میراث الیزابت دوم برای پادشاه جدید انگلیس چیست؟

در حالی فرزند سالخورده الیزابت دوم بزودی بر تخت سلطنت تکیه می‌زند که این روزها انگلیس با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در حالی پس از مرگ ملکه الیزابت دوم، «چارلز سوم» فرزند ارشد ملکه به قدرت رسید که رسانه‌ها از او به عنوان پیرترین فردی یاد می‌کنند که در تاریخ انگلیس به پادشاهی رسیده است.

ملکه الیزابت دوم که در طی هفت دهه پادشاهی دخالت هایی بسیاری در امور سایر کشورها داشت و فتنه های متعددی در خاورمیانه به پا کرده است از جمله کودتای ۲۸ مرداد ایران،جدایی بحرین از ایران،انهدام هواپیمای مسافربری ایران، بحران کانال سوئز در مصر و ورود این کشور به جنگ با رژیم صهیونیستی و فرانسه، اشغال جنوب یمن و حمایت از متجاوزان سعودی-اماراتی، جنگ فالکلند میان انگلیس و آرژانتین، جنگ اول خلیج فارس و حمله عراق به کویت، جنگ عراق و سوریه، جنگ و حمایت از اشغال افغانستان.

ثروت ملکه سابق انگلیس شامل دو دسته اموال شخصی و اموال سلطنتی می‌شد. دارایی‌های شخصی وی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون پوند برآورد شده اما ارزش اموال سلطنتی تحت اداره او مجموعا به نزدیک ۹۰ میلیارد دلار می‌رسد که کاخ‌ها و جواهرات سلطنتی از جمله آن‌ها هستند.

دارایی‌های سلطنتی او نیز شامل کاخ‌ها و جواهرات است که ۱۴۰ قطعه جواهرات سلطنتی به ارزش ۴ میلیارد دلار نیز نسل به نسل به وارث بعدی منتقل می‌شوند.و املاک سلطنتی از جمله ۲۶۳ هزار هکتار زمین کشاورزی استکه سالانه ۴۰۰ میلیون دلار عایدات دارند. قلعه ویدنزور و کاخ معروف باکینگهام نیز بخشی از این املاک است . علاوه بر اینها در گوشه و کنار بریتانیا در زمره این دارایی‌ها هستند که حدود ۱۴ میلیارد دلار ارزش دارند. قلعه بالمورال در اسکاتلند به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار که محل مرگ او بود و ویلای ساندرینگام از جمله املاک شخصی او بودند.

چارلز سوم، از ارتباط با القاعده تا قتل مشکوک همسرش

پادشاه جدید انگلستان در طول زندگی خود کارهایی در پشت پرده انجام داده است که به مرور زمان به رسانه ها درز پیدا کرده و ماه گذشته روزنامه تایمز گزارش داد که «چارلز» پادشاه آینده انگلیس دو سال پس از مرگ «اسامه بن‌لادن» سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده در دیداری خصوصی با برادر ناتنی او کیف پولی حاوی یک میلیون پوند از او دریافت کرده است.

پیشتر نیز روزنامه ساندی‌تایمز گزارش داده بود که چارلز به نمایندگی از ملکه از «شیخ حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر پیشین قطر سه بسته نقدی دریافت کرده است.

یکی از موارد تاریکی که در دوران سلطنت ملکه الیزابت دوم رخ داد و هنوز نیز گهگاه فاش شدن گوشه‌هایی از آن، توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند، مرگ مشکوک شاهدخت دایانا، عروس ملکه الیزابت است. دایانا همسر نخست چارلز سوم بود که اکنون پادشاه جدید انگلیس شده است و از آن زمان تاکنون، مرگ وی در یک تصادف ساختگی به یکی از نقاط ابهام در تاریخ خاندان سلطنتی انگلیس بدل شده است.

کشوری بحران زده، میراث الیزابت دوم برای چارلز سوم

در حالی قرار است «چارلز سوم» به زودی به عنوان پادشاه جدید انگلیس شود که به باور کارشناسان، انگلیس با بحران‌های متعددی از هزینه‌های انرژی گرفته تا افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های معیشتی اقشار مختلف مردم روبروست؛ مسأله تا آن جا جدی است که بوریس جانسون روز دوشنبه همین هفته رسما استعفای خود را تقدیم ملکه الیزابت دوم کرد و «لیز تراس» نخست وزیر جدید این کشور در دیدار با ملکه از سوی وی برای سر و سامان دادن به اوضاع وخیم کشور مأمور تشکیل کابینه شد.

مأموریت ملکه الیزابت به لیزتراس برای تشکیل کابینه

مأموریت ملکه الیزابت دوم به لیز تراس برای تشکیل کابینه جدید

افزایش سرسام آور هزینه‌ها در انگلیس و بحران انرژی در این کشور در حالی است که چندی پیش شماری از نشریات چاپ انگلیس از جمله روزنامه «دیلی میرور» و روزنامه اسکاتلندی «دیلی رکورد» در خبری در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ از ریخت و پاش‌های خاندان سطنتی از جیب مردم انگلیس، آنهم در زمانی که مردم این کشور با افزایش هزینه‌های معیشتی دست به گریبان هستند، پرده برداشتند. دیلی رکورد نوشت: در حالی که مردم با بحران هزینه‌های معیشتی روبرو هستند، خاندان سلطنتی سال گذشته از جیب مالیان دهندگان ۱۰۰ میلیون پوند هزینه کردند.

ریخت و پاش خاندان سلطنتی انگلیس

افشاگری رسانه های انگلیس از ریخت و پاش خاندان سلطنتی از جیب مردم

این نشریه در افشاگری خود نوشت: یک گزارش تازه نشان می‌دهد هزینه‌های خاندان سلطنتی با افزایش ۱۵ میلیون پوندی برای نخستین بار به بالای ۱۰۰ میلیون پوند رسیده که این امر نشان از رشد ۱۷ درصدی دارد.

همچنین «دیلی میرور» نوشت: با وجود آنکه مردم عادی انگلیس مجبور به کاهش هزینه‌های خود شده اند، اما یکسری هزینه‌ها که از سوی اعضای ارشد خاندان سلطنتی مانند ملکه، شاهزاده چارلز، دوک و دوشس کمبریج [به مردم] تحمیل می‌شود، در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

حال به نظر می‌رسد با نگاهی به روابط پیچیده و رازآلود درون خاندان سلطنتی در دوران حیات ملکه الیزابت از یکسو و بحران‌های عدیده‌ای که این روزها کشور انگلیس با آن دست و پنجه نرم می‌کند و نیز بی توجهی خاندان سلطنتی در هزینه کردن از جیب مالیات دهندگان انگلیسی، از سوی دیگر، می‌توان دریافت «چارلز سوم» میراث دشواری را از دوران حیات الیزابت به ارث برده و به عنوان پادشاه جدید انگلیس، با چالش‌های عدیده‌ای روبروست.

ملکه بریتانیا درگذشت؛ جانشین ملکه کیست؟ + تصاویر

۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
کد خبر: 32751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی DE ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      2 0
      این چرت وپرتها چیه اخه مگه سیاست بریتانیا دست ملکه هست