گام بزرگ آمریکا برای مقابله اقتصادی با چین

ایندوپاسفیک برای مقابله با نفوذ چین به وجود آمده است و برخی کشورهای عضو برای اولین بار از زمان تشکیل، به میزبانی آمریکا در عرصه اقتصادی هم به دنبال محدود کردن چین هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ایالات متحده قرار است میزبان اولین گردهمایی برای توافق اقتصادی با کشورهای آسیایی باشد. این اجماع توسط کاخ سفید برای مقابله با افزایش نفوذ چین در منطقه پیش‌بینی شده است.

پس از خروج ترامپ از قرارداد تجاری ترانس پاسفیک که در زمان اوباما منعقد شده بود او به پیشنهاد شینزو آبه برای اتحاد کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام واکنش مثبت نشان داد و راهبرد ایندو پاسفیک را استراتژی آمریکا برای مقابله با چین دانست.

در سال ۲۰۱۹ نیز وزارت دفاع آمریکا منطقه ایندوپاسفیک را مهم‌ترین منطقه برای امنیت آمریکا اعلام کرد.

ایندوپاسفیک برای مقابله با نفوذ چین به وجود آمده است و برخی کشورهای عضو برای اولین بار از زمان تشکیل، به میزبانی آمریکا در عرصه اقتصادی هم به دنبال محدود کردن چین هستند.

این انتظار وجود دارد که نمایندگان سیزده کشور عضو برای حضور در این رویداد دو روزه که در روز پنجشنبه در لس‌آنجلس برگزار میشود حاضر شوند. ژاپن، هند، کره جنوبی، استرالیا و اندونزی عضو این مجموعه هستند و همه جز برترین قدرت‌های اقتصادی جهان در گروه ۲۰ هستند. قرار است چارچوب‌های اقتصادی برای شکوفایی ایندوپاسفیک مشخص شود.

Capture

ترامپ در سال ۲۰۱۷ از شراکت در ترانس پاسفیک به بهانه حمایت از کارگران آمریکایی خارج شد و انتظار می رود اقدامات اقتصادی جو بایدن نیز محدود باشد و اقداماتی مانند کاهش تعرفه ها وجود نخواهد داشت .

دبورا المز مدیر اجرایی مرکز تجارت آسیایی، در مورد این چهارچوب اینگونه توضیح داد که در حال حاضر ترکیبی ازخوش بینی محتاطانه و عدم اطمینان وجود دارد در این دو روز درباره پارامترها صحبت می شود. اینکه چه کاری باید انجام شود و در مقابل آن چه چیزی به دست می آید، نیاز به هم اندیشی دارد.

افزایش دسترسی به بازار از طریق تعرفه‌های پایین تر مشخصه دوازده توافق تجارت آزاد بوده است که آمریکا از سال ۱۹۹۰ از زمان نفتا با مذاکره به آن متعهد شده است ولی مخالفت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان چنین توافق‌هایی را در مقطع کنونی از نظر سیاسی خیلی سخت کرده است.

یک مقام دولت بایدن روز چهارشنبه ادعا کرد که آمریکا به دنبال تمرکز بر موضوعات غیر تعرفه ای است که همچنان می تواند دسترسی به بازار این کشورها را برای صادرکنندگان فراهم کند.

زنجیره تامین، زیرساخت های کربن زدایی و انرژی پاک،مالیات و مبارزه با فساد ازطرف مقام دولت بایدن به عنوان چهار رکن اصلی این مذاکرات ، بدون توضیح بیشتر معرفی شدند.

به نظر بلومبرگ نقطه قوت پیشرفت در موارد بالا تلاش برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است، اینکه بایدن و متحدان دموکرات او اخیرا ۳۷۰ میلیارد دلار برای توسعه انرژی سبز سرمایه گذاری کردند میتواند بر پیشروی توافقات در این حوزه موثر باشد.

تان سی لنگ وزیر دوم صنعت و تجارت سنگاپور در مصاحبه ای گفت که سنگاپور از توسعه انرژی های تجدید پذیر استقبال می کند. او گفت که ایندوپاسفیک میتواند انجمنی برای باروری متقابل ایده ها باشد و ما می توانیم در قامت یک بلوک کارها را با هم پیش ببریم.

تنی سنگرات وزیر امور خارجه تایلند نیز به نمایندگی از اقتصادی که بر سبز شدن متمرکز است گفت که این یک معامله بزرگ است و ایندوپاسفیک تایلند را برای دستیابی به تغییرات اقتصادی مدنظرش کمک خواهد کرد.

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر تجارت ژاپن در این هفته اعلام کرد که آی پی ای اف باید به چهارچوبی تبدیل شود که مزایای عینی برای همه کشورها ملموس شود ما گفتگوهایی را برای شروع مذاکرات انجام خواهیم داد. روزنامه نیکی ژاپن بدون ذکر منبع گزارش داد که نشست ایندوپاسفیک در لس آنجلس همچنین برای اشتراک گذاری نیمه هادی ها، دستگاه های پزشکی و سایر لوازم حیاتی در مواقع حساس بین المللی بحث خواهد کرد.

از آنجایی که آی پی ای اف یک‌ توافق تجاری مرسوم نیست، دولت بایدن احتمالا نیازی به تأیید کنگره نخواهد داشت. با این حال تلاش های بایدن ممکن است با مخالفت های درون حزبی او مواجه شود. سناتور الیزابت وارن در جلسه استماع ماه مارس(اسفند) توضیح داد که ایندوپاسفیک باید متفاوت از ترانس پاسفیک و شامل تعهدات قابل اجرا در حوزه آب و هوا باشد.

ترامپ مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن بر اساس وعده انتخاباتی اش از ترانس پاسفیک خارج شد و به وعده انتخابات خود مبنی بر خروج آمریکا از توافق اوباما عمل کرد.

این توافق تغیرات همه جانبه ای را تجربه کرد پکن به دنبال پیوستن به این توافق است که بدون ایالات متحده تعرفه های کمتر را در کشورهای جنوب شرقی آسیا مد نظر قرار داده است.

یک مقام آمریکایی در ماه می(اردیبهشت) اعلام کرد که دستیابی به یک جدول زمانی برای تعهدات الزام آور و غیر الزام آور کوتاه تر از مذاکرات مرسوم برای کاهش تعرفه ها زمان می برد و ایالات متحده می خواهد معلوم شود که در بازه ۱۲ تا ۱۸ ماهه کدام کشورها در کدام حوزه ها شرکت خواهند کرد؟

وزارت بازرگانی در بیانیه ایمیلی روز چهارشنبه گفت: از زمان راه اندازی آی پی ای اف دولت با گروههایی از جمله کارگران سازمان یافته،جامعه تجاری و اعضای دوحزبی کنگره،رایزنی هایی را برای ارایه مزایای ملموس اقتصادی به کارگران و مشاغل در ایالات متحده و شرکای ایندوپاسفیک انجام داده است.

ایندوپاسفیک توافقی برای کاهش نفوذ چین در منطقه است و در حالی برگزار میشود که روابط با چین از زمان سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه قبل بدتر شده است، این سفر چین را مجبور کرد تا به مانورهای نظامی بی سابقه در اطراف جزیره پاسخ دهد.

جینارریموندو وزیر بازرگانی آمریکا که به همراه کاترین تای نماینده تجاری آمریکا میزبان این اجلاس هستند، گفت: که سفر پلوسی مشکلات ژیوپلتیک با چین را پیچیده کرده است.

ایالات متحده تایوان را به ایندو پاسفیک دعوت نکرده و بایدن با وجود نامه درخواست ۵۰ سناتور از آمریکا این کار را انجام نداد. زیرا او در حال کار بر روی چهار چوب ارتباطی جداگانه با دولت تایوان است.

البته برخی از شرکت کنندگان تمایل به امضای قردادی ندارند که شامل چین بزرگترین شریک تجاری آن ها نمی شود. برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی از آمریکا خواسته بودند که حتی با بعید بودن پیوستن چین در مقطع کنونی ، چهارچوب را برای چین باز بگذارند.

مقامات دولتی در تماس با خبرنگاران در روز چهارشنبه تاکید کردند که ایندوپاسفیک انتخابی بین واشنگتن و پکن نیست.

هرچند آمریکا در شرایط کنونی ایندوپاسفیک را مقابل چین مطرح نمیکند ولی این اصطلاح ژیوپلتیک اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط شینزو آبه مطرح شد او ژاپن، هند، استرالیا و آمریکا را که با چین اختلافات عمیق دارند را چهار قدرت اصلی این منطقه معرفی کرد، در ادامه نیز ترامپ در سال ۲۰۱۷ در واقع با پذیرش پیشنهاد آبه ایندوپاسفیک را راهبرد کنترل چین توسط آمریکا معرفی کرد.

در سال ۲۰۱۹ وزارت دفاع آمریکا ایندوپاسفیک را خطیرترین منطقه برای امنیت آمریکا اعلام کرد و هدف اصلی گردهمایی قدرت های اصلی این منطقه در این توافق از ابتدا مقابله با چین بوده است.

۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 32719
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha