رکود صنعت در مرداد سنگین تر شد/شامخ دوباره به زیر ۵۰ برگشت + نمودار

شامخ یا شاخص مدیران خرید که هرماه منتشر می‌شود، رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارهای مورد بررسی و چشم‌انداز انتظاری آنها در آینده را نشان می‌دهد. در این بین اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال ‌توسعه است، درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰ واحد به معنی قرار داشتن اقتصاد در رکود و یا در شرف آن است. این شاخص که در کشور ما نیز استخراج می شود اوضاع خوبی ندارد و ۴ ماه متوالی است که این شاخص در حال نزول است و برای اولین بار پس از صعود در خرداد ۱۴۰۱ به سطح زیر ۵۰ برگشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین ؛ طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاههای اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در مرداد ماه ۴۸.۶ بوده است که برای سومین ماه پیاپی کاهش داشته و نشان دهنده رکود در مرداد ماه است. در این ماه به جز دو مؤلفه سرعت انجام و تحویل سفارش و میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی سایر مؤلفه های اصلی کمتر از ۵۰ ثبت شده اند.

در این بین بخش صنعت، خدمات و کشاورزی بیشترین کاهش و رکود را به دلایلی همچون قطعی برق، تعطیلات تابستانی و کاهش تقاضا ثبت کرده اند. شاخص موجودی مواد اولیه هم به دلایلی همچون نوسانات قیمتی و کمبود شدید نقدینگی به کمترین میزان طی چهار ماه اخیر رسیده است

به طور کلی طبق روند سال‌های قبل، فعالیت شرکت ها به دلیل تعطیلات تابستانی در مرداد ماه با کاهش روبرو است که در این دوره علاوه بر آن، کاهش شدید تقاضا و قدرت خرید مشتریان، کمبود نقدینگی، قطعی برق و اینترنت از مهم ترین مشکلاتی است که شرکت ها مطرح کرده اند. از طرفی بسیاری از شرکت ها با موانع و هزینه های بالای گمرکی روبرو بوده اند. همچنین علیرغم افزایش چندین برابری قیمت نهاده های تولید به دلیل کاهش شدید سطح تقاضا و نبود نقدینگی، شرکت ها ناچارند با سود ناچیز کالاها را به فروش برسانند.

1

در نمودار زیر نیز می توانید روند شامخ کل اقتصاد را از سال ۹۸ تا مرداد ۱۴۰۱ ملاحظه کنید. نکته مهم در این نمودار کاهش متوالی شامخ در ۴ ماه گذشته باشد.

2

در بخش شاخص مدیران بخش صنعت نیز براساس داده های به دست آمده از بنگاه های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در مرداد ماه عدد ۴۸.۴۵ به دست آمدهاست که طی ۱۲ ماه اخیر از شهریور ۱۴۰۰، به غیراز فروردین ماه به کمترین مقدار خود رسیده است و فعالان اقتصادی رکود در بخش صنعت در مرداد ماه را گزارش کرده اند. در مرداد ماه همه مؤلفه های اصلی شامخ بخش صنعت به غیر از سرعت انجام وتحویل سفارش و میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی کمتر از ۵۰ ثبت شده اند و موجودی مواداولیه نسبت به سایر مؤلفه ها کاهش بیشتری داشته است. در میان رشته فعالیت های صنعتی، به ترتیب صنایع پوشاک و چرم، الستیک و پالستیک و کانی غیرفلزی با بیشترین کاهش شاخص کل روبرو بوده اند.

3

در این بین انتظارات تولید در ماه های آینده، قیمت خرید مواد اولیه و سرعت انجام و تحویل سفارش بیشترین شامخ را به ثبت رساندند.

4

۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: 32973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha