دو هفته تا شروع لیگ برتر والیبال / شهداب برای تکرار قهرمانی می‌جنگد پیکان برای پایان حسرت!

لیگ برتر والیبال مردان ایران از ششم مهرماه آغاز می‌شود و ۱۴ تیم شرکت کننده با اهدافی در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند که امید شهدابی‌ها برای دفاع از عنوان قهرمانی، تلاش پیکانی‌ها برای پایان حسرت هفت ساله، اندیشه سایپا و ارومیه برای شکستن طلسم دیرینه و کسب نخستین عنوان قهرمانی و تثبیت در لیگ برتر برای نمایندگان مشهد و اردکان، از جمله اهداف تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سی ‎وششمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران از روز چهارشنبه ششم مهرماه آغاز می‌شود تا این رقابت‌ها نسبت به سال قبل ۲۸ روز زودتر آغاز و از فشردگی مسابقات تا حدی کاسته شود.

لیگ برتر مردان سال ۱۴۰۱ با حضور ۱۴ تیم پاس گرگان، نیان الکترونیک خراسان، سایپا تهران، راه‌یاب ملل مریوان، شهداب یزد، هورسان رامسر، مس رفسنجان، فولاد سیرجان ایرانیان، لبنیات هراز آمل، ایفا سرام اردکان، گیتی پسند اصفهان، پیکان تهران، شهرداری ارومیه و شهرداری گنبد در یک گروه مقدماتی آغاز خواهد شد.

در دور مقدماتی این دوره از رقابت‌ها، تیم‌ها در قالب یک گروه به صورت رفت و برگشت با هم مسابقه می‌دهند و سپس هشت تیم برتر راهی مرحله پلی‌آف خواهند شد. مراحل پلی‌آف لیگ برتر مردان به صورت دو برد از سه مسابقه برگزار خواهد شد.

در لیگ برتر سال ۱۴۰۱ دیدارهای مرحله گروهی بعد از ۲۶ هفته به پایان می‌رسد و علاوه بر این‌که هشت برتر به مرحله پلی‌آف صعود می‌کنند، تیم‌های یازدهم تا چهاردهم جدول مرحله مقدماتی در پلی‌آف خاص برای تعیین دو تیم سقوط کننده با هم رقابت‌ خواهند کرد.

در دیدارهای مرحله نخست پلی‌آف لیگ برتر والیبال سال جاری، هشت تیم برتر دور مقدماتی با هم روبه‌رو می‌شوند و تیم‌های پیروز دو مسابقه از سه دیدار، به مرحله بعدی راه خواهند یافت. در این مرحله تیم‌های اول با هشتم، دوم با هفتم، سوم با ششم و چهارم با پنجم به رقابت می‌پردازند.

در مرحله دوم پلی‌آف تیم‌های برنده مرحله نخست در سه دیدار به مصاف هم خواهند رفت تا تیم‌های پیروز دو مسابقه، به جمع چهار تیم برتر صعود کنند. در نهایت فینال این رقابت‌ها در یک دیدار برگزار می‌شود و دیدار رده‌بندی نیز برگزار نمی‌شود تا دو تیم بازنده مرحله نیمه‌نهایی به عنوان سوم مشترک اکتفا کنند.

** تاریخچه لیگ برتر والیبال

نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های ایران در سال ۱۳۵۴ با نام جام «پاسارگارد» با حضور ۱۲ تیم به صورت دوره‌ای برگزار شد که تیم دخانیات تهران با هدایت حسن کبیری به قهرمانی در این دوره دست یافت.

محمود چایچی، عزیز پرتوی، قاسم توکلی، منوچهر آخشتین، حمید شلتوکچی، امیر حیدری، ودود گوگانی، نادر پاکرو و صادق امیری از جمله بازیکنان تیم دخانیات در این دوره از رقابت‌ها بودند.

این مسابقات در سال‌ ۱۳۵۵ با ۱۲ تیم و در فصل ۵۷-۱۳۵۶ با ۱۰ تیم نیز با همین نام و به صورت دوره‌ای پیگیری شد که تیم استقلال تهران با هدایت فاروق فخرالدینی در هر دو دوره به مقام قهرمانی دست یافت.

مصطفی ذوقی، احمد پورکاشیان، مهدی صابرپور، رسول آوازی، حسن شمشیری، محسن نخعی، علی تازرونی، مجید ارگی و رضا قهوه‌ای از جمله بازیکنان تیم استقلال تهران در این دو دوره مسابقات بودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حمله عراق به کشورمان (جنگ تحمیلی) لیگ برتر والیبال ایران به مدت ۱۲ سال برگزار نشد تا در سال ۱۳۶۹ چهارمین دوره این رقابت‌ها با حضور ۱۰ تیم به صورت دوره‌ای برگزار شود.

تیم بنیاد شهید در شروع مجدد این رقابت‌ها با هدایت مهدی صابرپور و حسین پوراعتمادی، قهرمان شد که در سال ۱۳۷۰ نیز برای دومین بار عنوان قهرمانی را به دست آورد.

از سال ۱۳۶۹ که این رقابت‌ها دوباره بعد از توقف ۱۲ ساله آغاز شد، لیگ برتر والیبال تا کنون به طور مستمر ادامه یافته است. در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۴ و ۱۳۷۶ (پنج دوره) این رقابت‌ها با هشت تیم برگزار شده است. لیگ برتر سال ۱۳۸۹ به دلیل شیوع کرونا ناتمام ماند.

از نظر تعداد تیم‌های شرکت کننده، کم‌ترین تعداد در دوره دوازدهم یعنی سال ۱۳۷۷ بوده است که رقابت‌ها با حضور هفت تیم برگزار شد و بیش‌ترین حضور تیم‌ها نیز در دوره هجدهم در سال ۱۳۸۳ که رقابت‌ها با حضور ۱۸ تیم پیگیری شد.

** پیکان همچنان پرافتخارترین

تیم والیبال پیکان با ۱۲ دوره قهرمانی، پرافتخارترین تیم شرکت کننده در مسابقات لیگ برتر والیبال ایران است. این تیم شش عنوان نایب قهرمانی و چهار مدال برنز نیز در پرونده کاری خود در این رقابت‌ها دارد. تیم والیبال پیکان عنوان سومی جهان و قهرمانی باشگاه‌های آسیا را نیز در افتخارات خود دارد. پیکان امیدوار است در سال ۱۴۰۱ با کسب سیزدهمین مقام قهرمانی به حسرت هفت ساله خود برای کسب مجدد این عنوان پایان دهد.

نماینده مازندران (بانک، بیم، کاله و لبنیات هراز)، دومین تیم افتخارآفرین لیگ برتر والیبال است. نمایندگان این استان ۹ مدال شامل دو مدال طلا، یک نقره و ۶ عنوان سومی در این رقابت‌ها به دست آورده‌اند.

تیم بانک سرمایه نیز سه عنوان قهرمانی لیگ برتر را در پرونده کاری خود دارد که در سال ۲۰۱۷ نیز به عنوان قهرمان آسیا در جام باشگاه‌های جهان شرکت کرد و به همراه نماینده کشور آرژانتین در جایگاه هفتم جهان قرار گرفت.

نماینده ورامین نیز که در سال ۹۱ با نام متین ورامین نخستین حضور خود در لیگ برتر والیبال را تجربه کرد و به مدال نقره دست یافت، در سال ۹۲ قهرمان لیگ برتر والیبال مردان ایران شد. همچنین در سال ۹۷ نماینده این شهر با نام شهرداری ورامین برای دومین بار قهرمان ایران شد. ورامینی‌ها امسال در لیگ برتر والیبال مردان ایران نماینده‌ای ندارند.

تیم فولاد سیرجان که در سال ۱۳۹۸ بعد از سال‌ها دوباره در لیگ برتر حضور یافت، در سال ۹۹ موفق به کسب مقام قهرمانی شد و به عنوان نماینده ایران در باشگاه‌های مردان آسیا سال ۲۰۲۱ نیز شرکت کرد و قهرمان شد و سهمیه جهانی به دست آورد. این تیم در سال گذشته به همراه سپاهان به عنوان سوم مشترک این رقابت‌ها دست یافت.

شهداب یزد مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر مردان که از سال ۱۳۹۸ فعالیت در لیگ برتر را شروع کرد، در سال ۱۴۰۱ و در چهارمین حضور خود در این رقابت‌ها امیدوار به کسب مجدد سکوی قهرمانی است.

صنام با چهار قهرمانی، استقلال، فجرسپاه و بنیاد شهید با دو قهرمانی و بانک ملی، ابگینه قزوین و دخانیات با یک قهرمانی از جمله تیم‌های افتخارآفرین لیگ برتر مردان هستند که چند سالی است در این رقابت‌ها شرکت نمی‌کنند. البته باشگاه دخانیات امسال در لیگ دسته یک مردان تیم دارد.

تیم سایپا، دیگر باشگاه با سابقه در والیبال ایران است که هفت نایب‌قهرمانی و دو مقام سومی در مدت حضور خود در لیگ برتر والیبال به دست آورده است.

نماینده شهرهای ارومیه و تبریز نیز در لیگ برتر والیبال افتخاراتی کسب کرده‌اند که نماینده ارومیه با سه عنوان نایب قهرمانی و هشت عنوان سومی و نماینده تبریز با یک مدال نقره و چهار عنوان سومی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

سایپا و شهرداری ارومیه به رغم سال‌ها حضور در لیگ برتر والیبال مردان همچنان در حسرت مدال طلا و مقام قهرمانی این رقابت‌ها هستند و امیدوارند در سال ۱۴۰۱ به حسرت خود پایان دهند.

** ۱۴ تیم قهرمان سی‌وپنج دوره لیگ برتر

در سی‌وپنج دوره لیگ برتر مردان ایران که یک دوره آن به دلیل بحران کرونا ناتمام ماند (سال ۹۸) ۱۴ تیم در سکوی نخست و قهرمانی ایستاده‌اند.

دخانیات تهران (۱۳۵۴)، استقلال تهران (۱۳۵۵ و ۱۳۵۶)، بنیاد شهید تهران (۱۳۶۹ و ۱۳۷۰)، بانک ملی ایران (۱۳۷۱)، آبگینه قزوین (۱۳۷۲)، فجر سپاه تهران ( ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴)، پیکان تهران (۱۳۷۵ تا ۱۳۷۸، ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ و ۱۳۹۳)، صنام تهران(۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲)، کاله مازندران (۱۳۹۰ و ۱۳۹۱)، متین ورامین (۱۳۹۲)، بانک سرمایه (۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶)، شهرداری ورامین (۱۳۹۷)، فولاد سیرجان (۱۳۹۹) و شهداب یزد (۱۴۰۰). لیگ برتر سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع کرونا ناتمام ماند.

** لیگ برتر سال ۱۴۰۰ در یک نگاه

سی‎وپنجمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران جام «سردار دل‌ها» از روز یکشنبه دوم آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

فولاد سیرجان ایرانیان، شهرداری ارومیه، فولاد مبارکه سپاهان، لبنیات هراز آمل، سایپا تهران، شهرداری ورامین، شهداب یزد، شهرداری گنبد، هورسان رامسر، پیکان تهران، پاس گرگان، مس رفسنجان، راه‌یاب ملل مریوان و آذرباتری ارومیه ۱۴ تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها بودند.

دور مقدماتی این دوره از رقابت‌ها به مدت ۲۶ هفته از دوم آبان تا ۲۴ بهمن‌ماه با ۱۸۲ دیدار در قالب یک گروه به صورت رفت و برگشت پیگیری شد و هشت تیم فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، لبنیات هراز آمل، مقاومت شهداب یزد، پیکان تهران، شهرداری ارومیه، مس رفسنجان، فولاد سیرجان ایرانیان و پاس گرگان با کسب رتبه‌های اول تا هشتم جدول راهی مرحله پلی‌آف شدند.

مرحله یک چهارم نهایی لیگ برتر مردان نیز از سوم تا ششم اسفندماه با هشت دیدار پیگیری شد و تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، مقاومت شهداب یزد، پیکان تهران و فولاد سیرجان ایرانیان به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند که نماینده سیرجان با حذف تیم دوم جدول شگفتی‌ساز این مرحله شد.

مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها نیز روزهای ۱۳ و ۱۵ اسفندماه با چهار دیدار پیگیری شد و دو تیم پیکان تهران و مقاومت شهداب یزد به دیدار نهایی راه یافتند.

در نهایت سی‌وپنجمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران جام سردار دل‌ها که از یک‌شنبه دوم آبان‌ آغاز شده بود، عصر روز دوشنبه ۲۳ اسفند بعد از برگزاری ۱۹۶ مسابقه با قهرمانی تیم مقاومت شهداب یزد به پایان رسید. پیکان تهران نایب قهرمان شد و تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان و فولاد سیرجان ایرانیان نیز عنوان مشترک سومی را به دست آوردند.

تیم‌های لبنیات هراز آمل، شهرداری ارومیه، مس رفسنجان و پاس گرگان عنوان پنجم مشترک این مسابقات به دست آوردند و تیم‌های راه‌یاب ملل مریوان، شهرداری گنبد، شهرداری ورامین، هورسان رامسر، سایپا تهران و آذر باتری ارومیه به ترتیب در جایگاه‌های نهم تا چهاردهم قرار گرفتند.

پس از پایان این مسابقات، کمیته سیستم اطلاعات فدراسیون والیبال اسامی بهترین بازیکنان جام سی‌وپنجم لیگ برتر مردان را اعلام کرد و امین اسماعیل‌نژاد از تیم مقاومت شهداب یزد عنوان ارزشمندترین بازیکن را به دست آورد.

فهرست هشت نفره تیم رویایی جام سی‌وپنجم به قرار زیر است:

ارزشمندترین بازیکن: امین اسماعیل‌نژاد از تیم مقاومت شهداب یزد

بهترین مدافعان میانی: رضا عابدینی از مقاومت شهداب یزد و مهدی جلوه از فولاد سیرجان ایرانیان

بهترین مهاجمان قدرتی: پوریا فیاضی از پیکان و مجتبی میرزاجانپور از فولاد مبارکه سپاهان اصفهان

بهترین لیبرو: محمدرضا حضرت‌پور از تیم پیکان

بهترین پاسور: محمدطاهر واردی از تیم پیکان

بهترین قطر پاسور: امین اسماعیل‌نژاد از مقاومت شهداب یزد

۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
کد خبر: 32900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha