رشد نجومی تورم اجاره‌بها در یک ماه/سهم اجاره مسکن در تورم ماهانه دو برابر شد

بانک مرکزی اعلام کرده که متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران برابر با ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان ثبت شده که این رقم در مقایسه با ماه قبل خود در حدود ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تابناک، بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار و اطلاعات ارایه شده از بازار مسکن، از رکوردزنی تورم ماهانه اجاره در نقاط شهری خبر داده است. آمار تازه بانک مرکزی در میان داده‌های آماری تورم قرار دارد که در سال‌های اخیر به صورت «مسکوت» مانده بود و به گفته این بانک، در اختیار برخی مراجع ذی‌صلاح قرار می‌گرفت، اما حالا و همزمان با انتشار گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مرداد ماه سال جاری، می‌توان نگاهی دقیق به شرایط دشواری انداخت که مستاجران طی ۶ ماه گذشته با آن مواجه شدند.

تورم ماهانه ۲.۵ درصدی مسکن
به گزارش اعتماد، بانک مرکزی اعلام کرده که متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران برابر با ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان ثبت شده که این رقم در مقایسه با ماه قبل خود در حدود ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. تورم اجاره نیز در شهر تهران برابر با ۴.۶ درصد بوده است. این بالاترین سطح در بازه ۶ ماهه گذشته است. هرچند تورم محاسبه شده در نقاط شهری حتی بالاتر از این رقم نیز هست و به ۴.۷ درصد رسیده است. روند این شاخص نشان می‌دهد ضمن رکوردزنی تورم اجاره در این مقطع، سهم اجاره از تورم نیز بالاترین در ۴ ماه گذشته بوده است.

خوراکی‌ها جای مسکن را گرفت
سهم اجاره از تورم در خرداد برابر با ۹.۴ درصد بوده که یک مقایسه نشان می‌دهد که کمترین سهم تورم در خرداد ماه به اجاره مسکن تعلق داشته است. خرداد سال جاری دولت طرح موسوم به «جراحی اقتصادی» را کلید زد که در عمل به «حذف ارز با نرخ ترجیحی» انجامید و تورم کالاهای خوراکی را بالاتر برد، به نحوی که در یک ماه، میزان تورم بیش از ۱۲ درصد رشد کرد. در این میان به نظر می‌رسد که پایین آمدن سهم اجاره از تورم مرتبط با تورم خوراکی‌ها باشد که در خرداد ماه جهش بی‌سابقه‌ای یافته بود.

در تیر ماه امسال، سهم اجاره از تورم ماهانه نزدیک به ۳۵ درصد بوده. اکنون با وجود تورم پایین ۲.۳ درصدی در مرداد ماه، سهم تورم اجاره نزدیک به ۷۰ درصد از کل رشد قیمت‌ها بوده است. یعنی در یک ماه، سهم اجاره مسکن در تورم، دو برابر شده است. این بیشترین سهم در این مقطع است.

افزایش ۳۸ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن


همان‌گونه که گفته شد گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در مرداد ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان بوده است. این عدد نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۸درصد افزایش دارد.

آمار بانک مرکزی این موضوع را تایید می‌کند که تورم مسکن در مرداد ماه نه تنها آن‌گونه که «وعده» داده شده، «متوقف» نشده، بلکه هم به صورت ماهانه و هم در یک بازه یک ساله، رشد هم داشته است.

رکود در بازار مسکن
علاوه بر این، تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۷.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۴درصد کاهش و ۴۲.۳درصد افزایش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۲۸.۹درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. پیام کاهش معاملات مسکن در بازه یک ماهه، نااطمینانی از آینده بازار به دلیل تعلیق تصمیم‌گیری‌هاست که در نهایت به رکود معاملات ختم شده است.

افزایش قیمت در دوره رکود
با این حال، رکود معاملات موجب عقب‌نشینی فروشندگان از قیمت‌های پیشنهادی نشده است. در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، بیشترین قیمت هر متر خانه ۸۰ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۲۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آن‌ها با افزایش ۲۴.۸درصدی در منطقه یک و ۳۹.۴درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در مرداد ماه امسال نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۱.۶درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۵ تا ۳۰ و ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان با ۱۱.۵ و ۱۰.۳درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.

در مرداد ماه امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده براساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۳،۸درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشته‌اند. همچنین، توزیع معاملات انجام شده مسکن براساس مناطق شهری در تهران حاکی از آن است که منطقه ۵ با ۱۵درصد از کل معاملات، بیشترین سهم معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است.

۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 32716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      ما که بدبخت شدیم رفت با این اوضاع نا بسامان سگ میزنه شغال میرقصه بنگاه و مالک خوش به حالشون بدبخت مستاجر بدبخت زوج جوان که با درآمد کم مستاجر هم هست خدا کنه خیلی ها کم نیارن قید زندگی متاهلی بزنن دولت کجایی ؟