زنان به این بیماری، زیاد توجه کنند!

فلوشیپ جراحی پستان گفت: توده‌های پستانی حالت و بافتی متفاوت از بافت پستان است که به سه نوع خوش خیم، بدخیم و پیش بدخیم تقسیم بندی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، دکتر نازی معینی فلوشیپ جراحی پستان و عضو هیأت علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما، توده‌های پستانی را حالت و بافتی متفاوت از بافت پستان دانست که به سه نوع خوش خیم، بدخیم و پیش بدخیم تقسیم بندی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ توده‌های بدخیم قدرت تهاجمی دارند و این توانایی را دارند که سایر ارگان‌ها را درگیر کنند؛ به همین دلیل از وجود آنها احساس خطر می‌کنیم.

فلوشیپ جراحی پستان افزود:‌ توده‌های خوش خیم توانایی گسترش و تهاجم به سایر ارگان‌ها را ندارند و بیشتر در سنین جوانی دیده می‌شوند. فیبروآدنوم‌ها شایع ترین توده‌های خوش خیم پستان هستند که سن شیوع آنها حدود ۲۰ سالگی است.

وی گفت: علت شیوع فیبروآدنوم‌ها به طور دقیق مشخص نیست اما رابطه مستقیمی با سطح هورمون‌های زنان دارد و زمانی ایجاد می‌شود که هورمون‌ها در سطح بالایی قرار دارند؛ به همین جهت در سن یائسگی شیوعی ندارند.

فلوشیپ جراحی پستان گفت: افراد مبتلا به فیبروآدنوم احساس درد ندارند و معمولا از وجود آن بی اطلاع است. افزایش موارد ابتلا به بیماری به علت انجام زیاد سونوگرافی‌های پستان و تشخیص‌های زودرس است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمونه برداری خطر تهاجم سرطان پستان را افزایش می‌دهد، گفت: به هیچ عنوان این طور نیست. نمونه برداری با یک سوزن بسیار نازک به داخل توده انجام می‌شود و هیچگونه عامل انتشار محسوب نمی‌شود.

معینی ابراز کرد:‌ در واقع نمونه برداری روش قطعی تشخیص توده خوش خیم از بدخیم است و روش‌های تصویربرداری پاراکلینیکی کمک کننده هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا توده خوش خیم ممکن است به سمت بدخیمی برود، گفت: هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد و افراد مبتلا به توده‌های خوش خیم با دیگر بانوان بدون توده، احتمال یکسانی در ابتلا به سرطان دارند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تأکید کرد: معاینه بالینی و تصویربرداری‌ها با وجود کمک زیادی که در تشخیص دارند دارای خطا هستند و تشخیص نهایی با نمونه برداری انجام می‌گیرد. یک توده در خانم جوان با یک توده در خانم ۶۰ ساله کاملاً متفاوت است و به روش‌های تشخیصی و درمانی متفاوتی نیازمند است.

وی در پاسخ به این سؤال که فیبروآدنوم‌ها از چه دسته کیست‌های پستانی هستند، گفت: فیبروآدنوماها توده‌های پستانی جامد و غیر سرطانی هستند که معمولاً در خانم‌های جوان دیده می‌شوند و تا دو سال نیاز به پیگیری هر ۶ ماه یکبار با سونوگرافی دارند؛ این پیگیری جهت افتراق این توده‌ها با توده‌های پستانی فیلودس انجام می‌گیرد.

معینی تأکید کرد: ترشح خونی از نوک پستان ۱۰۰درصد نیاز به پیگیری دارد.

۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 32773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha