نرخ ارز در چهار سال گذشته ۷/۵ برابر شده اما  قیمت زمین درتهران ۱۰ برابر شده است/بازارها تحت قبضه عده ای دلال و سوداگر است

کارشناس اقتصادی گفت:افزایش نرخ ارز و افزایش تورم مسکن به نسبت به تورم اقتصاد، منجر به دلالی و سفته بازی عده ای در بخش مسکن شده است. این عده با احتکار مسکن مردم را تحت فشار قرار داده اند چرا که می دانند مسوولین آنها را با اخذ مالیات های بالا تحت فشار قرار نمی دهند، و چون سود در دلالی مسکن است این بخش را به شدت تحت نفوذ خود دارند.علی رغم اینکه نرخ ارز از چهار سال گذشته تا کنون هفت و نیم برابر شده، اما قیمت زمین درتهران ده برابر شده است. پیشی گرفتن نرخ تورم مسکن نسبت به تورم عمومی نشانه روشنی از سفته بازی و نوسان گیری در این بازار است.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، احسان سلطانی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص دلایل افزایش نرخ مسکن و فشاری که از این ناحیه بر مستاجران کشور وارد می شود گفت: بسیاری از مردم که آنها را جزء طبقه مستاجران می نامیم علاوه بر فشاری که از ناحیه تامین اولویت های معیشتی تحمل می کنند با فشار مسکن و اجاره از پا درآمده اند. این افراد به دلیل کم کاری دولت، مجلس و نهادهای نظارتی تحت فشار هستند چرا که در ایران به قدر کافی آپارتمان خالی وجود دارد که با عرضه آنها بخشی از فشار به مستاجران می تواند کاهش بیابد.

وی در این باره افزود: افزایش نرخ ارز و افزایش تورم مسکن به نسبت به تورم اقتصاد، منجر به دلالی و سفته بازی عده ای در بخش مسکن شده است. این عده با احتکار مسکن مردم را تحت فشار قرار داده اند چرا که می دانند مسوولین آنها را با اخذ مالیات های بالا تحت فشار قرار نمی دهند، و چون سود در دلالی مسکن است این بخش را به شدت تحت نفوذ خود دارند.

احسان سلطانی کارشناس اقتصادی و بانکی خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه نرخ ارز از چهار سال گذشته تا کنون هفت و نیم برابر شده، اما قیمت زمین درتهران ده برابر شده است. پیشی گرفتن نرخ تورم مسکن نسبت به تورم عمومی نشانه روشنی از سفته بازی و نوسان گیری در این بازار است بی آنکه مسوولین دست این افراد را از بازار مسکن کوتاه کنند.

سلطانی در ادامه بحث تصریح کرد: با توجه به اینکه درآمد و قدرت خرید مردم به نسبت افزایش نرخ تورم، بالا نرفته است نمی توان گفت تقاضای مردم در بازار مسکن بالاست ودر این بازار تنش آفرین شده است. مردمی که حتی توان پرداخت اجاره بهای خود را ندارند، قطعا عامل گران کردن مسکن نیستند، بلکه افرادی در این بازار ذی نفع هستند که در بازار مسکن به ضرر مردم مداخله می کنند.

احسان سلطانی با انتقاد از عملکرد دولت در دادن بازار به دست این افراد با توجیه آزاد سازی اقتصاد، گفت: دولت می داند بازار را به دست مردم نداده، بلکه بازارها تحت قبضه عده ای دلال و سوداگر است که با حمایت دولت در راستای این مضووع که بازار و همه چیز اقتصاد به دست مردم سپرده شده، خون مردم را در شیشه کرده اند تا سودهای کلان خود را تضمین کنند.

وی در این باره گفت: در حالی که در اقتصاد تحریمی – تورمی ایران دولت نباید با این بهانه ها توجیه به دست سوداگران بدهد و بازار را برای فعالیت های سوء و ضد مردمی به آنها واگذار کند چرا که هرج و مرج باعث قیمت گذاری های غیر واقعی و فشار به مردم می شود.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به یک راهکار مطمئن برای کوتاه سازی دست دلالان از بازار مسکن، گفت: تنها راهکاری که می تواند دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه کند، دریافت مالیات های سنگین از دلالان با عناوین مختلف اعم از مالیات بر خرید و فروش، مالیات بر خانه های خالی است.

سلطانی با انتقاد از نرخ های مصوب مجلس برای مالیات بر خانه های خالی گفت: نرخ ها به قدری پایین است که از ابتدای امر معلوم است نشدنی است. برای جلوگیری از احتکار مسکن باید از خانه های خالی ۵ درصد قیمت ملک مالیات دریافت شود. عدم نظارت مجلس و سازمان های نظارتی باعث عدم اجرای مصوبات قانونی شده و خانه های لوکس و خانه های خالی و محتکران در امن وامان مانده اند در حالی که روز به روز مساحت خانه مستاجران کمتر و به مناطقی پایین تر شهر کوچ می کنند چرا که توانی برای پرداخت ودیعه و اجاره های بالا را ندارند.

احسان سلطانی در پایان گفت و گو با تاکید براینکه بالا بودن نرخ ارز مانع کاهش نرخ تورم مسکن می شود، گفت: در کنار اخذ مالیات، سیاست گذاری درست برای کاهش نرخ ارز نیز عامل مهمی برای جلوگیری از فشار بر مستاجران است. اینکه چرا دلار در شرایطی که صادرات غیر نفتی داریم هفت و نیم برابر شده در حالی که در بحبوجه هشت سال جنگ، دلار چهار ونیم برابر شد، موضوعی است که باید توسط مسوولین توضیح داده شود، به این دلیل که سیاست افزایش قیمت دلار، رفاه اقتصادی، مسکن، معیشت، تولید کشور را به شدت از خود متاثر کرده و تاثیرات منفی این موضوع به سرعت قابل حل نیست و تحمل آن از توان مردم خارج است.

۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 33024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha