اعتراض شهروندان سعودی به سیاست‌های افراطی محمد بن سلمان علیه زنان

بسیاری از فعالان و کاربران فضای اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ‌هایی به سیاست‌های متزلزل اقتصادی و اجتماعی آل سعود اعتراض کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تسنیم، به دنبال گسترش فقر و بیکاری در میان شهروندان سعودی و به طور خاص جوانان این کشور اعتراض به سیاست‌های رژیم آل سعود در سایه حکمرانی «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان افزایش یافته به گونه‌ای که بسیاری از فعالان و منتقدان آل سعود با راه‌اندازی هشتگ «محمد بن سلمان برای شهروندانش چه کاری کرده است» پیامدهای ناگوار حکومت این شاهزاده جوان بر عربستان را مرور کردند.

فعالان سعودی برخی از بحران‌های موجود در عربستان را که پس از انتصاب محمد بن سلمان به ولیعهدی در سال ۲۰۱۷ تشدید شد، یادآوری کردند.

به گزارش سعودی لیکس، این فعالان نارضایتی خود را از سیاست‌های داخلی و خارجی محمد بن سلمان، شکست وی در همه زمینه‌ها و همچنین ادعاهای پوچ و واهی در زمینه چشم انداز ۲۰۳۰ را ابراز کردند. آن‌ها همچنین نگرانی خود را درخصوص تحریف ارزش های اسلامی و تشدید فساد در جامعه عربستان توسط ولیعهد سعودی بیان کردند.

بر اساس گزارش این فعالان، محمد بن سلمان برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی بسیاری از مخالفان خود حتی پسرعموهایش را بازداشت و اموال آن‌ها را غارت کرد. همچنین وی بسیاری از مبلغان و واعظان سعودی را بازداشت کرد.

کاربران در فضای مجازی در مورد شکست نظامی عربستان در جنگ یمن صحبت کردند، جنگی که به دستور بن سلمان از مارس ۲۰۱۵ آغاز شد و بودجه کشور را تخلیه کرد و جان بسیاری از افراد بی‌گناه را گرفت. آنها همچنین به ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی توسط محمد بن سلمان اشاره کردند که این شاهزاده جوان به دنبال لکه دار شدن وجهه عربستان در مجامع بین‌المللی، میلیون‌ها دلار برای بهبود وجهه خود در خارج از کشور هزینه کرده است.

فعالان سعودی ضمن محکوم کردن ورود صهیونیست‌ها به کشور اعلام کردند که محمد بن سلمان بی عدالتی و فساد را در کشور ترویج کرد و با تخریب منازل بسیاری از شهروندان باعث آوارگی آن‌ها شد. وی کلوپ‌های شبانه‌ای را راه‌اندازی و نوشیدنی‌های الکلی را مجاز کرد. همچنین مالیات‌ها افزایش یافت و میلیاردها دلار از پول کشور برای سرگرمی‌ها به هدر رفت.

آن‌ها در ادامه افزودند: به دنبال ترویج فساد در جامعه و افزایش تورم در کشور میزان طلاق و خشونت علیه زنان افزایش یافت. وی به بهانه تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور جیب بسیاری از شهروندان را خالی کرد و از نظر اجتماعی به فرهنگ کشورهای غربی نزدیک شد.

در همین راستا «ترکی الشلهوب» روزنامه نگار مخالف سعودی نوشت: بن سلمان مالیات‌ها را افزایش داد و بودجه دولتی را به غارت برد. وی همچنین صدها دروغ به شهروندان خود گفت و به بهانه توسعه شهر، خانه‌های آن‌ها را ویران کرد و باعث آوارگی آن‌ها شد و زمانی که کسی برای دفاع از حقوق خود اعتراض کرد، بازداشت و حکم‌های طولانی علیه وی صادر شد.

الشلهوب با کنایه در ادامه افزود: «بن سلمان بزرگترین تمبر پستی جهان، بزرگترین تابلوی نقاشی شده با قهوه، بالاترین مدل ماشین فرمول ۱ را به شهروندان خود هدیه داد»!

«حصه الماضی» فعال حقوق بشر نیز به نوبه خود گفت که بن سلمان فقر، گرسنگی، بی خانمانی، بیکاری، گسترش استفاده از مواد مخدر و فساد را در جامعه افزایش داد.

در همین حال، «سعید بن ناصر الغامدی» رئیس سازمان حقوق بشر سند اعلام کرد که ولیعهد سعودی فقر، گرانی، افزایش بیکاری، دستگیری و ارعاب مردم و خرج کردن بودجه‌های دولتی را به شیوه احمقانه به شهروندان خود ارائه داد.

«علیا ابوتایه الحویطی» فعال سیاسی سعودی نیز نوشت که بن سلمان بی‌عدالتی، ظلم، بحران اقتصادی و اجتماعی را به شهروندان خود داد و در زمینه‌ سیاست‌های خارجی به ویژه جنگ یمن با شکست مواجه شد.

«ناصر القیلی» مدافع حقوق بشر اعلام کرد که ولیعهد سعودی باعث فقر و بیکاری، حبس و اعدام، مصادره و تخریب منازل شهروندان و آواره کردن آنها، افزایش اعتیاد، فساد و بی بند و باری شد.

«هدی محمد» فعال سعودی دیگر نیز نوشت: ولیعهد سعودی از «جرد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای سرمایه‌گذاری در اسرائیل حمایت می‌کند و وی صلاح اعراب و مسلمانان را نمی‌خواهد.

«اسحاق الجیزانی» فعال حقوق بشر نیز اعلام کرد که بن سلمان چیزی جز فقر، ذلت، ترس و ناامنی به شهروندانش ارائه نکرده است.

فعالان سعودی در ادامه بن سلمان را به دلیل همکاری با رژیم اسرائیل و گشودن حریم هوایی عربستان به روی پروازهای اسرائیلی محکوم کردند.

نهادهای حقوق بشر اعلام کرده‌اند که از زمان قدرت گرفتن محمد بن سلمان اوضاع حقوق بشر در عربستان به شدت وخیم شده و این مسأله سؤالاتی را در خصوص چرایی افزایش اقدامات امنیتی در عربستان همزمان با قدرت گرفتن بن سلمان به وجود آورده است.

اوضاع امنیتی، سیاسی و اقتصادی عربستان از زمان «محمد بن سلمان» وخیم‌تر شده است. افزایش نرخ بیکاری و افزایش کسری بودجه و همچنین رکود اقتصادی در این کشور در حال افزایش است. فعالان سعودی از وخامت شدید و مداوم در عربستان به دلیل سیاست‌های متزلزل دولت سعودی و ارتکاب جنایت‌های مختلف در داخل و خارج عربستان رنج می‌برند.

اعتراضات ملت سعودی از همه فرقه‌ها علیه رژیم سعودی در حال گسترش است. رژیم سعودی در گذشته افراد منحصر به فردی را سرکوب می‌کرد، اما امروز سرکوبگری این رژیم همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در بر گرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه این رژیم می‌شود.

۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
کد خبر: 32901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha