مسکن در ایران یک معضل واقعی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است/مردم توان خرید خانه ندارند/دولت از تکرار راهکارهای غلط دست بکشد

غلامرضا مرحبا گفت: مدیریت نامطلوب و غیر تخصصی مانع ساخت خانه ارزان شده است. مدیریت غیر تخصصی نمی تواند الگوی تامین مالی مسکن را به بهترین شکل ممکن طراحی کند تا با یک تیر دو نشان زده شود هم خانه ساخته شود و هم تورم بر کل مردم تحمیل نشود. مدیریت ما در سطح برخوردهای دستوری و تعیین اجاره بها و به آشوب کشیدن بیشتر بازار مسکن و تحمیل فشار مضاعف بر مردم است.

گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، غلامرضا مرحبا نماینده مجلس و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مسائلی که در بخش مسکن در کشور مشکل زا شده گفت: در ایران چند مساله مهمترین موضوعاتی است که دست یافتن به خانه و خانه دار شدن مردم را دچار چالش های جدی کرده است که یکی از آنها نگاه سرمایه ای به مسکن است که مسکن را به گرانترین کالا در کشور تبدیل کرده است.

وی در این باره افزود: امروز سهم مسکن در سبد خانوار بسیار بالاست به طوری که در اصطلاح بازار به معنای عام، مسکن کالایی گران قیمت در ایران است بنحوی که درآمد قشر متوسط جامعه و پس اندازخانوارها کفاف خرید خانه را نمی دهد به طوری که اگر زن و شوهر کارمندی بیست سال پس انداز کنند باز هم موفق به خرید خانه نمی شوند، چرا که بین درآمد مردم و قدرت خرید جامعه با تورم بخش مسکن و تورم اقتصاد فاصله و شکاف عمیق و معناداری وجود دارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با اینکه در کشور در شهرهای بزرگ، واحدهای خالی بسیاری وجود دارد به علت عدم قدرت خرید مردم، خریدار واقعی و مصرفی برای واحدهای خالی پیدا نمی شود در حالی که در دنیا الگوهای مختلفی برای خرید مسکن و خانه دار شدن مردم وجود دارد به طوری که مشکل مسکن و خانه دار شدن مردم در بسیاری از کشورها کاملا برطرف شده اما در ایران به یک معضل واقعی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حتی سیاسی تبدیل شده است.

وی در خصوص تامین مالی ساخت و ساز مسکن و یافتن راهکارهای نوینی که منجر به تورم های بزرگ نشود، گفت: با توجه به محدودیت منابع بانکی نمی توان انتظار داشت تسهیلات خرید و ساخت و ساز مسکن به صورت کامل از سوی نظام بانکی کشور تامین شود. شاید شبکه بانکی در حال حاضر بتواند5 درصد قیمت تمام شده مسکن را تامین کند اما توانایی تامین سهم بزرگتری ندارد، لذا دولت باید به دنبال ساز و کارهای نوینی در تامین مالی خرید و ساخت و ساز مسکن برود.

مرحبا با اشاره به اینکه در بحث مسکن در دور باطلی افتاده ایم، گفت: سالهاست در عرصه حل چالش های مسکن در دور باطلی قرار داریم به طوری که متاسفانه همچنان راهکار و اراده ای برای خارج شدن از این دور باطل اندیشیده نشده است.

وی توضیح داد: امروز فروش مسکن در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت نقدی نیست، بلکه خریدار با اتکا به دریافت تسهیلات بلند مدت بخش قابل توجهی از هزینه خرید مسکن را دریافت می کند. سود در نظر گرفته بنحوی است که بانک یا تامین کننده مالی و خریدار متضرر نشوند.

غلامرضا مرحبا تاکید کرد: در حالی که تسهیلات مسکن ایران به قدری نیست که هزینه خرید پنج تا ده متر خانه را تامین کند. دولت باید به این موضوع توجه کند که ساخت و ساز مسکن فقط تامین زمین نیست. درست است به غیر از استان های شمالی کشور که محدودیت زمین دارد زمین زیادی برای ساخت و ساز داریم اما مسائل مهمی مثل خطوط اعتباری ساخت و ساز و راهکارهای لازم برای جلوگیری از رشد پایه پولی وافزایش تورم باید در دستور کار قرار داده شود تا به چالش هایی شبیه مسکن مهر دچار نشویم.

وی با ارائه راهکاری بیان داشت: بسیاری از مشکلات مسکن مهر حل همچنان برطرف نشده، یعنی مسکنی ساخته شده که قابل سکونت نیست. دولت باید از آنچه بر مردم گذشته و سوء مدیریت هایی که به این مسائل دامن زده درس بگیرد. به عنوان مثال در شهری مثل تهران خانه های فرسوده ایی که قابل سکونت نیستند بسیار زیاد است. دولت با تسهیلات نوسازی علاوه بر کمک به ساخت مسکن و حمایت از مردم می تواند گام بلندی در زیباسازی شهر نیز بردارد پس وجود بافت های فرسوده یک فرصت برای خانه دار کردن مردم با هزینه بسیار کمتر از هزینه ساخت و ساز در اطراف شهرهای بزرگ است.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم اراده ومدیریت ضعیف در خانه دار کردن مردم گفت: مدیریت نامطلوب و غیر تخصصی مانع ساخت خانه ارزان شده است. مدیریت غیر تخصصی نمی تواند الگوی تامین مالی مسکن را به بهترین شکل ممکن طراحی کند تا با یک تیر دو نشان زده شود هم خانه ساخته شود و هم تورم بر کل مردم تحمیل نشود. مدیریت غیر متخصص قادر به ارائه راهکارهایی برای ساخت انبوه مسکن با کیفیت و استاندارد نیست. بلکه مدیریت ما در سطح برخوردهای دستوری و تعیین اجاره بها و به آشوب کشیدن بیشتر بازار مسکن و تحمیل فشار مضاعف بر مردم است.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: برای ساخت مسکن و خانه دار کردن مردم، کاهش فشار اجاره بها روی مستاجران باید از تکرار راهکارهای غلط دست کشید و از تجارب علمی دنیا پیروی کرد. درصورتی که همچنان بر راهکارهای غیر عملی وغیر اصولی تاکید شود در آینده ای نه چندان دور بحران مسکن یک بحران جدی در کشور خواهد بود.

۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 32711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha