مذاکرات هسته ای ایران در «بن بست» است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرد که مذاکرات مرتبط با توافق هسته‌ای ایران در حال حاضر در بن بست قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت، مذاکرات مرتبط با توافق هسته‌ای ایران در حال حاضر در بن بست قرار دارد.

بورل گفت: می‌ترسم با شرایط سیاسی در آمریکا و بسیاری از جهت گیری های فعلی، اکنون در یک نوع بن بست باقی بمانیم.

بورل گفت که طی دو ماه گذشته، پیشنهادها به هم نزدیک بودند، اما متأسفانه، پس از تابستان، آخرین پیشنهادها نه تنها به هم نزدیک نشدند، بلکه آن‌ها متفاوت شدند.

این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه مدعی شد: آخرین پیشنهادات ایرانی‌ها کمکی به توافق نکرد و بعد پیشنهادات جدید آمد، لذا فضای سیاسی کنونی، فضای مساعد سیاسی نیست. متأسفم که می گویم، اما انتظار ندارم در روزهای آینده پیشرفتی حاصل شود.

بورل به خبرگزاری فرانسه گفت که او هیچ چیز دیگری نمی‌تواند برای رفع بن بست مطرح کند. او گفت: از طرف خودم، من چیزی بیشتری برای پیشنهاد ندارم.

در حالی که ایران اعلام کرده که آماده است تا در صورت رفع تحریم‌ها و پای بندی همه طرف‌ها به تعهدات خود در توافق هسته‌ای، تعهدات متقابل را مورد اجرا قرار دهد، اما به نظر می‌رسد که تا کنون تأخیر طرف آمریکایی برای بازگشت به تعهدات پیشین خود در توافق هسته‌ای، بزرگترین مانع اجرای این توافق بوده است.

روز گذشته نیز، «محمد مرندی»، کارشناس مسائل سیاسی و مشاور تیم ایران در مذاکرات لغو تحریم‌ها در مصاحبه شبکه تلویزیونی الجزیره درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به این مذاکرات گفت: با وجود فشارهای دولت آمریکا همچنان به دستیابی به توافق نزدیک هستیم. مرندی در ادامه افزود: ما نگران نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و نتایج آن نیستیم. وی خاطرنشان کرد: برای حصول توافق، بایدن باید درباره حل و فصل مسائل و موضوعات باقی مانده مرتبط با مذاکرات تصمیم گیری کند.

این اظهارات مرندی در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا با نادیده گرفتن نقش مخرب کشورش در روند توافق هسته‌ای و مذاکرات لغو تحریم‌ها مدعی شد که پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات هسته‌ای یک گام به عقب بوده است و با این پاسخ به نظر نمی‌رسد توافق در آینده نزدیک حاصل شود.

اما «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی روز دوشنبه در واکنش به بهانه تراشی کشورهای غربی، در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به واقع، هیچ موردی در پاسخ ایران وجود ندارد که بتواند مانعی جدی بر سر رسیدن به توافق باشد و حصول نتیجه در مذاکرات وین منحصراً به خواست سیاسی کشورهای شرکت کننده بستگی دارد.

۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 32999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha