطح و ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری، به استفاده کنندگان به صورت وای فای منتقل کند.

سکوی زیستی این سامانه هم شرایط ارائه خدمات به پرسنل از قبیل کنترل سامانه و اسکان را مهیا می‌کند.

سامانه بالن مخابرانی پژوهشگاه فضایی برای محموله های ۱۵، ۵۰ و ۳۰۰ کیلوگرمی در شرایط مختلف آزمایش شده و در حال حاضر برای ارائه خدمات اینترنت با محموله ۵۰ کیلوگرمی در پایانه مرزی مهران به پرواز در آمده است.

کاربردهای دیگری هم می‌توان برای این سامانه در نظر گرفت از جمله پایش تصویربرداری با نصب یک دوربین دید در شب برای پایش مرزهای کشور یا تقویت بیسیم‌ها که امکان تقویت برد تا ده برابر را دارد.

۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 33038
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha