متوسط قیمت مسکن در تهران متری ۴۲.۷ میلیون تومان شد/گران‌ترین منطقه پایتخت،متری ۸۰ میلیون و ارزان ترین منطقه متری ۲۰ میلیون تومان!

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مرداد ۱۴۰۱ را منتشر کرد.متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مرداد امسال ۴۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود، این در حالی است که ماه گذشته (تیر ۱۴۰۱) این شاخص ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود و رشد ۲.۵ درصدی ماهانه قیمت مسکن را شاهد بوده‌ایم.بر اساس اعلام بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در مرداد سال جاری رشد ۴۵.۲ درصدی داشته است. شاخص مذکور (رشد اجاره بها) در همه مناطق شهری افزایش ۵۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ بر این اساس تعداد معاملات مسکن در پایتخت طی ماه گذشته ۷۸۲۵ واحد بود که نسبت به ماه قبل از آن (تیر ۱۴۰۱) که این شاخص ۱۰ هزار و ۲۹۴ واحد بود کاهش ۲۴ درصدی نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات مسکن مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مرداد ۱۴۰۰) که ۵۴۹۹ فقره بود رشد ۴۲.۳ درصدی داشته است.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مرداد امسال ۴۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود، این در حالی است که ماه گذشته (تیر ۱۴۰۱) این شاخص ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود و رشد ۲.۵ درصدی ماهانه قیمت مسکن را شاهد بوده‌ایم.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مرداد سال گذشته ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بود که در ماه مرداد امسال شاهد رشد ۳۸ درصدی این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن هستیم.

اجاره بها

بر اساس اعلام بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در مرداد سال جاری رشد ۴۵.۲ درصدی داشته است. شاخص مذکور (رشد اجاره بها) در همه مناطق شهری افزایش ۵۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ماهانه اجاره بها در شهر تهران نسبت به تیر امسال ۴.۶ و در همه مناطق شهری ۴.۷ درصد برآورد شده است.

گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق پایتخت

بیشترین تعداد معاملات مسکن شهر تهران در مرداد امسال به منطقه ۵ با ۱۱۷۰ فقره و کمترین تعداد به منطقه ۱۹ با ۵۲ فقره اختصاص دارد.

گران‌ترین منطقه پایتخت منطقه یک با متوسط متری ۸۰ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان و ارزان‌ترین منطقه، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۲۰ میلیون تومان بوده است.

تورم ماهانه اجاره مسکن در اوج

در همین رابطه ارزیابی این نهاد در خصوص تغییرات مسکن در ماه های اخیر نشان می دهد تورم ماهانه اجاره در تهران و نقاط شهری به سطح بالایی رسیده و رکورد ۶ ماهه را شکسته است. طبق بررسی ها تا این ماه روند تورم ماهانه اجاره صعودی بوده است.

رکوردزنی تورم ماهانه اجاره در نقاط شهری

طبق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در تهران برابر با ۴۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان ثبت شده که این رقم در مقایسه با ماه قبل خود در حدود ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی تورم اجاره نیز در این شهر نشان دهنده آن است که این شاخص برابر با ۴.۶ درصد بوده که بالاترین سطح را در بازه ۶ ماهه داشته است.

اما تورم محاسبه شده در نقاط شهری برابر با ۴.۷ درصد بوده و ۰.۱ واحد درصد بیشتر از تهران درج شده است. روند این شاخص نشان می دهد ضمن رکوردزنی تورم اجاره در این مقطع، سهم اجاره از تورم نیز بالاترین را در ۴ ماه گذشته بوده است.

اجاره

سهم ۷۰ درصدی اجاره از تورم مرداد ماه

طبق داده های بانک مرکزی در ماه های اخیر تورم ماهانه از ۵.۱ درصد در اردیبهشت به ۲.۳ درصد در مرداد رسیده است.

مرور آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد ضریب اهمیت اجاره در سال ۹۷، آخرین سالی که بانک مرکزی داده های خود را دراین خصوص منتشر کرده، در اجاره بهای مسکن غیرشخصی برابر با ۷.۷۱ درصد و در اجاره بهای مسکن شخصی معادل با ۲۵.۴۳ درصد بوده است.

در مجموع می توان گفت سهم اجاره به طور کل در کشور برابر با ۳۳.۱۴ درصد بوده است. در نهایت با این ضریب اهمیت می توان سهم اجاره از تورم را در هر ماه محاسبه کرد.

سهم اجاره از تورم در خرداد و مرداد

در همین خصوص محاسبات نشان می دهند سهم اجاره از تورم در خرداد برابر با ۹.۴ درصد بوده که کمترین سطح در بازه مذکور بوده است. البته این اتفاق را برخی تحلیلگران بیشتر در جهت رشد تورم کالاهای خوراکی می دانند.

این در حالی است که اکنون با وجود تورم پایین ۲.۳ درصدی در مرداد ماه، سهم تورم اجاره نزدیک به ۷۰ درصد از کل رشد قیمت ها بوده که بیشترین سهم در این مقطع ارزیابی می شود.

اجاره

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 32675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha