ادعای آژانس: ذخایر اورانیوم ایران ۱۹ برابر حد مجاز است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید مدعی شده ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر بیش از ۱۹ برابر محدوده تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید مدعی شده ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر بیش از ۱۹ برابر محدوده تعیین شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. رویترز گزارش داد گزارش سه‌ماهه آژانس اتمی در روز چهارشنبه نشان داد «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰ درصد، نزدیک به درجه تسلیحاتی، بسیار بالاتر از مقداری است که طبق یک تعریف در صورت غنی‌سازی بیشتر برای یک بمب اتمی کافی است». رویترز مدعی شد در گزارش آژانس به کشورهای عضو که به رویت این خبرگزاری رسیده، آمده «اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد و به شکل هگزافلوراید اورانیوم ایران، گازی که با سانتریفیوژ غنی‌سازی می‌شود، تخمین زده می‌شود که از آخرین گزارش فصلی آژانس که در ۳۰ مه منتشر شد، ۱۲.۵ کیلوگرم افزایش داشته و به ۵۵.۶ کیلوگرم رسیده است».

طبق این گزارش، همزمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند فصل‌های گذشته، گزارش دومی را منتشر کرد که در آن مدعی شده «ایران هنوز پاسخ‌های معتبری درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده که به نظر می‌رسد عمدتا قدیمی هستند و آژانس سال‌هاست در حال بررسی آن‌هاست، ارائه نکرده است». این گزارش ضمن تکرار ادعاهای قدیمی، می‌افزاید: مدیرکل به طور فزاینده در این خصوص که ایران درباره مسائل پادمانی باقیمانده در این دوره گزارش شده با آژانس تعامل نکرده و بنابراین پیشرفتی در جهات حل و فصل این مسائل ایجاد نشده، نگران است.

منبع: فارس

۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 32712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha