پشت پرده تبعید زنان به طبقه دوم ورزشگاه

رقابت‌های هفته ششم لیگ برتر ایران امروز با انجام همه هشت دیدار پیگیری می‌شود تا تکلیف تیم‌های مدعی رفته‌رفته مشخص شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه شرق؛ رقابت‌های هفته ششم لیگ برتر ایران امروز با انجام همه هشت دیدار پیگیری می‌شود تا تکلیف تیم‌های مدعی رفته‌رفته مشخص شود. پرسپولیس با کسب ۱۱ امتیاز از پنج بازی در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفته و تنها تیم دورقمی جدول است. پشت سر سرخ‌پوشان تهرانی، گل‌گهر و فولاد با ۹ و چهار تیم سپاهان، نفت مسجدسلیمان، استقلال و پیکان با هشت امتیاز در رده چهارم تا هفتم قرار گرفته‌اند. همین فشردگی امتیازات به‌خوبی نزدیک‌بودن سطح تیم‌ها، حداقل تا به اینجای فصل را نشان می‌دهد و هر امتیازی ممکن است این ردیف اول تا هفتم جدول را دستخوش تغییر قرار دهد. مطابق با دو، سه هفته اخیر، یکی از دیدارهای مهم امروز مربوط به بازی تیم‌های استقلال و نساجی است که قرار است در ورزشگاه آزادی برگزار شود. از آنجا که سه هفته‌ای می‌شود تصمیم گرفته شده تا زنان علاقه‌مند به فوتبال هم به ورزشگاه آزادی بیایند، استقلال برای سومین بار در این فصل قرار است میزبان تماشاگران زن هم باشد.

با این حال این مورد تغییراتی به خود دیده است. استقلال برای اولین بار در دیدار برابر مس کرمان، پذیرای تماشاگران زن شد. در آن بازی مقرر شد تا ۵۰۰ نفر با تهیه بلیت به ورزشگاه بیایند؛ ولی این تعداد تقریبا با رشد چهار برابری روبه‌رو شد. ماجرا از این قرار بود که مسئولان تصمیم گرفتند همه زنانی را که برای تماشای این بازی به ورزشگاه آزادی آمده بودند، اعم از آنهایی که بلیت داشتند یا نه، به ورزشگاه راه دهند. به‌این‌ترتیب، تعداد آنها از ۵۰۰ به دو هزار نفر رسید. در بازی دوم برابر پیکان ولی دیگر خبر از راه‌دادن همه نبود؛ درست که تعداد زنان از ۵۰۰ به هزار نفر افزایش یافت؛ ولی این بار آنهایی که بلیت نداشتند به ورزشگاه نرسیدند. اتفاق مهم‌تر ولی تغییر جایگاه زنان در بازی با پیکان بود.

در شرایطی که پیش‌تر زنان در ضلع جنوبی و در جایگاه ۵ ورزشگاه آزادی قرار گرفته بودند، در این بازی آنها را به طبقه دوم ورزشگاه فرستادند! این مورد هم بی‌دلیل نیست. ریشه این تصمیم‌گیری به جدال تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت در ورزشگاه آزادی برمی‌گردد. در آن بازی، تماشاگران زن پرسپولیسی به ورزشگاه آمده و از آنجا که برای اولین بار در این دوره خودشان را برای تماشای یک دیدار فوتبالی حاضر می‌کردند، هیجان زیادی داشتند. بازتاب وسیع عکس‌های تماشاگران زن پرسپولیسی در فضای رسانه‌ای، خاطر عده‌ای از مسئولان را مکدر کرده و آنها خواسته بودند تا چنین موضوعی دیگر تکرار نشود. این‌طور شد که باشگاه استقلال در آستانه بازی با پیکان مجبور شد چنین موضوعی را در نشست با تعدادی از فعالان زن که ورود تماشاگران به ورزشگاه را سازمان‌دهی می‌کردند، توضیح دهد.

یکی از این افرد که نخواست نامش منتشر شود، می‌گوید: «در بازی قبل از پیکان از سوی باشگاه استقلال به ما گفتند به دلیل رفتارهایی که تماشاگران زن پرسپولیسی داشته و عکس‌های زیادی از آنها منتشر شده، دستور داده‌اند تا زنان به طبقه دوم ورزشگاه آزادی بروند تا زیاد در دید عکاسان قرار نگیرند». البته این تنها اتفاق موجود نیست؛ چون در همان بازی با پیکان هم به عکاسان گفته بودند از تماشاگران زن عکاسی نکنند.

یکی از عکاس‌های باسابقه ورزشی در این زمینه می‌گوید: «بله، چنین چیزی درست است. ما عکاس‌ها را جمع کردند و خیلی محترمانه از سوی یگان ویژه و البته حراست سازمان لیگ و فوتبال گفتند از جایگاه تماشاگران زن عکاسی نکنیم. البته ما از قبل چند فریمی عکس گرفتیم؛ ولی دوستان عکاسی را که بعد از ما به ورزشگاه آمدند، اجازه ندادند. با گذاشتن تعدادی از مأموران انتظامی ورزشگاه، مانع از عکاسی از جایگاه زنان شدند». چنین تصمیماتی در شرایطی گرفته شده که هنوز حساسیت‌هایی نسبت به ورود تماشاگران زن به ورزشگاه با وجود رویه‌شدن چند هفته‌ای این ماجرا وجود دارد. روز گذشته حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم، در خطبه‌های نماز جمعه از ورود زنان به ورزشگاه گلایه کرد و خواست تا جلوی این اتفاق گرفته شود. «دولت سیزدهم دولت مردمی و انقلابی است که ضمن تشکر از دولت براساس اصل امر به معروف و نهی از منکر انتظار مردم از رئیس‌جمهور این است که به وزیر ورزش تذکر دهد که از ناهنجاری ورود زنان به ورزشگاه‌ها جلوگیری کنند و امر خدا مقدم بر نهادهای بین‌المللی است. باید از ورود تماشاگران که صحنه‌های ناهنجاری در ورزشگاه‌ها دارد، جلوگیری شود و این انتظار هم وجود دارد که دولت برای جامعه تولید شادی حلال کند و این امر ضروری است و متدینان از این وضع گله دارند. متدینان عبور از خط قرمزها برایشان قابل تحمل نیست و نباید گذاشت که ناهنجاری‌های اخلاقی عده‌ای در ورزشگاه‌ها که به علت برنامه‌ریزی نادرست مدیران میانی است، به نام دولت مردمی ثبت شود».

چنین انتقادهایی در حالی مطرح می‌شود که فوتبال ایران سال‌های زیادی است به دلیل راه‌ندادن زنان به ورزشگاه مورد انتقاد فیفا قرار گرفته است. نهاد بین‌المللی فوتبال، درست در آستانه برگزاری رقابت‌های این دوره لیگ برتر خواست تا مسئولان ورزشی ایران بالاخره اجازه ورود زنان به ورزشگاه را بدهند. چنین اتفاقی با رایزنی‌های مختلف در نهادهای مختلف محقق شده و حالا علاوه بر بازی‌های ملی، هواداران زن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم می‌توانند با حضور در ورزشگاه، بازی تیم مورد علاقه‌شان را از نزدیک تماشا کنند. با این حال این موضوع چندان ساده هم نخواهد بود. انتظار می‌رود که برای بازی امروز استقلال مقابل نساجی، زنان طرفدار استقلال به ورزشگاه بروند؛ ولی آنها دوباره در طبقه دوم قرار خواهند گرفت تا حساسیت‌های جدیدی که در بین طیف خاصی شکل گرفته تا حدودی جرح و تعدیل شود.

۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 32730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha