آغاز فروش فوق العاده خودرو " لاماری ایما" از چهارشنبه ۱۶ شهریور + مشخصات فنی خودرو

مهلت ثبت نام اولیه برای خرید لاماری ایما، تا روز جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ اعلام شده است و قرعه کشی این طرح نیز هفته آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مرحله سوم طرح فروش فوق العاده خودرو لاماری ایما با روش قرعه‌کشی از طریق سامانه جامع فروش خودرو از چهار شنبه ۱۶ شهریور آغاز می شود.

پیرو آغاز مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه تحصیص خودرو از روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱، خودرو کراس‌اوور لاماری ایما محصول آرین پارس موتور به عنوان اولین خودرو در این سامانه عرضه می‌شود و متقاضیان می‌توانند جهت خرید و شرکت در قرعه‌کشی اقدام کنند.

مهلت ثبت نام اولیه برای خرید لاماری ایما، تا روز جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ اعلام شده است و قرعه کشی این طرح نیز هفته آینده برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش لاماری ایما در دومین طرح فروش فوق العاده با قیمت قطعی یک میلیارد و ۷۹ میلیون تومان عرضه خواهد شد.

با تحوبل خودروی افراد ثبت نام کرده در مرحله گذشته برخی از مالکان خودروی خود را با قیمت بالایی در بازار آزاد در معرض فروش قرار داده اند که این قیمت ها گاهی تا ۱.۵ میلیارد تومان نیز می رسد.

مشخصات فنی

کراس اوور لاماری ایما (Eama)، یک کراس اوور کامپکت شهری با ساختاری نسبتا نوین است. این کراس اوور با آینده نگری‌های آرین پارس موتور، به پیشرانه نوین و قدرتمند، مجهز به سیستم پرخوران توربو با قابلیت پاشش مستقیم سوخت (GDI) بهره می‌گیرد تا در برابر رقبای نوظهور خود در بازار کشور، توانا و درخور عمل کند. انتظار می‌رود خودروهای مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت با کیفیت بسیار پایین سوخت تولید شده در کشور با دشواری‌هایی در دراز مدت همراه باشند، اما همچنان تنها چاره خودروسازان داخلی آن هم زمانی که خودروسازان شرقی، تنها به پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری تکیه زده‌اند، برای افزایش قدرت محصولات خود هیچ چاره‌ای جز تکیه بر سیستم‌های کمکی توربو و GDI ندارند. با این حال کسب استاندارد آلایندگی رده یورو ۵ از سوی این پیشرانه اندکی تعجب برانگیز است.

در نتیجه لاماری ایما توان و گشتاور خوبی در اختیار راننده قرار می‌دهد که به کمک گیربکس دو کلاچ نوع تر هفت سرعت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این روزها به نظر می‌رسد استفاده از هرگیربکس اتوماتیکی جز نسخه‌های پیچیده‌تر دو کلاچ، بیشتر به عنوان یک ضعف در کارنامه یک خودروساز عمل کنند تا یک گزینه کم استهلاک و کم هزینه‌تر.

بسیاری از مشخصات پیرامون ، نظیر قیمت لاماری ایما، زمان عرضه، متوسط مصرف سوخت، سرعت نهایی و… هنوز به صورت نهایی از سوی آرین پارس موتور اعلام نشده است، اما عمده اطلاعات و مشخصات فنی این خودرو نوظهور به شرح جدول زیر قابل ارائه است.

مشخصات کلی

نوع موتور بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربو
قدرت ۱۹۵ اسب بخار
گشتاور ۲۸۵ نیوتن.متر
گیربکس ۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچ تر
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۹.۵ ثانیه
سرعت
مصرف سوخت
استاندارد آلایندگی یورو ۵
فرمان برقی
نوع بدنه کراس اوور سایز کوچک
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۵۶۵ میلی‌متر
عرض ۱۸۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۶۹۰ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۷۱۵ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۵۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۸۰ لیتر
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ ۱۹ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو
سردکن صندلی جلو
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

طراحی لاماری ایما

طراحی ظاهری لاماری ایما

بر اساس گفته‌ها، طراحی لاماری ایما بر عهده شخصی بوده است که پیش‌تر تجربه طراحی خودرو در برندهای ولوو و مرسدس بنز (با دو مدل بنز GLA و GLE) را داشته است. با این اوصاف باید طراحی این خودرو را در درجه اول، کمی رادیکال، خشن و سپس منحصر به فرد بدانیم.

نمای جلو خودرو با کمی اغراق، جلوپنجره‌ای نزدیک به سبک طراحی مازراتی دارد، اما چراغ‌های روشنایی در روز با ظاهری کشیده و باریک، به KMC K7 کرمان موتور بسیار شبیه است که خوشبختانه این شباهت با استفاده از چیدمان عمودی چراغ‌های اصلی سیستم روشنایی در دو گوشه سپر، ضمن استفاده از ترکیبی جسورتر و خشن‌تر، تمایز قابل توجهی میان این دو ایجاد می‌کند.

در نمای جانبی، ایما بسیار میانه‌رو و ساده است. خطوط شانه و شخصیت خودرو به اندازه سایر رقبا بارز و برجسته نیست و این مهم باعث می‌شود که ایما در نمای جانبی به سادگی قابل شناسایی از سایر رقبای هم وطن خود نباشد. این مهم تقریبا در خصوص نمای انتهایی لاماری ایما نیز صدق می‌کند. چراغ پیوسته تمام LED عقب خودرو، بی‌شباهت به رقبایی چون دیگنیتی گروه خودروسازی بهمن یا فونیکس تیگو ۷ پرو نیست. البته منظور آن است که برای شناسایی این محصولات از یکدیگر، باید سواد خودرویی فراتر از یک فرد معمولی داشته باشید یا به اصطلاح عوام، ماشین‌باز باشید. در غیر این صورت تشخیص این خودروها از یکدیگر در تاریکی شب شاید چندان عملی نباشد. بدون تردید برترین بخش طراحی نمای انتهایی لاماری را باید استفاده از چهار سر اگزوز کرومی حقیقی دایره‌ای شکل دانست که طراحی آن را به میزان زیادی به کراس اوورهای اسپرت امروزی، ساخت محصولات برتر جهانی نزدیک می‌کند.

طراحی داخلی لاماری ایما

نمای داخلی لاماری ایما

نمای داخلی ایما سه المان اصلی دارد که کمی آن را به محصولات وقت مرسدس بنز نزدیک می‌کند. نمایشگر پیوسته مولتی مدیا و اطلاعات حیاتی راننده بر روی داشبرد که از ترکیب دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ لمسی تشکیل شده است و احتمالا با توصیفات رایج بخش بازاریابی خودروسازان، این رقم برابر با ابعاد کلی ۲۰.۵ اینچ عنوان خواهد شد.

دومین المان استفاده از دریچه‌های دایره‌ای خروجی سیستم تهویه مطبوع، قرارگرفته بر یک تریم بزرگ افقی به رنگ نقره‌ای در سراسر طول داشبرد است که ظاهر دو رنگ داشبرد دو جنس این خودرو را آشکار می‌کند. البته در این میان نباید استفاده گسترده از تریم مشکی پیانویی بر کنسول میانی نسبتا بزرگ این خودرو را از یاد برد.

دوخت بخیه قرمز رنگ در کنار ترکیب نورپردازی قرمز، فرمان چهار شاخه با مرکزی شبیه به محصولات رنج روور با تریم نقره‌ای هماهنگ با داشبرد و مزین به نشان حروفی LAMARI، جلوه‌ای ساده اما نیمه لوکس به نمای داخلی لاماری ایما می‌بخشد که به عقیده نگارنده، فضای دلپذیر و مناسبی برای صرف زمان سرنشینان است. ارائه یک ترکیب دو رنگ کامل برای نمای داخلی این خودرو از سوی آرین پارس موتور، می‌تواند زیبایی بصری این خودرو را یک سر و گردن ارتقا دهد و همچنین در برابر رقبایی چون محصولات فونیکس که همگی با تریم دو رنگ ارائه می‌شوند، لاماری ایما را در رقابت مستقیم نگهدارد.

تجهیز ایما به برخی آپشن‌های رفاهی و ایمنی روز استاندارد، خارج از انتظار نیست. در این میان اما باید به ویژگی‌هایی چون ریم‌های آلیاژی آلومینیومی ۱۹ اینچ، سانروف پانوراما، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم تصفیه هوای کابین، کنترل لمسی سیستم تهویه مطبوع و کول باکس، به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو اشاره کرد.

یکی از برترین ویژگی‌های لاماری ایما در بخش ایمنی، احتملاا کسب پنج ستاره ایمنی در تست‌های رانندگی C-NCAP کشور چین خواهد بود که نشان از توجه سازندگان این خودرو به مبحث ایمنی سرنشینان در طراحی ابتدایی شاسی و ساختار اتاق خودرو است.

طراحی ظاهری لاماری ایما

نمای پشتی لاماری ایما

طراحی ظاهری احتمالا بزرگ‌ترین نقطه قوت ایما در کنار سیستم انتقال نیرو قدرتمند آن است. ظاهر این خودرو بسیار خاص، منحصر به فرد و اگزاتیک (Exotic/عجیب و غریب) است که البته باعث می‌شود مورد علاقه و محبوب هر قشری نباشد، اما در عین حال تلاش دارد تا قشر جوان و میان سال را به خود جلب کند.

نمای جلو خودرو با جلو پنجره بزرگ دارای تیغه‌های عمودی و محفظه سیستم روشنایی اصلی در قاب تیره رنگ عمودی، به همراه سیستم روشنایی در روز خطی از نوع LED، ظاهری خشن دارد چرا که در دو گوشه سپر همانند یک دهان باز با دو دندان تیز در حالت حمله جلوه می‌کند. نمای جانبی با خط شانه قوس‌دار بر روی گلگیر عقب و ساختاری کوپه مانند دنبال می‌شود در حالی که این خودرو از طراحی کوپه بهره‌مند نیست. البته در نمای جانبی نباید از ابعاد قابل توجه ریم‌های آلیاژی ۱۹ اینچی آن گذر کرد که در میان بزرگ‌ترین ریم‌های عرضه شده بر خودروهای بازار کشور قرار می‌گیرد. ساختار انتهایی خودرو با مجموعه چراغ‌های باریک افقی تکمیل می‌شود که شاید شبیه به بسیاری دیگر از خودروهای چینی و برخی از گزینه‌های موجود در بازار امروز ایران باشد اما چراغ خطر سوم (چراغ ترمز) که از سه چراغ مجزا LED تشکیل شده است، ظاهر این خودرو را در شب هنگام از سایر گزینه‌ها متمایز کرده و همانند نمای جلو کاملا متمایز، آن را به عنوان خودرو لاماری ایما در خیابان‌ها لو می‌دهد.

استفاده از تریم پلاستیکی بر دامن خودرو تنها در بخش انتهایی خودرو قابل رویت است که در کنار چهار سر اگزوز واقعی گرد، بر ویژگی‌های اسپرت آن تاکید می‌کند چرا که ایما یک کراس اوور شهری اسپرت است که همانند همه رقبای هم کلاس خود، قابلیتی برای آفرود ندارد.

برای خودرویی که به کم بودن آپشن‌ها مشهور شده است، ایما نمای داخلی با جلوه‌ای بسیار مدرن دارد. فرمان سه شاخه اسپرت D-Cut خودرو با تریم دو رنگ مشکی و آلومینیومی مات، با تریم کلی نمای داخلی کابین و بخش میانی داشبرد کاملا هماهنگ است. تریم مشکی پیانویی براق بر کنسول میانی به همراه دوخت بخیه قرمز رنگ رودری‌ها و صندلی‌ها و البته روشنایی مجموعه ادوات کنترلی روی کنسول میانی همخوانی بسیار خوبی دارد. مجموعه نشانگرهای پشت فرمان یک نمایشگر تمام دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی است که ابعادی دقیقا برابر با سیستم مولتی مدیا تمام لمسی خودرو دارد. اهرم دنده از نوع الکترونیکی با جابجایی جزئی میان دنده‌ها (Short Shift) است و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک آن نیز از نوع لمسی است. بنابراین برای خودرویی با آپشن‌های کم، جلوه مدرن بسیار عالی دارد و به هیچ عنوان جایگاه اقتصادی خود را لو نمی‌دهد.

فضای سرنشینان عقب برای خودرویی از این کلاس کاملا مناسب و معمولی است و فضای صندوق ۴۸۰ لیتری آن نیز در کلاس خود قابل ستایش و برای سفرهای بین شهری کاملا مناسب است.

تجربه سواری با لاماری

تجربه رانندگی با لاماری

آزمون رانندگی با لاماری ایما، در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی انجام گرفت، در نتیجه خروجی این تست الزاما بازتاب دهنده رفتار روزمره این خودرو در رانندگی شهری نیست، اما باید اعتراف کرد که شتاب‌گیری خودرو به کمک پیشرانه توانمند ساخت میتسوبیشی، سریع است و به دلیل داشتن وزن نسبتا کم (در مقایسه با برخی رقبا) بسیار چالاک‌تر و پایدارتر ایفای نقش می‌کند. با این حال عدم تجهیز به قابلیت تعویض دستی دنده‌ها (تیپ ترونیک)، قابلیت‌های این مجموعه فنی پرتوان به صورت صد در صد قابل استخراج نیست که تا میزان بسیار زیادی از حس سواری اسپرت خودرو کم می‌کند. در نتیجه راننده برای استفاده از دنده معکوس تنها باید به فشار پا بر پدال گاز بسنده کرده و با تعویض دنده‌های سریع رو به بالا در حالت سواری سرگاز کنار آید.

پایداری خودرو در پیچ‌ها یکی دیگر از ویژگی های برجسته و محسوس در لاماری ایما است که از تایرهای پهن به عرض ۲۳۵ میلی‌متر و وزن نسبتا کم آن در کنار ستاپ بسیار خوب سیستم تعلیق نشات می‌گیرد. این مجموعه ویژگی‌ها به راننده حس پایداری محسوسی ارائه می‌کند که باعث می‌شود بتوان پیچ‌های بزرگ و تند و تیز پیست را با سرعتی بیشتر از رقبای هم کلاس طی کرد. در کنار این قابلیت‌ها، نباید سیستم ترمز قدرتمند را نیز از یاد برد که در صورت نیاز قادر است سریع‌تر از آن چه تصور می‌شود، سرعت خودرو را به بازه ایمن و مطمئن برساند.

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶
کد خبر: 32673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 4
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد دهقان بورکی US ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
      2 0
      سلام روز جمعه تون خوش من که از خودرو لاماری خیلی خوشم میاد خودم دیگنتی دارم اگه خدا بخواد میخام لاماری هم بخرم خیلی خیلی ماشینه فوقعالادی هست ،🌹🌹🌹🌹🌹بعد برای ثبت‌نام باید چه کار کنم تا کی وقت دارد اگه جوابشو بهم بدید ممنون میشم