سایه سنگین کامودیتی ها و عدم توافق برجام؛ سهامداران خرد چه استراتژی داشته باشد؟ /بازی نفت عوض شده است/چین بازیگر اصلی کامودیتی‌ها  است

بازار سرمایه از پیک قیمتی خود در مرداد ماه ۹۹ تاکنون رشدی نداشته و اصطلاحا فرسایسی و منفعل بوده است و این در حالی است که بازار های موازی طی ماه‌های گذشته به شدت صعودی بودند. از طرفی قیمت دلاری سهام نسبت به آن زمان افت قابل توجهی را داشته است و اگر روندهای بلندمدت بازار سرمایه را بررسی کنیم خواهیم دریافت که بازار سهام حتی اگر در بازه یک الی دو ساله با افت رو به رو بشود، در بازه‌های حتی میان مدت نه تنها عقب ماندگی خود را جبران می‌کند بلکه پیشتاز نیز می‌شود و بازدهی بیشتری را نسبت به دیگر بازارها حاصل می‌کند.

فرهاد جوانمردی کاشانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در تحلیل و بررسی تاثیر بازارهای جهانی و پیش‌بینی بورس تهران اظهار کرد: اگر بازار را به دو دسته تقسیم کنیم، نمادها در دو گروه ریالی و دلاری محور جای‌ می‌گیرند. در خصوص سهام ریالی همانند خودرویی ها و بانکی ها و... که عمدتا درگیر موضوع برجام هستند، بلاتکلیفی قابل توجهی در آنها دیده می‌شود. ما یک روند مثبتی را در این نمادها داشتیم اما بعد از رو به رو شدن با ابهامات مربوط به بحث مذاکرات و پاسخ امریکا به ایران، اقبال به سهام ریالی با افت مواجه شد؛ به بیان دیگر همچنان خریدار در این گروه‌ها وجود دارد اما میزان استقبال و شدت خرید در اوایل مطرح شدن مباحث مربوطه، بیشتر بود

جوانمردی ادامه داد: در خصوص سهام دلاری و یا کامودیتی محور نیز دو ابهام جدی وجود دارد که شامل نرخ کامودیتی و نرخ تبدیل دلار می‌شود. قیمت‌ کامودیتی‌ها در جهان تحت الشعاع سیاست‌های مقابله با افزایش تورم در کشورهای غربی است. تغییرات نرخ محصولات پایه بر سودآوری شرکت‌های داخلی و سهام کامودیتی‌ محور تاثیرگذار است. از طرفی اگر برجام به ثمر برسد، نرخ دلار کمی کاهشی می‌شود. رخداد این فرض همسو با نگرانی از تداوم قیمت‌های جهانی باعث شده تا اقبال به سهام دلاری و یا همان صادراتی‌محور کم بشود.

وی اضافه کرد: تردید در خصوص سرنوشت برجام در نمادهای ریالی و نگرانی‌ از مسائل جهانی در نمادهای دلاری باعث بروز روندی ساید و یا خنثی در بازار سهام شده است. اگر روند بازار را در ۲۰ الی ۳۰ روز اخیر بررسی کنیم، خواهیم دریافت که هر بار اخبار مثبت برجامی انتشار پیدا می‌کند، شاهد هجوم به نمادهای ریالی هستیم و هر زمان که اخبار مذاکرات فاصله می‌گیریم، نمادهای دلاری و کامودیتی محور از شرایط بهتری برخوردار می‌شوند و رشد (هرچند اندک) را تجربه می‌کنند.

*بازی نفت عوض شده است

کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه این گفت‌وگو با پیش‌بینی بازارهای جهانی و قیمت‌ محصولات پایه، گفت نمی‌توان با یک دید مشترک به همه آن‌ها نگاه کرد. به طور نمونه در خصوص نفت، گاز و فرآورده‌های آن اکنون بررسی عرضه و تقاضا کارساز نیست، بلکه بحران اوکراین و بازگشت ایران به بازار نفت می تواند این کامودیتی و بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار بدهد. در خصوص سایر محصولات پایه نیز مهم ترین عامل تعیین کننده، سیاست چین در مقابل تورم است.

*چین بازیگر اصلی کامودیتی‌ها

جوانمردی تشریح کرد: به نظر می‌رسد که چین نمی‌خواهد مانع‌ تورم بشود و همچنان خواهان پایین‌نگه داشتن نرخ برابری یوان با دلار است تا به این واسطه بتواند میل به سرمایه‌گذاری‌ در کشور خود را افزایش بدهد اما با فرض اینکه چین بخواهد سیاست مشترکی با آمریکا و اروپا پیش بگیرد و به دنبال مهار تورم و افزایش نرخ بهره باشد؛ طبیعتا بازارهای کامودیتی با شوک مواجه خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به نرخ فولاد در بازارهای، مطرح کرد: دو بحث دامپیک روسیه و رکود مسکن چین بر قیمت جهانی فولاد تاثیر گذاشته است که بین این دو موضوع، تاثیر چین بر بازار این محصول به مراتب بیشتر است.

کارشناس ارشد بازار سرمایه تشریح کرد: اکنون بسیاری از افرادی که برای نخستین بار در چین صاحب خانه می‌شوند، اقساط بلندمدت خود را پرداخت نمی‌کنند و این موضوع خطرناکی برای این کشور به حساب می‌آید. با اینکه چین دارای شهری‌هایی است که به عنوان شهر ارواح شهرت پیدا کرده و ساکنی در آن نیست اما دولت به واسطه نظام نسبتا باز اقتصادی و بسته بانکی، تاکنون توانسته این موضوع را مدیریت کند و در واقع اجازه نداده است که آپارتمان‌های خالی شهرهای ارواح بر بازار مسکن این کشور تاثیر منفی زیادی بگذارد؛ تا امروز افرادی که صاحب خانه می‌شدند نمی‌توانستند اقساط خود را دیرتر پرداخت کنند و این اتفاق نادری بوده که امکان بروز بحران در مسکن چین را به محتمل می‌کند.

جوانمردی افزود: در صورتی که بحران مسکن در چین رخ بدهد، نه تنها بازار محصولات فولادی به عنوان موضوعی پایه‌ای تحت تاثیر قرار می گیرد، بلکه کل اقتصاد چین صدمه جدی را متحمل می‌شود. ذکر این نکته ضروریست که دولت چین تاکنون به تمامی‌ اهداف خود حتی در بازارهای جهانی دست پیدا کرده است اما به نظر می‌رسد این موضوع کمی متفاوت از قبل باشد

* ریسک سرمایه‌گذاری را به جان بخریم؟

وی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه با توجه به ابهاماتی که در مباحث کلان همچون تاثیر برجام و قیمت‌های جهانی بر بازار سهام وجود دارد، آیا سرمایه‌گذاری منطقی است؟ گفت: فکر می‌کنم بازار سهام آینده خوبی در پیش خواهد داشت. بازار سرمایه از پیک قیمتی خود در مرداد ماه ۹۹ تاکنون رشدی نداشته و اصطلاحا فرسایسی و منفعل بوده است و این در حالی است که بازار های موازی طی ماه‌های گذشته به شدت صعودی بودند. از طرفی قیمت دلاری سهام نسبت به آن زمان افت قابل توجهی را داشته است و اگر روندهای بلندمدت بازار سرمایه را بررسی کنیم خواهیم دریافت که بازار سهام حتی اگر در بازه یک الی دو ساله با افت رو به رو بشود، در بازه‌های حتی میان مدت نه تنها عقب ماندگی خود را جبران می‌کند بلکه پیشتاز نیز می‌شود و بازدهی بیشتری را نسبت به دیگر بازارها حاصل می‌کند؛ بنابراین با توجه به رشد بازار های موازی، سهام برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر بوده و ارجح بر دیگر بازارهاست.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چشم‌اندازه بازارهای موازی، تصریح کرد: بازار مسکن با توجه به قیمت دلار، قدرت خرید اقشار، میانگین نرخ‌ها در تهران و... قیمت‌هایی بسیار بالا و بعضا حبابی دارند و خارج از توان خرید قسمت قابل توجهی از جمعیت است. بازار سکه و دلار هم بیش از حد به برجام وابسته است، بنابراین بر این باورم که مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بازار سهام است.

*بهترین ترکیب پرتفوی برای سهامداران خرد

جوانمردی در تکمیل سخنان خود گفت: سهامداران برای اینکه از منافع بازار سرمایه منتفع بشوند باید استراتژی معاملاتی خود را با ترکیب سبد دارایی مناسب پیش‌ ببرند و از تک سهم شدن و یا سرمایه‌گذاری تنها در یک صنعت، دوری کنند. در حال حاضر 70 درصد سهام بازار از ارزندگی قابل توجهی برخوردارند و با توجه به چشم انداز مثبتی که نسبت به بازار سهام دارم، ترکیب 60 درصد سهام ریالی و 40 درصد سهام دلاری در سبد پرتفوی، می‌تواند ایده‌آل باشد. همچنین در خصوص سهام دلاری و کامودیتی محور نیز باید نمادهایی برای سرمایه‌گذاری انتخاب بشوند که نسبت سود نقدی به قیمتشان به صرفه باشد و به بیان دیگر سود بالایی را تقسیم کنند.

۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 32702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha