تخت گاز مونتاژکارهای خودرو در سایه نبود نظارت / ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون بیشتر از قیمت‌های واقعی

ممنوعیت واردات خودرو و نبود نظارت در بازار باعث شده قیمت محصولات شرکت‌های مونتاژکار با بازار کشورهای دیگر اختلاف چند برابری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، با داغ شدن بحث واردات خودرو، نگاه‌ها به سمت شرکت‌هایی رفته است که با وارد کردن قطعات با تعرفه‌های گمرکی پایین، به مونتاژ خودرو در داخل کشور می‌پردازند. به گفته منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، این شرکت‌ها تاکنون از ممنوعیت واردات خودرو به نفع خود استفاده کرده‌اند و محصولات خود را به عنوان جانشینی برای خودروهای وارداتی، با قیمت‌هایی چند برابر در بازار عرضه می‌کنند.

منطقی می‌گوید که این خودروها ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون بیشتر از قیمت‌های واقعی عرضه می‌شوند که ۲ تا ۳ برابر قیمت‌های واقعی آن‌ها است.

به همین منظور چند مورد از خودروهای مونتاژ شده در داخل را بررسی و قیمت آن‌ها را با بازارهای کشورهای تولیدکننده مقایسه کرده‌ایم. قیمت دلاری این خودروها هم ذکر شده و با دلار متوسط ۳۰ هزار تومانی قیمت آن در داخل کشور محاسبه شده است.

برای مثال خودروی هایما S۷ در حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد که می‌شود ۵۴۰ میلیون تومان، اما نگاهی به بازار داخلی نشان می‌دهد که قیمت نمایندگی این خودرو در حدود ۸۵۰ میلیون تومان است و تا ۹۶۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

هایما S۷

چری تیگو ۷ هم حداکثر معادل ۲۲هزار دلار در بازار چین قیمت گذاری شده که معادل ۶۶۰ میلیون تومان است. آخرین قیمت این خودرو در داخل کشور نشان می‌دهد که قیمت نمایندگی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.

چری تیگو ۷

خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی دیگر خودروهای مونتاژ شده در داخل کشور هستند که به ترتیب با قیمت‌های نمایندگی ۹۳۵ و ۸۵۹ میلیون تومان عرضه می‌شوند. اما نگاه به قیمت دلاری این کشورها در سایر بازارها نشان می‌دهد که قیمت آن‌ها با داخل اختلاف قابل توجهی دارد. دیگنیتی ۵۹۷ میلیون تومان (۹۹ هزار یوان) و فیدلیتی ۴۵۰ (بیش از ۷۰ هزار یوان چین) در بازارهای جهانی عرضه شده اند.

دیگنیتی

FMC T۵، هم قیمتی بین ۱۶ تا ۲۱ هزار دلار دارد که اگر محاسبه کنیم رقمی در حدود۴۸۰ تا ۶۳۰ میلیون تومان می‌شود. با این حال در جستجو برای قیمت این خودرو با قیمتی در حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان روبرو خواهید شد.

FMC T۵

خودروی جک S۵ اتوماتیک که در ایران از سوی نمایندگی با قیمت ۹۸۵ میلیون تومان عرضه می‌شود، به نسبت قابلیت‌های آن از ۱۳ هزار تا ۲۰ هزار دلار به فروش می‌رسد که در کمترین حالت حدود ۴۰۰ میلیون تومان و در بیشترین میزان ۶۸۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ که باز هم اختلاف جالب توجهی را با بازار داخل نشان می‌دهد.

جک S۵

قیمت خودروی لاماری ایما از ۱۶ هزار دلار معادل حدود ۴۸۰ میلیون تومان شروع می‌شود، اما در بازار داخلی و محصولی که نمایندگی عضه می‌کند ۱ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان است.

لاماری ایما

با این وجود منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت معتقد است با مداخله سازمان حمایت از مصرف کننده و آغاز واردات خودرو، قیمت خودروهای مونتاژ شده به سمت واقعی شدن می‌رود.

۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 32824
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha