بی‌توجهی به سبدگردان‌ها عامل افزایش نوسان‌گیری / تا کانون سبدگردان‌ها تشکیل نشود مشکلات این صنف پا برجاست / ساختار سرمایه‌گذاری درستی در بازار مالی ما وجود ندارد

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف گفت: اعتماد به بازار سهام از بین رفته و تمایل به سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده و بیشتر سرمایه موجود در بازار سهام مایل به نوسان گیری است اما دولت می تواند با تنظیم سیاست‌گذاری های صحیح این آسیب دیدگی بازار سهام را جبران کند.دولت باید مردم را به سوی سرمایه گذاری غیر مستقیم هدایت کند. بازارسرمایه یک بازار بلندمدت و حرفه ای است و صندوق ها و سبدگردان ها می توانند فرهنگ سهامداری را به بازار سهام بازگردانند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ مطابق ماده ۳۳ قانون بازار اوراق بهادار، به رسمیت شناختن فعالیت هر نهاد مالی در گروی تشکیل کانون آن صنعت است. از آنجایی که محدودیت‌هایی در خصوص وجود و تاسیس انجمن‌ها وجود داشت، بسیاری از نهادهای مالی همچون تامین سرمایه‌ها، مشاوره‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و... در کانون کارگزاران و نهادهای سرمایه گذاری ایران عضو شدند و مطالبات خود را به آن واسطه مطرح می‌کردند اما نبود اتحادیه متمرکز و مختص به هر حوزه باعث شده تا دغدغه های اصلی فعالان صنعت بی پاسخ بماند.

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: اعتماد به بازار سهام از بین رفته و تمایل به سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده و بیشتر سرمایه موجود در بازار سهام مایل به نوسان گیری است اما دولت می تواند با تنظیم سیاست‌گذاری های صحیح این آسیب دیدگی بازار سهام را جبران کند.

حقانی نسب ابراز کرد: مهمترین نهاد و ابزار برای سرمایه گذاری در بازار سهام، سبدگردان ها هستند که در حقیقت یکی از ساختارهای اصلی و اقتصادی بازار را تشکیل می دهند. سبدگردان ها دارای دو ابزار هستند که شامل سبد سرمایه گذاری اختصاصی و صندوق های سرمایه گذاری می‌شوند. در حقیقت به واسطه این دو ابزار می توانند پوشش دهی مناسبی را برای سرمایه گذاران خرد و کلان مهیا کنند و سهامداران نیز در مقابل وکالت برای مدیریت دارایی خود را به آنها می دهند و این سازوکار در نهایت برای هر دو طرفین دارای منفعت است.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون ساختار سرمایه گذاری درستی در بازار مالی ما وجود ندارد اما در کشورهای پیش رفته، بیش از ۷۰ درصد مردم متمایل به سرمایه گذاری غیر مستقیم و از طریق صندوق ها و سبدگردان ها هستند و به طور مستقیم به بازار مالی ورود نمی کنند که این امر در کشورما بالعکس است و افراد بدون داشتن ابتدایی ترین سواد مالی نیز تمایل به معامله سهام دارند. فکر می کنم ریشه این رفتار اشتباه، تشویق نابجای دولت برای ورود به این بازار بوده و با این اقدام تنها صنعت کارمزدگیری و کارگزاری‌ها که درآمد سرشاری دارند را توسعه داده است.

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف تصریح کرد: اکنون دولت می تواند تغییری در سیاست گذاری های خود اعمال کند و مردم را تشویق به سرمایه گذاری غیر مستقیم کند. بازارسرمایه یک بازار بلندمدت و حرفه ای است و صندوق ها و سبدگردان ها می توانند فرهنگ سهامداری را به بازار سهام بازگردانند اما متاسفانه به این صنف بها داده نشده و اکنون به حاشیه رفته است.

حقانی نسب مطرح کرد: بازار سرمایه دارای ۶۰۰ نهاد است اما با این حال سهم سبدها در کل بازار بسیار ناچیز است و با اینکه بیشترین تاثیر را در توسعه سرمایه گذاری دارند اما تاکنون به آنها بها داده نشده و در حال حاضر نقش کمی در اقتصاد دارند. سبدگردان‌ها بیش از ۲۰ مشکل اساسی دارند اما به علت تضاد منافع موجود، اهتمامی در رفع آنها نیست.

وی با بیان اینکه اغلب اعضای کانون کارگزاران و نهادهای سرمایه گذاری، سهامداران عمده هستند و بدیهیست که منافع سهامدار خرد و عمده در یک‌سو قرار ندارد، تشریح کرد: مشکلات سبدگردان‌ها به کانون‌ کارگزاران و یا نهادهای سرمایه گذاری ارجاع داده می شود اما هیچ یک از این نهادها مشکلات و دغدغه‌های این صنف را مرتفع نمی کنند چراکه تضاد منافع وجود دارد؛ از این رو باید کانونی مختص به سبدگردان‌ها شکل بگیرد و افرادی که منافع آنها در یک راستا قرار دارند، بتوانند تصمیمات سازنده‌ای اخذ کنند و به همین واسطه علاوه بر کسب منفعت این صنف، سرمایه گذاران نیز از خدمات رسانی بهتری برخوردار می شوند.

حقانی نسب گفت: کانون به معنای همگرا کردن اعضایی که اهداف مشترک دارند، است و شکل گیری کانون سبدگردان‌ها می تواندعلاوه بر ایفای نقش در رسالت توسعه بازار، مشکلات کنونی سبدگردان‌ها را برطرف کنند. در حال حاضر سبدگردان ها نمی توانند سبد سرمایه گذاری بلند مدت ۵ الی ۱۰ ساله برای مشتریان خود ایجاد کنند و این در حالی است که شرکت های بیمه ای قادر به اداره سبد سرمایه بیمه ای ۱۵ ساله و یا حتی بیشتر هستند.

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 32902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha